Eurofondy sa našli na bratislavskú D4 a kysuckú D3

Ministerstvo dopravy použije na výstavbu bratislavského obchvatu podporne aj financie z Európskej únie. Rozhodnutie nového ministra dopravy Romana Brecelyho v stredu odobrila vláda.

05.05.2016 13:00
debata (7)

Dodatočné finančné prostriedky sa podarilo nájsť vďaka zmenám v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII). Na výstavbu nultého obchvatu hlavného mesta D4/R7 ministerstvo z eurofondov uvoľní 51,7 milióna eur, čo je však len zlomok celkových nákladov.

Podstatnejšiu koncesnú zmluvu na výstavbu bratislavského obchvatu má ministerstvo čas podpísať do 13. mája. Na budúci týždeň v stredu projekt opätovne prerokuje vláda. Európske finančné prostriedky bude možné použiť na výstavbu bratislavského obchvatu vďaka zmenám v novom operačnom programe na čerpanie eurofondov, ktoré včera schválila vláda. Zmeny sa týkajú financovania prioritnej osi 2.

Pred chválenými zmenami sa mohli peniaze z OPII použiť na výstavbu úsekov diaľnic D1 a D3. „Na rozdiel od implementácie projektov na diaľniciach D1 a D3, pri ktorých sú prijímateľovi zdroje OPII poskytované formou nenávratného grantu, financovanie výstavby diaľnice D4 bude realizované návratnou formou pomoci cez finančné nástroje,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Cez finančné nástroje ministerstvo vyčlenilo z OPII 140 miliónov eur, z čoho na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest môže použiť 51,7 milióna eur. Ministerstvo chce financie do projektu obchvatu naliať cez Slovak Investment Holding. Rezort dopravy však v súčasnosti nepozná úsporu verejných financií, ktorú použitím európskych peňazí v danom projekte dosiahne.

PPP projekt na výstavu časti diaľnice D4 spolu s rýchlostnou cestou R7 s celkovou dĺžkou 59,1 kilometra má podľa víťaznej ponuky konzorcia Obchvat Nula stáť 1,9 miliardy eur. V cene je zahrnutá výstavba a 30-ročná prevádzka a údržba obchvatu. Slovensko by tak malo koncesionárovi ročne platiť 56,7 milióna eur.

Európska komisia navyše v stredu schválila 201,7 milióna eur z Kohézneho fondu EÚ na výstavbu diaľničného úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno s dĺžkou 4 250 metrov. Celková cena daného úseku má dosiahnuť 243,6 milióna eur. Diaľničiari začali s jeho výstavbou v júni 2014. Pre vodičov by mal byť dostupný od júna 2017. Schválenie financií sa týka ešte dočerpania minulého programového obdobia na získavanie eurofondov z OPII.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #eurofondy #ministerstvo dopravy #čerpanie eurofondov