Podpísali zmluvu o obchvate Bratislavy, Španieli môžu stavať

V Šamoríne slávnostne podpísali koncesnú zmluvu, ktorá umožní výstavbu obchvatu Bratislavy a rýchlostnej cesty R7 prostredníctvom PPP projektu verejno-súkromného partnerstva.

20.05.2016 11:40
Bratislava, obchvat, cesta, výstavba, D4 Foto:
Okolo Bratislavy vyrastie do roku 2020 diaľnica D4 s mostom cez Dunaj. Dopravu od Dunajskej Stredy vyrieši nová rýchlostná cesta R7.
debata (10)

Cesty postaví a bude prevádzkovať konzorcium Obchvat Nula, ktoré vedie španielska spoločnosť Cintra Infraestructuras Internacional. Mali by byť hotové v roku 2019 a 2020. Pri podpise boli predstavitelia slvenskej vlády, samospráv, ako aj zástupcovia konzorcia. Okrem koncesnej zmluvy podpísala vláda a konzorcium memorandum o dlhodobej spolupráci.

Ešte pred samotnou výstavbou konzorcium musí uzavrieť dohody o financovaní s bankami. Do projektu napríklad chce vstúpiť aj Európska banka pre obnovu a rozvoj.

Diaľnica D4 Bratislava Ivanka sever - Rača,...
Diaľnica D4 Bratislava Ivanka sever - Rača,...
+13Diaľnica D4 Bratislava Ivanka sever - Rača,...

Podľa premiéra Roberta Fica ide o projekt životne dôležitý pre Slovensko, vzhľadom na zaťaženosť dopravy v Bratislave.

Aj zástupca konzorcia Carlos Ugarte zo Cintry uviedol, že ide o dôležitý projekt, ktorý pozorne sleduje aj Európa. Ugarte ocenil transparentný spôsob súťaže.

„Pôsobíme len tam, kde je jasné transparentné prostredie, právny štát, jasné pravidlá hospodárskej súťaže – a Slovensko takouto krajinou je,“ uviedol.

Začnú rýchlostnou cestou

„Pôjde o jeden úplne nový most cez Dunaj (na D4). Bude to obrovská pomoc, ktorá odľahčí diaľničnú sieť cez Bratislavu. Cez Prístavný most denne prechádza stotisíc automobilov. Očakávame, že cez nový most to bude okolo tridsaťtisíc vozidiel, čo bude obrovská úľava pre hlavné mesto,“ povedal Fico.

Vysúťažená suma na projekt je podľa neho vynikajúca, keďže ju nikto neočakával. Rozhodnutie o použití formy PPP označil premiér za správne.

Minister dopravy očakáva, že koncesionár zabezpečí finančné uzatvorenie projektu čo najskôr, aby sa mohlo začať stavať. „Začne sa stavať v prvom rade na úseku R7, vlastne od Šamorína. Máme už vydané stavebné povolenie, ďalšie dva úseky sú v procese,“ uviedol Brecely. Úsek R7 Dunajská Lužná – Holice povedie severne od Šamorína smerom k Dunajskej Strede.

Ugarte zo Cintry uviedol, že majú záväzky voči bankám, takže musia konať veľmi rýchlo a nevidí dôvod na nedodržanie termínov. „Máme skôr dôvod sa čo najskôr do toho pustiť a skracovať termíny, ako je to len možné. Dodržiavame všetky termíny a dodávky, nikdy sme nič neodovzdali neskôr, ako sme sa zaviazali,“ vyhlásil Ugarte. Nepredpokladá zásadné dopady na dopravu. „Najväčšie prínosy budú, keď projekt skončí, pretože významne odľahčí dopravu v meste. Zároveň to prinesie nové pracovné príležitosti, zvýši sa mobilita a pritiahne to nových investorov,“ uviedol.

Podpísali zmluvu aj memorandum

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely a zástupca koncesionárskej spoločnosti Zero Bypass Limited Mark Denning Bradshaw koncesnú zmluvu na projektovanie, financovanie, výstavbu, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji, sever – Bratislava, Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov. Premiér Robert Fico zároveň podpísal memorandum o dlhodobej spolupráci s predstaviteľom koncesionára Carlosom Ugartem. Koncesionárska spoločnosť je zložená z členov víťazného konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Financovanie uzavrú do troch mesiacov

Koncesionár má dvanásť týždňov na finančné uzatvorenie projektu, môže to však stihnúť skôr. Na financovaní časti projektu na D4 sa bude podieľať Európska investičná banka sumou zhruba 500 mil. eur a svoju účasť potvrdila najnovšie Európska banka pre obnovu a rozvoj. Práve jej vstup do projektu spôsobil odklad podpisu zmluvy o týždeň, keďže pôvodná lehota viazanosti ponuky konzorcia bola do 13. mája. To však svoju ponuku potvrdilo.

Štát bude po odovzdaní D4 a R7 do prevádzky splácať koncesionárovi ročne 56,72 mil. eur, takže za tridsať rokov by mal celkovo zaplatiť 1,9 mld. eur vrátane vplyvu inflácie a úrokov. Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.

Samotná výstavba úsekov D4 a R7 by mala trvať štyri a pol roka, hotové môžu byť postupne do konca roku 2020, ale hlavne na jar 2021. S prípravnými prácami by sa malo začať, pravdepodobne v lete, najprv na úseku R7 Dunajská Lužná – Holice (17,4 km). Ten má zatiaľ ako jediný právoplatné stavebné povolenie.

Papierovanie potrvá do jesene

Termín kompletného majetkovo-právneho vyrovnania projektu potrebného na vydanie stavebných povolení sa podľa úpravy koncesnej zmluvy posunul o dva mesiace do 30. septembra. Pozemky pre niektoré kompenzačné opatrenia majú byť odovzdané do konca roka a pre vybrané inžinierske siete do 31. mája 2017. Stavebné povolenia na dva úseky D4 a zvyšné dva úseky R7 majú byť vydané o dva až štyri mesiace neskôr, do konca júla, novembra a decembra 2016. Na úsek R7 Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná je stavebné povolenie už vydané, ale ešte nie je právoplatné.

Vláda 11. mája opätovne súhlasila s uzavretím koncesnej zmluvy aj so zmenami. Koncesionár, ale aj jeho subdodávatelia, ktorí majú dodať aspoň 30 % z hodnoty stavebných prác, ako aj subdodávatelia pri následnej prevádzke a údržbe musia mať zapísaných konečných užívateľov výhod, teda skutočných vlastníkov. Bude sa to týkať aj subdodávateľov prác najmenej za 15 mil. eur.

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #R7 #D4 #obchvat Bratislavy