Amazon sa pustil do boja s YouTube od Google

Amazon, ktorý je známy najmä ako internetový obchod, sa spustením vlastnej videoslužby pustil do priameho súperenia s populárnou službou na zdieľanie videa YouTube.

12.05.2016 16:00
Jeff Bezos, amazon Foto: ,
Zakladateľ Amazonu Jeff Bezos sa snaží pretvoriť internetový maloobchodný gigant na koncern so širokým spektrom aktivít.
debata

Tú vlastní internetový gigant Google. Rovnako ako YouTube aj služba Amazon Video Direct umožní prispievateľom videoklipov na svojich výtvoroch zarábať. Suma, ktorú človek zarobí, závisí od sledovanosti, respektíve množstva zhliadnutých reklám užívateľmi. Videá bude možné prenajať alebo predať priamo Amazonu.

Spoločnosť Amazon má v Bratislave klientske centrum. Slovensko sa uchádzalo aj o investíciu do výstavby veľkoskladu, tú však nakoniec získalo susedné Česko.

Internetový superobchod so sídlom v Seattli pri predstavení novej služby uviedol, že je určená pre „profesionálnych tvorcov videí“. V skutočnosti však môže na Amazon Video Direct umiestniť video ktokoľvek. Stačí, ak bude urobené vo vysokom rozlíšení a vybavené titulkami pre nepočujúcich či cudzojazyčných užívateľov. Podobnú stratégiu, zvanú Kindle Direct Publishing, firma použila pri e-knihách. Tá autorom umožňuje obísť tradičných vydavateľov a sprístupniť svoje diela priamo cez tento distribučný kanál Amazonu.

Amazon okrem toho už cez internet ponúka filmy a televízne relácie a začal aj s výrobou vlastných programov. Medzi najvýznamnejšie akvizície zrejme patrí Jeremy Clarkson a jeho dvaja kolegovia, ktorí opustili reláciu Top Gear, produkovanú britskou BBC. Amazon sa touto službou snaží priamo konkurovať firmám ako HBO alebo Netflix. Obe ponúkajú možnosť sledovať ich programy cez internet aj na Slovensku.

Videá od Amazon Video Direct budú v prvej fáze dostupné len v Spojených štátoch, vo Veľkej Británii, v Nemecku, Rakúsku a Japonsku.

Veľký internetový maloobchod však so svojou novou videoslužbou prichádza na trh pomerne neskoro a nie je úplne jasné, ako sa chce v súboji proti YouTube presadiť. YouTube používa vyše miliardy ľudí, čo pomáha Google generovať miliardové tržby z reklamy. Firmy majú záujem umiestniť svoje reklamné spoty na YouTube napriek tomu, že človek môže ich sledovanie po piatich sekundách preskočiť.

Zrejmé však je, že Amazon, Google, Netflix a mnoho menších firiem sa snažia získať priazeň ľudí, ktorí sa odpojili od tradičnej káblovej televízie alebo ju nikdy nemali. Hlavne mladšiu generáciu tradičné televízne vysielanie až tak nezaujíma a dávajú prednosť sledovaniu videí a programov cez internet aj preto, lebo nie sú viazaní štruktúrou televízneho programu a pozrú si, čo chcú a kedy chcú, za nižšie mesačné poplatky, ako pýtajú klasické káblové spoločnosti.

Súbojom o televízneho diváka sa však konkurencia týchto firiem nekončí. Predaj videohier v súčasnosti často prevyšuje aj tržby hollywoodskych filmových štúdií a práve preto Amazon v roku 2014 kúpil za miliardu dolárov internetový portál Twitch.com. Na ňom hráči naživo prenášajú hranie videohier, čo má medzi komunitou ďalších hráčov videohier prekvapujúco silný ohlas.

Cez Twitch sa však dá naživo prenášať prakticky čokoľvek, na čo možnosťou live prenosov reagoval aj YouTube. Generálna riaditeľka YouTube Susan Wojcicki dokonca pre Financial Times uviedla, že v kategórii 18– až 49-ročných má YouTube v USA v hlavnom vysielacom čase vyššiu sledovať ako desať najsledovanejších TV staníc dohromady.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Google #Amazon #YouTube #internetový obchod #konkurencia #súperenie