Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR: Tretinu robotníkov nahradia roboty

Svetová ekonomika zažíva najväčšie zmeny od začiatku priemyselnej revolúcie. Aj na Slovensku čoraz viac v továrňach začínajú ľudí nahrádzať roboty.

15.04.2016 07:00
Volkswagen, roboty, Foto: ,
Roboty vo veľkom využíva bratislavský Volkswagen. Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR, tvrdí, že roboty síce nahradia robotníkov, ale tí získajú prácu súvisiacu s ich obsluhou a údržbou.
debata (37)

"Pri ohlásení priemyselnej revolúcie 4.0 nemecké firmy informovali kancelárku Angelu Merkelovú o tom, že postupným nasadzovaním robotov priamo vo výrobe zanikne 36 percent pracovných miest,“ povedal pre Pravdu Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

Podľa neho podobný vývoj s odstupom pár rokov môžeme očakávať aj na Slovensku. Ľudia sa napriek tomu nemusia obávať masového prepúšťania, lebo postupne zanikajúce pracovné miesta vo výrobe nahradia nové, ktoré budú súvisieť s ovládaním robotov a spracovaním náročných požiadaviek zákazníkov.

Juraj Sinay Foto: SITA, Ivan Fleischer
Juraj Sinay Juraj Sinay

Majú sa robotníci obávať straty zamestnania pre postupné nasadzovanie robotov?
Nie, tieto zmeny určite neprídu zo dňa na deň. Máme teda dostatok času na preškolenie zamestnancov na nové pozície prichádzajúce s nástupom priemyselnej revolúcie 4.0. V budúcnosti bude žiadanou profesiou príprava a spracovanie dát. Nejde o nič zložité a na prácu s dátami stačí zvládnuť ovládanie pomerne jednoduchého softvéru. Napríklad dnešní zvárači sa o pár rokov vďaka školeniam rekvalifikujú na zberačov dát.

Dá sa jednoduchšie priblížiť, čo znamená premena zvárača na zberača dát?
Zvárač v minulosti zobral elektródu a zváral. Dnes, keď použijeme automatizované systémy, tak niekto musí toho robota naprogramovať, ako má zvárať. Čiže ten zvárač sa postupne vytratí z manuálneho procesu, ale postaví sa za počítač, kde bude programovať robota, aby zváral tak kvalitne ako on.

Zástupcom zamestnancov sa asi nebude páčiť prepúšťanie. Nemôže priemyselná revolúcia 4.0 naraziť na odpor odborov?
Všetko závisí od komunikácie. Ak sa odborárom vysvetlí, že reálne nepríde k úbytku zamestnancov, ale len k ich presunu na iné pozície, tak nevidím veľké dôvody na odpor. Treba si uvedomiť, že stroje nahrádzajú dosť často nebezpečnú a zdraviu škodlivú prácu. Navyše programovanie robota ľudí fyzicky tak nevyčerpá ako tvrdá manuálna práca. Preto je kľúčom práve dobrá komunikácia, ktorá aj samotným zamestnancom vysvetlí výhody zavádzania robotov a zamestnávatelia musia s odbormi otvorene komunikovať hneď pri nasadzovaní väčšieho počtu robotov vo fabrike.

Roboty už dnes napríklad vo veľkom fungujú v novej karosárni Audi Q7 bratislavského Volkswagenu. Tam na tisíc zamestnancov pripadá tisíc robotov. Ako vnímajú nástup robotov dodávatelia veľkých automobilových závodov?
Systémy vyvíjané na automatizovanú montáž a obrábanie budú v prípade malých a stredných podnikov použité v oveľa menších bunkových pracoviskách. Možno sa malé firmy združia do konzorcií, aby si mohli dovoliť efektívne využívať robotické systémy, ale v tomto prípade až čas ukáže, či sa tak naozaj stane. Určite sa o tom bude ešte veľa diskutovať, ale nakoniec aj malé firmy budú musieť začať vo väčšom využívať roboty, aby dokázali splniť požiadavky svojich veľkých zákazníkov.

Za najjednoduchšiu výrobu je považovaná produkcia káblových zväzkov. Aj tam môže byť nejaká automatizácia?
Nedá sa na sto percent povedať, či áno, alebo nie. Ja osobne si roboty viem predstaviť aj pri tomto type výroby. Ak sa v praxi podarí naplniť hlavnú myšlienku priemyselnej revolúcie 4.0, tak každé auto bude v podstate originálom vyrobeným na základe individuálnych požiadaviek každého jedného zákazníka. V takom prípade je možné, že počas jednej zmeny nenájdeme vo fabrike na káblové zväzky jeden rovnako dlhý kábel, ale to je naozaj vzdialená budúcnosť.

