Minister dopravy mal záujem o nezávislý pohľad na obchvat Bratislavy

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely (nominant za Sieť) mal záujem aj o nezávislý pohľad na projekt výstavby veľkého bratislavského obchvatu, a preto sa rozhodol využiť aj služby externej firmy.

21.04.2016 16:49
debata (1)

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká takto zdôvodnila uzavretie zmluvy na právne poradenstvo pre projekt časti nultého obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 formou verejno-súkromného partnerstva (PPP).

„Sekcia projektov verejno-súkromného partnerstva (na ministerstve dopravy) má devätnásť zamestnancov, ktorí okrem prípravy nových projektov pracujú aj na kontrole prevádzky už existujúceho PPP projektu R1,“ dodala Ducká. Zareagovala tým na otázku, či je potrebné poskytovanie poradenstva pre D4 a R7 externe, keďže na ministerstve je samostatná sekcia pre projekty PPP s dvoma odbormi.

Ministerstvo dopravy uzavrelo zmluvu o poskytovaní poradenských služieb pre D4 a R7, ako v stredu informovala agentúra SITA, s advokátskou firmou Allen & Overy Bratislava, s. r. o. Cena za túto činnosť v trvaní do desiatich dní je 16,5 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty (19,8 tis. eur vrátane dane). Spoločnosť má poskytnúť poradenstvo v súvislosti s odborným stanoviskom k návrhu koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever – Bratislava, Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59,1 kilometrov. Stanovisko má zaujať aj k projektovým dokumentom, a to návrhu priamej zmluvy s veriteľmi a zmluvy s nezávislým dozorom.

Poradenská činnosť podľa zmluvy zahŕňa analýzu, resp. právne hodnotenie projektových dokumentov z hľadiska trhovej praxe a právnych rizík v podobe predbežného stanoviska v anglickom jazyku a konečného stanoviska v slovenskom jazyku v rozsahu maximálne desať strán a v dvoch kusoch vyhotovenia. Súčasťou činnosti sú osobné stretnutia a konzultácie.

Minister dopravy Roman Brecely ešte začiatkom apríla zriadil tím expertov na posúdenie projektu D4 a R7. Úlohou expertov bolo posúdiť celý projekt od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy. Minister povedal, že ak odborníci nenájdu žiadne závažné pochybenia v doterajšom postupe a nastaveniach celého procesu, je pripravený tento projekt podporiť. Experti mali podľa ministerstva skončiť posúdenie projektu tento týždeň a o svojich záveroch informovať ministra. Ministerstvo o záveroch expertov zatiaľ neinformovalo. Zámer podpísať koncesnú zmluvu pre D4 a R7 sa dostal aj do návrhu programového vyhlásenia vlády.

Bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer – SD) koncesnú zmluvu s úspešným konzorciom podpísať nestihol, hoci podľa bývalej vlády ju mal uzavrieť do 4. marca. V súťaži zvíťazilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group. Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo konzorcium najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur oproti pôvodne odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #obchvat Bratislavy