Tunel Čebrať bude dlhší a drahší

Zmena trasy diaľnice D1 v tuneli Čebrať pri Ružomberku predraží jej výstavbu o desiatky miliónov eur. Informoval o tom v utorok minister dopravy Roman Brecely počas kontrolného dňa pri tuneli.

24.05.2016 13:05
Tunel, značka Foto:
Tunel, značka

Zdroje financovania chce hľadať aj v eurofondoch. Tunel s pôvodnou dĺžkou 2 026 metrov začali raziť v septembri 2014, no o päť mesiacov práce zastavili pre zosuv pôdy. "Problém je tu v geológii. Pretože sa zmenili geologické podmienky, riešime technicky iné riešenie, ktoré pozostáva v zmene trasovania tunela,“ informoval minister.

Práce na severnejšom variante trasovania tunela by mohli podľa neho začať začiatkom budúceho roka po dopracovaní všetkých dokumentov. Pre otvorenie úseku Hubová – Ivachnová platí termín do konca roka 2020, dodal Brecely. Zmenou trasy tunela dôjde k jeho predĺženiu na približne 3 650 metrov. Vyústiť by mal ešte v katastri mesta Ružomberok. Zároveň sa skráti pôvodne plánovaná časť diaľnice o približne 300 metrov. Otvorenie časti diaľnice od Ivachnovej po tunel Čebrať bez otvorenia tunela Národná diaľničná spoločnosť (NDS) neplánuje.

Tunel Čebrať je súčasťou úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Viac ako 15-kilometrový diaľničný úsek by mal Ružomberok odľahčiť od tranzitnej dopravy. Podľa odhadov NDS pre motoristov môže znamenať časovú úsporu 11 minút.

Zhotoviteľom stavby úseku D1 Hubová – Ivachnová je združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s. Brno a Váhostav – SK, a. s. Zmluvu s NDS uzavreli v novembri 2013 v objeme 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (272,72 mil. eur vrátane dane). Stavbu úseku v dĺžke 15,3 kilometra sa pôvodne zaviazali ukončiť v lete 2017. Pre zmenu trasy a predĺženie tunela Čebrať sa tak oneskoria o tri a pol roka do konca roku 2020.

„Doterajšie čerpanie na projekt D1 Hubová – Ivachnová v rámci prvej fázy bolo 23,06 mil. eur, z toho zdroje EÚ 19,6 mil. eur,“ uviedlo ministerstvo dopravy. Prvá fáza výstavby diaľnice bola financovaná z Operačného programu Doprava 2007 – 2013.

„Výška nenávratného finančného príspevku na druhú fázu bude známa po aktualizácii CBA analýzy (analýza nákladov a výnosov), ktorá tvorí povinnú prílohu žiadosti na Európsku komisiu. Predpoklad podania žiadosti do Bruselu je v apríli 2017,“ dodal rezort dopravy. Druhá fáza projektu bude financovaná z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Podmienkou toho je dokončenie druhej časti stavby do konca roka 2020.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #túnel Čebrať