Čo znamená priemyselná revolúcia 4.0?
Je to spôsob, ako vyhovieť individuálnym požiadavkám zákazníka. To znamená nastaviť výrobný proces v jednotlivých firmách tak, aby sa vedel prispôsobiť tomu, čo potrebuje zákazník. To je obľúbená definícia, ktorú používajú tí, čo to chcú veľmi jednoducho vysvetliť. Z pohľadu firiem ide v podstate o filozofiu, ktorá je napĺňaná digitalizáciou, automatizáciou, spracovaním veľkého množstva dát – takzvaných big dát, ktoré si firmy môžu uložiť na externé cloudy. Vďaka tomu budú mať podniky k dispozícií obrovské množstvo dát potrebných na optimalizáciu výrobného procesu.

Dá sa odhadnúť, kedy sa priemyselná revolúcia 4.0 naplno rozbehne na Slovensku?
To keby som vedel, tak som najväčším odborníkom na predpovedanie. Jedno je však isté, my nemáme inú šancu, ako postupne zavádzať v slovenských podnikoch výrobné procesy súvisiace s nástupom priemyselnej revolúcie 4.0.

Čo sa stane, ak Slovensko nezvládne nástup?
Také niečo si nemôžeme dovoliť, lebo v takom prípade by napríklad automobilové závody nenašli na Slovensku dodávateľov schopných reagovať na ich požiadavky a časť výroby by sa zbytočne presunula do susedných krajín. Našťastie také niečo nehrozí, lebo kto iný, ako krajina hrdiaca sa titulom automobilovej veľmoci, dokáže lepšie zvládnuť nábeh novej priemyselnej revolúcie.

V súčasnosti prebieha pri Nitre výstavba automobilového závodu Jaguar Land Rover. Po bratislavskom Volkswagene, trnavskom PSA Peugeot Citroën a žilinskej automobilke Kia ide už o štvrtý automobilový závod, ktorý nové vozidlá začne vyrábať už v roku 2019. Najnovšie o postavení automobilového závodu v regióne strednej Európy otvorene hovorí Mercedes. Zvládla by slovenská ekonomika aj piaty automobilový závod? My tvrdíme, že Slovensko má ešte jeden región vhodný na postavenie piateho automobilového závodu a východná časť Slovenska je úplne vhodná pre postavenie fabriky na výrobu motorov. V takom prípade totiž stačí postaviť menší závod a ani preprava motorov nie je taká náročná, ako zvládnutie celej logistiky súvisiacej s výrobou automobilov. Na východe Slovenska je zároveň stále dostatok voľných pracovných síl a v prípade potreby by našiel zamestnancov aj piaty automobilový závod. Napríklad Ford Getrag už vybudoval v priemyselnom parku v obci Kechnec (pozn. red. – neďaleko Košíc) moderný závod na výrobu motocyklových a automatických dvojspojkových prevodoviek do automobilov. Je to plnohodnotný závod, ktorému stačí priemyselný park v obci nachádzajúcej sa na juhu Slovenska. Čo sa týka Mercedesu, my nemáme informácie o tom, kde sa definitívne rozhodol postaviť svoj ďalší závod a nie je ani v našej kompetencií sa k tomu vyjadrovať.

Spomínali ste, že v minulosti Slovensku ušla investícia BMW len preto, že sa o tom vo veľkom začalo písať v médiách. Prečo automobilky zvažujúce investície v strednej Európe tak citlivo vnímajú zverejnenie informácií v médiách?
Filozofia vrcholových manažérov automobilových koncernov je veľmi jednoduchá. Spočíva v tom, že vždy platí len to, čo je definitívne podpísané a dovtedy nič nie je isté. Pri rokovaní o postavení nového závodu predstavitelia automobilového koncernu vždy hovoria s viacerými krajinami o poskytnutí čo najlepších podmienok na vybudovanie fabriky. Ak niektorá krajina pustí do médií informáciu, že všetko je už dohodnuté, tak okrem narušenia dôvery aj vážne zúži priestor na ďalšie vyjednávanie, čo automobilky nemajú rady. Tu vždy platí zásada, že kým nie je dohodnuté všetko, tak nie je dohodnuté nič.

© Autorské práva vyhradené

37 debata chyba
Viac na túto tému: #roboty #Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky #Juraj Sinay