Šampionát otočí miliardy eur

Najsledovanejšia hra sveta prináša v prípade šampionátov usporiadateľským krajinám či sponzorom mimoriadne zisky. Odhaduje sa, že ME vo Francúzsku nalejú do biznisu najmenej sedem miliárd eur.

10.06.2016 16:00
euro 2016, futbal, majstrovstvá Foto: ,
Futbalové majstrovstvá vo Francúzsku nalejú do biznisu zhruba sedem miliárd eur. V tom je zahrnutý predaj vysielacích práv, sponzorské zmluvy, príjmy zo vstupného, tržby hotelov a reštaurácií či predaj suvenírov.
debata (3)

V tom je zahrnutý predaj vysielacích práv, sponzorské zmluvy, príjmy zo vstupného, tržby hotelov a reštaurácií či predaj suvenírov. Za mesiac šampionátu podľa odhadov agentúry Bloomberg minie 2,5 milióna fanúšikov, ktorí sa tam chystajú (z toho 1,5 milióna zahraničných), na občerstvenie, lístky či nocľah okolo jednej miliardy eur. Šampionát je vrcholom pre biznis. Všetky ligové futbalové súťaže jednotlivých európskych štátov podľa Deloitte generujú mesačne tržby za asi 2,5 miliardy eur.

Francúzska vláda očakáva dodatočný príjem do štátnej kasy v hodnote okolo 1,3 miliardy eur. Vďaka doterajším prácam na dobudovaní a rekonštrukcii štadiónov sa v krajine vytvorilo takmer 20-tisíc nových pracovných miest, ktoré francúzsky prezident François Hollande označil za udržateľné aj do budúcnosti. Do obnovy futbalových stánkov, ktorú zafinancovala z väčšej časti európska futbalová federácia UEFA, futbalové kluby a jednotlivých desať francúzskych miest, kde sa bude hrať, išli približne dve miliardy eur. Rastu zamestnanosti má pomôcť aj najatie pracovníkov, ktorí budú dohliadať na zvýšenú bezpečnosť vo fanúšikovských zónach. Odhady francúzskej vlády potvrdila aj Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), podľa ktorej európsky šampionát „naštartuje ekonomickú aktivitu Francúzska“.

Aj príklady z minulosti ukazujú, akou finančnou baštou je toto športové podujatie pre krajiny a biznis. Majstrovstvá Európy 2012 v Poľsku a na Ukrajine priniesli len Poliakom a sponzorom okolo 4,8 miliardy eur. Poľsko počas šampionátu navštívilo 677-tisíc zahraničných turistov zo 123 krajín sveta, 8,4 tisíca novinárov, 2,4 tisíca členov futbalových tímov a okolo 400 zahraničných dobrovoľníkov. Podľa London Brand Finance Institute zaznamenalo Poľsko vďaka futbalovým majstrovstvám spomedzi 100 skúmaných krajín nárast hodnoty národnej značky o 75 percent, čím sa jej cena zvýšila z 269 miliárd dolárov na 472 miliárd dolárov.

Krajina bola zaradená medzi dvadsať štátov s najcennejším tzv. národným brandom. To teraz potrebuje aj Francúzsko ako soľ. Krajina, ktorá sa koncom vlaňajška stala terčom rozsiahleho teroristického útoku, musí naspäť prilákať turistov. V roku 2015 ju navštívilo okolo 84 miliónov turistov. Na ilustráciu, odhaduje sa, že zápasy vo Francúzsku si najmä cez televízory pozrie 1,9 miliardy divákov a len finále 300 miliónov.

Poliaci a Ukrajinci pred štyrmi rokmi vynaložili viac ako 85 percent všetkých vyčlenených finančných prostriedkov na prípravu na majstrovstvá Európy vo futbale práve na modernizáciu dopravnej infraštruktúry, a teda cesty, mestskú hromadnú dopravu, železnice a letiská. Najmä na Ukrajine by bez tejto obrovskej športovej akcie zrejme tak skoro nedošlo k spomínaným investíciám. Tie sa realizovali v rokoch 2008 až 2012. "Výstavba dopravných komunikácií pomohla zvýšiť efektívnosť a produktivitu tuzemských výrobcov.

Výsledkom je väčší objem priamych zahraničných investícií v Poľsku, pretože zlá infraštruktúra bola pre zahraničných investorov najväčšou prekážkou. Napríklad pri Ukrajine cestná komunikácia spájajúca veľké mestá prešla kompletnou rekonštrukciou. Na zdolanie vzdialenosti 540 kilometrov medzi Ľvovom a Kyjevom bolo dovtedy možné použiť vlakové spojenie, pričom cesta trvala 7 až 10 hodín. Vlaky dovezené z Kórey na novovybudovaných tratiach dosahujú rýchlosť až 180 kilometrov za hodinu, čo pre Ukrajinu znamená obrovský pokrok," zhodnotili analytici Erste Group. Poľsko a Ukrajina investovali celkovo 30,2 miliardy eur do infraštruktúry a športových areálov.

Francúzi tieto kroky robiť nemuseli, pretože krajina má slušne vybudovanú infraštruktúru. Ruky si mädlia najmä najväčší sponzori futbalu. Francúzska banka Societé Géneral zostavila zoznam firiem, ktoré z tohtoročného šampionátu budú najviac profitovať. Medzi inými výrobca športového oblečenia Adidas, nízkonákladové letecké spoločnosti Ryanair a easyJet, sieť hotelov AccorHotels, výrobcovia piva Carslberg a Heineken, stávková kancelária Paddy Power Betfair, stavebné firmy Vinci a Eiffage, televízne stanice ITV a TF1, výrobca nealkoholických sladených nápojov Coca-Cola či spoločnosť s luxusným tovarom Kering.

Šport je mimoriadne výnosný biznis aj pre samotné futbalové kluby, a to v akejkoľvek ročnej sezóne. „Niektoré futbalové kluby to dotiahli do veľkosti, že sa podobajú malým ekonomikám. So stovkami ľudí napojenými na ich fungovanie a s desaťtisícmi fanúšikov po celom svete. Tak ako vedia utápať peniaze v top hráčoch, vedia ich vyrábať. Výnosy najbohatších dvadsiatich klubov sveta dosiahli vlani takmer sedem miliárd eur,“ tvrdí vo svojej analýze J&T Banka.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #futbal #EURO 2016 #majstrovstvá Európy 2016