SaS sa nepáčia cesty cez PPP projekty

Časť návrhu programu vlády o doprave podľa strany Sloboda a Solidarita (SaS) vykazuje silné zásahy štátu, posilňovanie existujúcich monopolov, zadlžovanie štátu a ďalších generácií cez PPP projekty.

14.04.2016 16:27
debata (15)

Takéto programové vyhlásenie preto strana v žiadnom prípade nemôže podporiť. Poslanec a tímlíder liberálov pre dopravu Miroslav Ivan na druhej strane ocenil snahu čo najrýchlejšie budovať dopravnú infraštruktúru a orientáciu na ekonomicky slabšie regióny, napríklad na juhu Slovenska.

„Nemôžeme však kladne vnímať na jednej strane vyhlásenie o vypracovaní dopravného generelu vrátane dopravných prieskumov, z ktorého sa má vychádzať v plánovaní rozvoja infraštruktúry, a v tom istom čase zároveň presne špecifikovať konkrétne diaľničné trasy, ktoré má nová vláda v pláne budovať. A už vôbec nie formu, o ktorej uvažuje, teda PPP,“ vyhlásil Ivan. Forma financovania projektov cez verejno-súkromné partnerstvo je podľa neho synonymom plytvania štátnymi prostriedkami. Výhrady má aj k tomu, že vláda v návrhu programu podporuje PPP pre obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnú cestu R7, hoci ešte nie je ukončená analýza, na ktorej pracuje komisia vytvorená ministrom dopravy.

Poslanec pozitívne hodnotí ciele vlády zvýšiť využitie železničnej dopravy ako ekologickej formy a tomu prispôsobiť výstavbu infraštruktúry. Plusom je podľa neho plánovaná podpora výstavby odstavných plôch na železničných staniciach a snaha preorientovať časť cestnej dopravy na železničnú. Za mínusy v tejto oblasti považuje zámer na ďalšie posilňovanie monopolného postavenia štátneho osobného železničného dopravcu a zaťažovanie rozpočtu namiesto postupnej liberalizácie osobnej dopravy a poskytnutie tohto trhu súkromnému sektoru.

Liberál kritizuje aj zámer na vytváranie dopravnej autority, ktorá má koordinovať objednávanie železničnej a autobusovej dopravy vo verejnom záujme. „Namiesto znižovania štátneho aparátu budeme svedkami jeho navyšovania,“ uviedol Ivan. Navrhované zriadenie národného leteckého a lodného dopravcu bude podľa neho len ďalším plytvaním. „Štát nemá podnikať, má sa starať o infraštruktúru a služby na nej má prenechať v čo najväčšej miere súkromnému sektoru. Vytváranie štátnych poskytovateľov služieb je len priestor na ďalšie štátne nominácie na posty riaditeľov. Navyše hrozia straty z podnikania, ktoré budú znášať daňoví poplatníci,“ upozornil Ivan.

Rozvoj cyklodopravy len zo zdrojov Európskej únie považuje liberál za nedostatočný. Vláda by podľa neho mala vyhradiť v štátnom rozpočte kapitolu na podporu tejto formy dopravy a na základe konkrétnych projektov podporovať ich realizáciu v krajoch a mestách.

Vládnemu programu v rámci zámeru prijať nový stavebný zákon podľa poslanca chýba silnejšia ambícia boja s čiernymi stavbami, sústreďuje sa len na skrátenie stavebného konania. Obavy má z plánovanej tzv. investičnej výnimky. „Už dnes pri výstavbe závodu Jaguar v Nitre sa potvrdzuje, že každý takýto zásah do stavebnej legislatívy je zlý a neprimerane posilňuje štátne záujmy pred mestami a ľuďmi, žijúcich v nich,“ uviedol Ivan.

15 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #PPP #SASKA