Francúzsky zákon o minimálnej mzde žiadajú dopravcovia zmeniť

Cestní dopravcovia z desiatich krajín Európskej únie, vrátane Slovenska, žiadajú upraviť zákon o minimálnej mzde vo Francúzsku tak, aby sa nevzťahoval aj na zahraničné dopravné spoločnosti.

31.05.2016 13:56
protest dopravcov Foto: ,
Slovenskí dopravcovia v rámci Dňa ochrany slobodného európskeho trhu v utorok odovzdali otvorené listy s požiadavkami na veľvyslanectve Francúzska a zastúpení Európskej komisie v Bratislave.
debata

Považujú ho za popieranie základných princípov otvoreného trhu Európskej únie a ochranu francúzskych spoločností pred konkurenciou najmä zo strednej a z východnej Európy. Francúzi zdôvodňujú spomínaný zákon, ktorý vstúpi do platnosti 1. júla, ako opatrenie proti sociálnemu dumpingu.

Prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia Pavol Jančovič tvrdí, že francúzsky zákon o minimálnej mzde, na rozdiel od obdobného nemeckého zákona, ktorý platí od minulého roka, zavádza oveľa viac byrokratických opatrení. „Očakávame zrušenie tohto zákona, alebo úpravu, aby platil pre vodičov vykonávajúcich dopravu na území Francúzska. Nie pre začínajúcich a končiacich, to predsa nemá absolútnu logiku,“ povedal Jančovič. „Francúzi využívajú nečinnosť Európskej komisie voči Nemecku. Zavádzajú niečo podobné, ale oveľa byrokratickejšie a na druhej strane sa s tým sleduje ochrana francúzskych záujmov a komplikácia pre ostatných dopravcov,“ uviedol.

List Hollandovi a Junckerovi

Slovenskí dopravcovia v rámci Dňa ochrany slobodného európskeho trhu v utorok odovzdali otvorené listy s požiadavkami na veľvyslanectve Francúzska a zastúpení Európskej komisie v Bratislave. Podobne ako ich zahraniční kolegovia v hlavných mestách Portugalska, Španielska, Bulharska, Českej republiky, Estónska, Litvy, Maďarska, Rumunska a Poľska. Listy adresovali francúzskemu prezidentovi Francoisovi Hollandovi a predsedovi Európskej komisie Jeanovi-Claudovi Junckerovi.

Zahraniční dopravcovia, ktorí prepravujú tovar do alebo z Francúzska, budú od júla povinní zaplatiť svojim vodičom hodiny odpracované na francúzskom území miestnou hodinovou mzdou, čo je v súčasnosti vyše deväť eur. Zároveň musia splniť aj množstvo iných sociálnych pravidiel a povinnosť určiť si vo Francúzsku zástupcu pre styk s kontrolnými orgánmi. Podmienky tohto zákona označili za neakceptovateľné.

Hnev dopravcov

„Ani v prípade Nemecka sa nekonalo dostatočne razantne. Neboli využité všetky možné prostriedky na to, aby sa takisto v Nemecku takýto lapsus vôbec toleroval,“ uviedol Jančovič. Európska komisia v súčasnosti vedie proces infrigmentu (o porušení pravidiel EÚ) voči Nemecku pre zákon o minimálnej mzde. „Nemôžem poslať tovar, vykonať službu v týchto spomínaných krajinách bez toho, aby som nespĺňal ďalšie podmienky, ktoré v rámci pravidiel Európskej únie nikdy neboli definované. Toto si definovali jednotlivé krajiny EÚ, čo nepovažujem za čisté,“ upozornil Jančovič. V Nemecku treba nahlasovať každého vodiča, keď tam ide s tovarom. „Keď nás Nemci skontrolujú, vyzvú nás, tak tam posielame dve krabice dokumentov,“ dodal.

Firma Janard, spol. s r. o. so sídlom v Lukáčovciach pri Nitre prepravuje tovar medzi Francúzskom a Talianskom. „Nerobí nám problém vykonávať prácu vo Francúzsku, ale to, že si treba nájsť zodpovedného zástupcu. Nevieme, na koho sa máme obrátiť. Toho človeka bude treba zaplatiť, kto bude registrovať dokumenty. Je to deštruktívne pre nás ako malé firmy. Budú to ďalšie výdavky a všetko majú platiť dopravcovia,“ povedala médiám k francúzskemu zákonu o minimálnej mzde spoločníčka firmy Jana Ardonová. Kritizovala, že Francúzi zatiaľ neposkytujú dopravcom žiadne potrebné podklady.

debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #Francúzsko #zákon o minimálnej mzde #dopravcovia