Experti skončia analýzu obchvatu Bratislavy na budúci týždeň

Analýzu projektu výstavby a prevádzky ochvatu Bratislavy na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 majú experti skončiť na budúci týždeň.

15.04.2016 17:41
debata (2)

So závermi následne oboznámia ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Romana Brecelyho (nominant stany Sieť), informovala v piatok hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Minister dopravy po rokovaní vlády tento týždeň vyhlásil, že ak sa nenájdu žiadne závažné skutočnosti a riziká, nebude problém podpísať koncesnú zmluvu. Návrh projektu D4 a R7 cez PPP dal posúdiť expertom z rezortu dopravy, akademického prostredia a odborníkom spolupracujúcim so Sieťou. Prvé rokovanie mali začiatkom tohto mesiaca.

„Musíme si byť istí, že záväzok štátu, ktorý svojimi daňami zaplatia ľudia, nenesie v sebe žiadne skryté úskalia. Preto som zriadil mimoriadny expertný tím, ktorého úlohou je prejsť všetky body projektu od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy,“ povedal vtedy Brecely. „Prioritou Siete je praktická pomoc slovenským regiónom, nesmieme však ignorovať kritickú dopravnú situáciu v našom hlavnom meste. Bratislavský diaľničný obchvat považujem za zmysluplný projekt, ktorý môže citeľne odľahčiť dopravu v metropole,“ uviedol minister. Keďže ide o obrovský investičný projekt, nesmie byť podľa neho podcenený žiaden aspekt jeho prípravy.

Bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) koncesnú zmluvu s úspešným konzorciom podpísať nestihol, hoci podľa bývalej vlády ju mal uzavrieť do 4. marca. V súťaži na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov zvíťazilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra). Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group. Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo konzorcium najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur. Je to výrazne menej oproti odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť podľa aktualizácie 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur.

Brecely v rámci posudzovania projektu D4 a R7 rokoval 8. apríla o jeho možných rizikách s obchodným riaditeľom Cintry Carlom Ugartem. Ten ubezpečil ministra, že jeho spoločnosť je pripravená splniť všetky svoje záväzky a v prípade podpísania projektu zabezpečiť výstavbu i prevádzku obchvatu podľa koncesnej zmluvy. Minister sa osobitne zaujímal o možnosti ochrany subdodávateľov pri stavebnej časti vzhľadom na problémy slovenských živnostníkov a malých podnikateľov, ktorým za odvedenú prácu nezaplatili.

"Nedopustím, aby sa pri bratislavskom obchvate opakoval smutný príbeh Váhostavu,“ zdôraznil Brecely. Pýtal sa tiež na vylúčenie schránkových firiem z transakcií, súvisiacich s budovaním a financovaním obchvatu.

"Jednou z mojich politických priorít je odstránenie schránkových firiem z verejného priestoru. Projekt v konečnom dôsledku zaplatia slovenskí daňoví poplatníci, ktorí majú nárok poznať skutočných majiteľov zúčastnených firiem,“ dodal Brecely.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #D4 #obchvat Bratislavy