Plánovaný podpis koncesnej zmluvy by to však nemalo ohroziť. Predstavitelia konzorcia na čele so španielskou spoločnosťou Cintra ubezpečili ministra dopravy Romana Brecelyho o platnosti svojej víťaznej ponuky aj po uplynutí pôvodného termínu.
Ako ministerstvo dopravy ešte vo štvrtok večer informovalo, konzorcium požiadalo o odklad termínu na podpis zmluvy z dôvodu vstupu Európskej banky pre obnovu a rozvoj do finančnej časti projektu. Všetky dokumenty by mali byť pripravené tak, aby mohli byť podpísané do konca nasledujúceho týždňa.
Ministerstvo dopravy už požiadalo všetkých účastníkov súťaže o predĺženie viazanosti ponúk, ktoré mali uplynúť 13. mája. Do dvanástich týždňov od podpisu zmluvy musí koncesionár urobiť takzvané finančné uzavretie projektu. Tento čas podľa konzorcia Obchvat Nula nie je nijakým spôsobom ohrozený.
Vláda v stredu opäť súhlasila s uzavretím koncesnej zmluvy pre projekt D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji, sever – Bratislava, Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov. Tentoraz schválila aj zmeny na obmedzenie účasti tzv. schránkových firiem pri realizácii projektu a posunutie termínov na dodanie majetkovo-právne vyrovnaných pozemkov a zabezpečenie právoplatných stavebných povolení. Minister Brecely povedal, že je pripravený zmluvu podpísať čo najskôr, vláda mu na to dala čas do 18. mája.
Experti majú pochybnosti o účinnosti opatrenia na obmedzenie účasti schránkových firiem najmä na stavebnej časti PPP projektu. Súčasný register konečných užívateľov výhod nemusí podľa nich odhaliť všetkých skutočných vlastníkov firiem získavajúcich verejné zákazky a neuvádza ani ich podiely. V registri majú byť podľa návrhu koncesnej zmluvy koneční užívatelia dodávateľov, ktorí v rámci projektu uzavrú kontrakty na výstavbu nad 15 mil. eur.
„Protischránkové ustanovenia sa nám javia ako nedostatočne účinné. Marketingovo však zrejme poslúžili,“ uviedol analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy Ineko Ján Kovalčík.
Predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej si myslí, že obmedzenie účasti schránkových firiem je len politická kamufláž a toto opatrenie je v zmluve zbytočné. „Aký je rozdiel medzi schránkovou spoločnosťou s obratom na projekte za 14,9 mil. eur a schránkovou spoločnosťou s obratom na projekte za 15,1 mil. eur? No žiadny, stále je to schránková spoločnosť. Takže buď sa to malo zmeniť na nulu, alebo to malo ostať tak, ako to bolo,“ uviedol Matej.
Predĺženie lehôt na prípravu pozemkov a stavebných povolení označili experti za rozumné a nevyhnutné. „Bývalé vedenie ministerstva sa zaviazalo odovzdať koncesionárovi potrebné pozemky a zabezpečiť stavebné povolenia v lehotách, ktoré sa nedali stihnúť. Za ich nedodržanie by musel štát koncesionára odškodniť. Alebo by tlačil úradníkov vydať všetky stavebné povolenia expresne aj za cenu porušenia zákonom vyžadovaného postupu,“ uviedol Kovalčík. Schválené posuny termínov v koncesnej zmluve by tomu mali predísť.
Analytik ocenil, že nové vedenie ministerstva dopravy zreálňuje lehoty, ktorými minulé vedenie chcelo zaviazať štát. „Mrzí nás však, že väčšina ďalších rizík projektu, na ktoré sme upozornili, je aj novým vedením rezortu podceňovaná a naďalej neriešená,“ upozornil Kovalčík. „Napríklad, nedostatočné overenie vplyvu na dopravu v Bratislave, chybný výpočet socio-ekonomických prínosov projektu, uprednostnenie riešenia okrajového tranzitu pred rádovo významnejšou dopravou s cieľom v Bratislave, nejasne definovaná sankcia za oneskorené uvedenie úsekov do užívania, či vytváranie skrytého dlhu,“ uzavrel Kovalčík.
Konzorcium Obchvat Nula v tendri o získanie koncesie na D4 a R7 navrhlo ročnú splátku 56,72 mil. eur oproti pôvodne odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur. Výstavba úsekov D4 a R7 by mala trvať štyri a pol roka. Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.