Agentúre Reuters to v stredu oznámili dva zdroje oboznámené s touto záležitosťou. Nemecká automobilka údajne súhlasila, že zákazníkom v USA ponúkne spätné odkúpenie až 500 000 menších naftových áut so softvérom umožňujúcim obchádzať americkej emisné normy.
Volkswagen by podľa zdrojov tiež mohol ponúknuť, že problémové vozidlá opraví, ak americkí regulátori dajú neskôr úprave zelenú. Nie je však podľa Reuters isté, či bude tieto vozidlá za opraviteľné považovať tiež americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA). Tá vlani v septembri Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovými motormi inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Koncern potom priznal, že v USA je týmto softvérom vybavených takmer 570 000 vozidiel.
Nemecký denník Die Welt medzitým v stredu napísal, že súčasťou dohody o riešení emisnej aféry je vyplatenie odškodného 5000 dolárov každému zákazníkovi v USA dotknutému aférou. Údajne neobsahuje podrobný plán o spôsobe úpravy problémových áut. Dohoda vraj bude vo štvrtok v San Franciscu predložená sudcovi Charlesovi Breyerovi. Ten už v marci uviedol, že pokiaľ nebude dohoda do štvrtka, zváži možnosť začatia súdneho procesu.
O súdny proces žiadali právni zástupcovia majiteľov problémových naftových áut v prípade, že Volkswagen sa na spôsobe nápravy situácie do štvrtka nedokáže s regulátormi dohodnúť. Súdne dokumenty ale podľa Reuters ukázali, že Volkswagen túto požiadavku odmietal.
Automobilka sa podľa týchto dokumentov nedomnieva, že súdny proces je „vhodný alebo potrebný“. Právnici zastupujúci tisícky majiteľov problémových áut podľa agentúry AP sudcu Breyera žiadajú, aby začal súdny proces v prípade, že dohoda nebude do štvrtka. Podľa nich by mal potom nariadiť Volkswagenu opravu týchto vozidiel a vyplatenie odškodného.
Akcie automobilky v stredu pod vplyvom špekulácií o možnej dohode s americkými regulátormi stúpli o 6,6 percenta. Bol to najväčší prírastok z titulov v nemeckom burzovom indexe DAX.
Koncern vlani priznal, že po celom svete sa škandál týka približne 11 miliónov naftových áut.
Americké ministerstvo spravodlivosti začiatkom tohto roka podalo na Volkswagen kvôli škandálu civilnú žalobu. Tá by automobilku mohla podľa agentúry Reuters teoreticky vyjsť až na 46 miliárd dolárov. Volkswagen navyše v súvislosti so škandálom čelí množstvu ďalších žalôb a vyšetrovaní. Bude sa tiež musieť vysporiadať s rozsiahlymi nákladmi na úpravu áut, ktorých sa škandál týka. Na to si už firma vlani dala bokom 6,7 miliardy eur.
Zdroje agentúry Reuters oboznámené so situáciou v stredu uviedli, že automobilka túto rezervu zvýši na viac ako desať miliárd eur. „Suma 6,7 miliardy eur sa výrazne zmení. Za celý rok to bude dvojciferný počet miliárd,“ uviedol jeden zo zdrojov. Ďalší zdroj navyše potvrdil skoršie informácie agentúry DPA, že Volkswagen by pre náklady súvisiace s emisným škandálom mohol zrušiť výplatu dividend.