Rýchliky sú preplnené. Vrátia sa IC vlaky?

Cestovanie vlakom na Slovensku zažíva renesanciu. Ľudí do vlakov láka nielen bezplatné cestovanie, ale aj stále sa obnovujúce vozne a hlavne v okolí väčších miest časová výhodnosť spojenia.

07.06.2016 07:00
železnice, vlak, nastupovanie, cestovanie,... Foto: ,
V súčasnosti je na hlavnej trase Bratislava-Košice zabezpečené rýchlikové spojenie každé dve hodiny. Nová vládna koalícia má v pláne obnoviť štátne IC vlaky.
debata (39)

Po zrušení štátnych IC vlakov v úvode tohto roka však nastal problém s kapacitou, ktorý sa s pribúdajúcim časom prehlbuje. V rýchlikoch sa miešajú ľudia idúci len niekoľko desiatok kilometrov do práce, cestujúci na dlhé vzdialenosti a rovnako aj študenti a dôchodcovia s nárokom na bezplatnú prepravu.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tvrdí, že medzi Bratislavou a Košicami sa obsadenosť rýchlikov pohybuje na úrovni 40 až 100 percent. Faktom je, že piatkové rýchliky na východ a nedeľné do hlavného mesta boli vždy plné. Teraz je to však ešte horšie.

„Išla som v nedeľu rýchlikom do Bratislavy a cestovanie bolo pomaly ako v Indii, ulička úplne plná, aj ten, kto mal miestenku, nemal šancu od Trenčína dostať sa na svoje miesto. Niektorí ľudia nevedeli vystúpiť v Trnave,“ opisuje cestovanie Ružomberčanka Má­ria.

V pondelok išla ráno z Bratislavy späť do Liptova. Išla teda v smere a v čase, keď vlaky bývajú prázdnejšie. Hodinu pred odchodom rýchlika však miestenku už nebolo možné kúpiť a Mária si radšej priplatila za miesto v prvej triede, ako by mala tri hodiny stáť.

Nová vládna koalícia má v pláne obnoviť štátne IC vlaky. Kedy sa tak udeje, nevedno. Vlaky chýbajú, keďže súkromný RegioJet len čiastočne naplnil sľuby o zvýšení kapacít svojich spojení. ZSSK jazdí podľa toho, koľko spojov jej štát uhradí, keďže bez dotácií by mnohé vlaky boli stratové. Štátna podpora pre ZSSK na tento rok predstavuje 210 miliónov eur na 31,3 milióna vlakových kilometrov. „Celkovo dlhodobo rastie počet cestujúcich vo vlakoch ZSSK na všetkých trasách. Vlani to bolo plus 20 percent cestujúcich," vraví hovorkyňa štátneho prepravcu Jana Morháčová.

Počet cestujúcich medziročne rastie aj tento rok, aj keď o niečo pomalšie, hoci už sa neporovnáva s obdobím, keď ešte bezplatná preprava nebola zavedená. "Príčin rastu počtu cestujúcich je určite viac, predpokladáme, že cestujúci z IC vlakov ZSSK sa presunuli sčasti do rýchlikov ZSSK a sčasti do vlakov súkromného dopravcu jazdiaceho expresnými vlakmi na tejto linke. Na rast počtu cestujúcich má zásadný vplyv zavedenie bezplatnej prepravy. Presné čísla nie je možné uviesť, pretože cestujúci neuvádza, či v minulosti jazdil IC vlakom ZSSK, autom, alebo nejazdil vôbec,“ dodala Morháčová.

Rýchliky majú aktuálne 11 až 13 vozňov, pričom ich ďalšie predĺženie už nie je možné. Dlhší vlak by sa nezmestil do niektorých staníc a cestujúci v posledných vozňoch by mali problém s nástupom a výstupom. Súkromný dopravca RegioJet po skončení činnosti IC vlakov plánoval zvýšiť kapacitu svojich vlakov takmer dvojnásobne. Súpravy s 13 vozňami mu však stopli Železnice Slovenskej republiky, ktoré kvôli dĺžke nástupíšť umožnili jazdiť žltým vlakom len s 10 vozňami. Pôvodne RegioJet jazdil so šiestimi vozňami. Súkromník síce sľuboval, že zvýši kapacitu svojich vlakov nad trhovú úroveň, keď fungovali aj štátne IC vlaky. Z pôvodne sľubovaných šiestich párov vlakov denne s 13 vozňami však napokon jazdia len tri páry s 10 vozňami. RegioJet tak pridal do každého vlaku štyri vozne.

