Brusel preplatí úsek na diaľnici D3

Európska komisia preplatí výstavbu úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno.

04.05.2016 17:26
debata (16)

Schválenie žiadostí o nenávratný finančný príspevok zo strany Bruselu definitívne znamená, že až 85 percent z oprávnených nákladov na prvú fázu tohto projektu cez Operačný program Doprava 2007 – 2013 bude zaplatených z Kohézneho fondu Európskej únie. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v stredu informovalo, že Slovensko sa bude uchádzať o európske zdroje aj na druhú fázu projektu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Celkový príspevok EÚ na tento projekt bude vyše 200 mil. eur. Všetky tzv. veľké projekty (nad 50 mil. eur) z Operačného programu Doprava sú týmto schválené.

Diaľnica D3 pri Žiline sa stavia od leta 2014 a hotová by mala byť v lete budúceho roka. Po dokončení značne odľahčí Žilinu od tranzitnej dopravy smerujúcej na sever do Poľska.

"Severozápadný ochvat Žiliny vodičom ušetrí desiatky minút, ktoré už nebudú tráviť v kolónach alebo na križovatkách v centre mesta. Zvýši sa bezpečnosť na cestách v celom kraji a v neposlednom rade sa výrazne pokročí vpred pri budovaní diaľničného spojenia Slovenska a Poľska,“ povedal minister dopravy Roman Brecely.

"Slovensko dnes nemá so svojím severným susedom žiadne diaľničné spojenie a týmto stavom trpí nielen vzájomný obchod a vzťahy, ale aj ľudia žijúci pri súčasných hlavných cestných ťahoch,“ dodal minister.

Takmer 4,3 kilometra dlhý úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno patrí medzi technicky najnáročnejšie na Slovensku. Prakticky celá jeho trasa totiž vedie buď po mostoch alebo cez tunel. Začiatok úseku je v priamom napojení na úsek D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov. Následne premosťuje estakádou Hričovskú priehradu a vchádza do tunela Považský Chlmec. Končí priamym napojením na pripravovaný úsek diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto.

Zhotoviteľom stavby D3 medzi žilinskými mestskými časťami Strážov a Brodno je konzorcium stavebných spoločností Eurovia SK, a. s. Košice, Hochtief CZ, a. s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a. s. Banská Bystrica. Diaľnicu sa zaviazali postaviť na základe zmluvy z mája 2014 za 254,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (305,88 mil. eur vrátane dane). Vyše dvojkilometrový dvojrúrový tunel Považský Chlmec stavbári prerazili koncom januára tohto roka.

16 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice