Experti chyby pri obchvate Bratislavy nenašli

Nultý obchvat hlavného mesta a rýchlostná cesta R7 na Dunajskú Stredu stále čaká na podpis koncesnej zmluvy, ktorá spustí jeho výstavbu. V piatok o projekte diskutoval tím expertov, ktorý zriadil nový minister dopravy Roman Brecely. Práve ich poradný hlas môže zavážiť pri rozhodovaní ministra, či koncesnú zmluvu podpíše, alebo nie. Programové vyhlásenie vlády však už s jeho podpisom počíta a teda odmietnutie projektu je nepravdepodobné.

, 18.04.2016 08:00
debata (14)

Tím expertov o podpise samotnej koncesnej zmluvy nerozhoduje. Jeho podstata spočíva v poradnom hlase pre ministra dopravy. Podľa informácií Pravdy na piatkovom stretnutí experti neodhalili žiadne závažné pochybenia v príprave PPP projektu, ktoré by mali ohroziť jeho podpis. Súčasťou tímu expertov mal byť aj zástupca Inštitútu pre sociálne a ekonomické reformy. Mimovládna nezisková organizácia tvrdí, že obchvat hlavnému mestu nepomôže.

Na druhej strane sú argumenty o kolabujúcej doprave v hlavnom meste a analýza, podľa ktorej bude po novom obchvate už od prvých dní po otvorení jazdiť 35-tisíc áut, pričom najvyťaženejšie úseky budú zaznamenávať intenzitu až vo výške 45-tisíc vozidiel.

Minister Brecely naznačil, že výstavbe obchvatu je naklonený. Podpis má zvážiť počas budúceho týždňa.

Bývalý minister dopravy Ján Počiatek koncesnú zmluvu na výstavbu a 30-ročnú prevádzku 59,1 kilometrového obchvatu D4/R7 podpísať nestihol. Minulá vláda pritom druhý slovenský diaľničný PPP projekt odobrila.

Po voľbách ostal obchvat hlavného mesta v neistote. Nový minister zriadil tím expertov. "Ak odborníci nenájdu žiadne závažné pochybenia v doterajšom postupe a nastaveniach celého procesu, som pripravený tento projekt podporiť,“ povedal Brecely.

Možnosti na realizáciu stavby sú obmedzené, pretože kvôli polohe nie je možné na túto diaľnicu použiť financovanie z eurofondov v plnej výške. Navyše, európske peniaze sú už rozdelené medzi iné úseky v rámci Slovenska. Do úvahy prichádzala výstavba zo štátneho rozpočtu alebo z tzv. Junckerovho balíčka.

Podľa prvotných štátnych odhadov mal PPP projekt stáť 4,5 miliardy eur. Do finále súťaže na koncesionára sa dostali štyri konzorciá, pričom najlacnejšiu ponuku ponúklo konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra. Konečná cena koncesie má dosiahnuť 1,9 miliardy eur. Štát bude ročne platiť za dostupnosť 56,72 milióna eur.

Bratislavský nultý obchvat bude pozostávať z časti diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v úseku Bratislava, Prievoz – Holice. Zatiaľ sa nepočíta s úsekom z bratislavskej Rače až po hranicu s Rakúskom, ktorej súčasťou má byť aj 9-kilometrový tunel Karpaty.

Nový obchvat by mal hlavné mesto odbremeniť najmä od tranzitnej dopravy, ktorá mestom len prechádza a v súčasnosti musí používať diaľnicu D1 vedúcu cez mesto. Jej súčasťou je aj Prístavný most, ktorý je najvyťaženejším úsekom na Slovensku. Denne cezeň prejde viac ako 100-tisíc automobilov.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #PPP #D4 #obchvat Bratislavy
Flowers