Sedieť bez miestenky? Treba presadať

Hlavná trať vedúca z Bratislavy cez Žilinu a Poprad do Košíc je najdôležitejšou dopravnou tepnou slovenskej železničnej dopravy, o čom svedčí aj najvyšší záujem. „Najvyšší záujem cestujúcich je o linku Bratislava – Žilina – Košice, pričom najvyššia obsadenosť je na trase Bratislava – Žilina, prípadne Bratislava – Poprad,“ uviedla Moháčová.

Naplnenie kapacity rýchlikov sa mení počas jednotlivých dní a aj ročných období. Podľa Morháčovej sa však obsadenosť rýchlikov na hlavnej trati pohybuje na úrovni 40 až 100 percent. Najvyššie obsadenie miest vlaky dosahujú najmä v piatok poobede a večer v smere z Bratislavy do Košíc a v opačnom smere v nedeľu. Po zrušení IC vlakov však cestujúci majú možnosť ešte využiť vlaky RegioJetu, ktoré sú však v špičkách obsadené aj dva týždne dopredu. Súkromný dopravca navyše pred časom zvýšil cestovné. V čase najväčšieho dopytu začína cena lístka na RegioJet z Bratislavy do Košíc na hodnote 18,7 eura, čo je približne aj cena lístka na štátny rýchlik.

„Samozrejme, vyťaženosť sa líši aj po trase. Napríklad vyťaženosť od Košíc smerom k Žiline sa zvyšuje, potom od Žiliny klesne a zasa sa zvyšuje smerom k Bratislave. Treba si uvedomiť, že tieto vlaky nevyužívajú len ľudia cestujúci z hlavného mesta na východné Slovensko a opačne, ale aj cestujúci z Trnavy, Trenčína do Vrútok, Ružomberka či Popradu,“ dodáva Morháčová.

Obnovenie štátnych IC vlakov sa analyzuje

V súčasnosti je na hlavnej trase medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami zabezpečené rýchlikové spojenie každé dve hodiny. Ak by malo dôjsť k zahusteniu dopravy, prvý krok by muselo urobiť ministerstvo dopravy ako objednávateľ.

Rýchliky sú dotované zo štátneho rozpočtu. Na to, aby došlo k zahusteniu premávky štátneho dopravcu, by si štát musel od ZSSK objednať viac vlakokilometrov. Zároveň by však štátny rozpočet dané opatrenie stálo vyššie finančné prostriedky. Ďalšou možnosťou, ako zvýšiť dopravu na hlavnom ťahu, je znížiť počet vlakov na iných tratiach a ušetrené kilometre použiť inde. V tomto prípade by však neboli spokojní cestujúci v iných oblastiach Slovenska.

Ministerstvo však skôr uvažuje o obnovení stratových IC vlakov, ktoré boli zrušené v januári tohto roka. „Vo veci opätovného nasadenia IC vlakov ministerstvo v spolupráci so ZSSK analyzuje možnosti opätovného návratu ekonomicky samonosných vlakov. Od výsledkov tejto analýzy bude závisieť aj prípadné posilnenie tejto linky,“ povedala Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy.

V budúcnosti je navyše predpoklad, že počet cestujúcich bude vo vlakoch stúpať nielen na hlavnej trati, ale aj v regionálnych oblastiach. Súvisí to s narastaním automobilovej dopravy vo väčších mestách, kde kvôli dopravným zápcham a problémom s parkovaním ľudia čoraz viac volia cestu vlakom. V blízkosti staníc v satelitných obciach a mestách postupne vznikajú záchytné parkoviská, ktoré denne dochádzajúcim cestujúcim umožňujú zaparkovať ich autá takmer priamo na stanici.

© Autorské práva vyhradené

39 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #Železničná spoločnosť Slovensko #IC vlaky