Ponuka úspešného konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra) totiž platí do piatka 13. mája. Najneskôr dovtedy by mal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely (nominant za Sieť) koncesnú zmluvu pre projekt verejno-súkromného partnerstva podpísať.
Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká potvrdila, že návrhom koncesnej zmluvy sa ešte bude musieť zaoberať vláda. A to na najbližšom zasadnutí v stredu 11. mája. „V koncesnej zmluve budú zmeny týkajúce sa zákazu účasti schránkových firiem na výstavbe obchvatu. Expertný tím, ktorý zriadil minister dopravy Roman Brecely, nenašiel v zmluve zásadné nedostatky,“ uviedla Ducká. Zámer podpísať koncesnú zmluvu pre D4 a R7 je aj v programovom vyhlásení vlády.
Minister dopravy ešte začiatkom apríla zriadil tím expertov na posúdenie projektu D4 a R7. Úlohou expertov bolo posúdiť celý projekt od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy. Brecely povedal, že ak odborníci nenájdu žiadne závažné pochybenia v doterajšom postupe a nastaveniach celého procesu, je pripravený tento projekt podporiť.
Brecely v rámci posudzovania projektu rokoval o jeho možných rizikách s obchodným riaditeľom Cintry Carlom Ugartem. Ten ubezpečil ministra, že jeho spoločnosť je pripravená splniť všetky svoje záväzky a v prípade podpísania projektu zabezpečiť výstavbu i prevádzku obchvatu podľa koncesnej zmluvy. Minister sa osobitne zaujímal o možnosti ochrany subdodávateľov pri stavebnej časti vzhľadom na problémy slovenských živnostníkov a malých podnikateľov, ktorým za odvedenú prácu nezaplatili.
"Nedopustím, aby sa pri bratislavskom obchvate opakoval smutný príbeh Váhostavu,“ zdôraznil Brecely. Pýtal sa tiež na vylúčenie schránkových firiem z transakcií, súvisiacich s budovaním a financovaním obchvatu. "Jednou z mojich politických priorít je odstránenie schránkových firiem z verejného priestoru. Projekt v konečnom dôsledku zaplatia slovenskí daňoví poplatníci, ktorí majú nárok poznať skutočných majiteľov zúčastnených firiem,“ dodal Brecely.
Ministerstvo dopravy si neskôr objednalo aj poradenské služby pre realizáciu projektu u firmy Allen & Overy Bratislava, s. r. o. Cena za túto činnosť na desať dní je 16,5 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty (19,8 tis. eur vrátane dane). Spoločnosť mala do konca apríla poskytnúť odborné stanovisko k návrhu koncesnej zmluvy a k projektovým dokumentom, a to návrhu priamej zmluvy s veriteľmi a zmluvy s nezávislým dozorom. Ministerstvo zdôvodnilo zmluvu s uvedenou firmou tým, že minister mal záujem aj o nezávislý pohľad na projekt.
Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan upozornil na možné riziká v súvislosti s výkupom pozemkov a stavebnými povoleniami pre projekt. „V koncesnej zmluve sú pevné termíny a keď nebudú naplnené, tak hrozia škody. K tomuto sa pán minister zatiaľ nevyjadril. Považujem to za väčšie riziká,“ povedal poslanec pre agentúru SITA.
Bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer – SD) koncesnú zmluvu s úspešným konzorciom podpísať nestihol, hoci podľa bývalej vlády ju mal uzavrieť do 4. marca. V súťaži zvíťazilo konzorcium Obchvat Nula na čele so spoločnosťou Cintra. Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group. Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo konzorcium najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur oproti pôvodne odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur. Výstavba úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever – Bratislava, Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke vyše 59 kilometrov by mala trvať štyri a štvrť roka.