Posledné tri obchvaty z eurofondov?

Štát dá 793 mil. eur na tri veľké diaľničné obchvaty a potom už peniaze z eurofondov do roku 2020 dôjdu. Pokračovanie eurofondov isté zatiaľ nie je, ani presúvanie európskych peňazí z iných rezortov na diaľnice.

, 19.05.2016 14:00
4
zväčšiť Mapa diaľničných ciest na východe Slovenska. Foto: NDS
mapa, diaľnice, východ, obchvat Mapa diaľničných ciest na východe Slovenska.

Nie je tak jasné, za čo sa budú stavať ďalšie diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré vláda naplánovala. Ide najmä o rýchlostné cesty na juhu, Orave či východe Slovenska. Je možné, že budú zaradené do verejno-súkromných PPP projektov, pri ktorých cestu postaví a zaplatí súkromník, ktorému ju štát postupne spláca.

V prípade možno posledných väčších eurofondov môžu byť už o niekoľko dní potvrdení zhotovitelia troch nových diaľničných úsekov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) otvorila obálky s ponukami. Ak nedôjde k zdržaniam vo vyhodnocovaní ponúk, výstavba úsekov D1 Budimír – Bidovce (obchvat Košíc), D1 Prešov, západ – Prešov, juh (obchvat Prešova) a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (obchvat Čadce) sa môže začať v nasledujúcich mesiacoch. Výstavby však oproti pôvodným plánom meškajú. Očakávalo sa, že súťaže budú uzatvorené do konca minulého roka.

Po otvorení obálok diaľničiari začali ponuky vyhodnocovať. „V prípade, že komisia nebude mať dotazy k predloženým cenovým ponukám, predpoklad ich finálneho vyhodnotenia je do konca mája tohto roka,“ uvádza Eva Žgravčáková, hovorkyňa NDS. Žgravčáková zároveň dodáva, že s výstavbou daných úsekov sa začne po podpise zmluvy so zhotoviteľmi.

Zdržanie ukončenia súťaží a začiatku výstavby súvisí aj s parlamentnými voľbami, ktoré sa na Slovensku konali v marci tohto roka. V procese súťaže boli podané aj námietky. „Vo všetkých troch prípadoch (D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, Diaľnica D1 Budimír – Bidovce, Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov, juh) aktuálne prebieha konanie o námietkach so začiatkom 12. februára 2016, 7. marca 2016, respektíve 4. marca 2016,“ povedal Ján Mažgút, hovorca Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Jedným z úsekov, na výstavbu ktorého diaľničiari spoznali ponuky, je úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec s dĺžkou 5¤670 metrov, ktorý vytvorí dokončenie obchvatu Čadce. Pôvodne sa očakávalo, že o výstavbu diaľnice, na ktorej vznikne 24 mostov, bude mať záujem aj Váhostav. Spoločnosť totiž stavia nadväzujúci úsek D3 Svrčinovec – Skalité, a teda v danej lokalite má svoje stroje. Podľa odhadov NDS mala výstavba úseku na Kysuciach dosiahnuť hodnotu 199,1 milióna eur.

Váhostav sa do súťaže nakoniec nezapojil a najnižšia ponúknutá cena je vyššia, ako predpokladali diaľničiari. O výstavbu daného úseku sa uchádzajú traja kandidáti. Najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Strabag, Poor a Hochtief, ktoré chcú stavbu realizovať za 239,1 milióna eur bez dane. Najviac za stavbu pýtajú firmy Doprastav, Metrostav a Eurovia, ktoré predložili ponuku na úrovni 249,35 milióna eur. Prostrednú ponuku vo výške 242,15 milióna eur podali firmy M-Silnice, Hastra, Imb Podbeskidzie. Výstavba obchvatu Čadce by mala trvať štyri roky. Pôvodne sa očakávalo, že súťaž sa uzatvorí do konca minulého roka.

Spojeniu Bratislavy s Košicami má pomôcť juhozápadný obchvat Prešova v úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov (2¤244 metrov). O výstavbu úseku s dĺžkou 7870 metrov prejavili záujem tri konzorciá. Diaľničiari predpokladali, že diaľnicu okolo Prešova je možné postaviť za 369,5 milióna eur.

Najlacnejšiu ponuku predložili spoločnosti Eurovia, Doprastav a Metrostav. Štvorročnú výstavbu by firmy mali zrealizovať za 356,3 milióna eur. Druhú najlacnejšiu ponuku predložili spoločnosti M-Silnice, Hastra, Imb Podbeskidzie a Willemenstav vo výške 364,7 milióna eur. Ponuka stavebných firiem Poor, Strabag a Hochtief bola ešte približne o 2,5 milióna eur vyššia.

Najvyšší počet cenových ponúk zaznamenali diaľničiari na výstavbu 14,4-kilometrového úseku D1 Budimír – Bidovce. Daný úsek vytvorí prvú časť diaľničného obchvatu Košíc, na ktorý sa napojí rýchlostná cesta R2 v úseku Košice, juh – Košice, Oľšany. O budovanie úseku sa uchádza až päť konzorcií. Výstavba daného úseku by z trojice diaľnic mala trvať najkratšie, len tri roky. NDS očakávala cenu vo výške 209,4 milióna eur.

Nižšiu ponuku predložila len spoločnosť Skanska, ktorá za výstavbu požaduje 197,4 milióna eur. V porovnaní s ostatnými uchádzačmi ide o výrazne nižšiu sumu. Druhá najlacnejšia ponuka vo výške 223,8 milióna eur pochádza od spoločností Salini Impregilo, Dúha, Construction Generali. Prvé dve spoločnosti v súčasnosti realizujú výstavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala pri Žiline spolu s tunelom Višňové. Z pätice ponúk najdrahšiu ponuku predložili firmy Doprastav, Eurovia a Metrostav, ktoré za výstavbu požadujú 252 miliónov eur.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #eurofondy #peniaze #diaľnice #obchvat