Cargo nevidí dôvod reagovať na čiernu listinu Beblavého

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) nevidí dôvod, aby komentovala politickú činnosť poslanca Miroslava Beblavého.

04.04.2016 17:32
debata (5)

Ten minulý týždeň zverejnil čiernu listinu 93 osôb, voči ktorým by podľa neho mali ministri vyvodiť osobnú zodpovednosť. „Naša spoločnosť sa dôsledne drží toho, že nekomentuje dianie na politickej scéne,“ informoval hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda.

V zozname sú aj vrcholoví predstavitelia štátneho vlakového nákladného dopravcu – predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Vladimír Ľupták, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu a služieb Jaroslav Daniška, člen predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky Peter Fejfar. Beblavý ich zaradenie na listinu zdôvodnil netransparentnou skrytou privatizáciou spoločnosti v podobe predaja a spätného prenájmu časti nákladných vozňov.

Spoločnosť uviedla, že jej jediným akcionárom je stále štát, a teda žiadna skrytá privatizácia sa nekonala. „Transakcia predaja a spätného nájmu vozňov bola realizovaná prostredníctvom medzinárodného výberového konania, ktoré sme zverejnili v renomovanej svetovej tlači ako napríklad Financial Times alebo The Economist. Prihlásiť sa mohol akýkoľvek záujemca a jediným kritériom výberu bola najvyššia ponúknutá cena,“ pripomenul Halanda. Aj vďaka tejto transakcii sa podľa neho podarilo zásadným spôsobom znížiť zadlženie spoločnosti a jej hospodárenie vrátiť do plusových čísel.

ZSSK Cargo vlani predala dcérskej spoločnosti Cargo Wagon, a.s. 12 342 vozňov za 216,6 mil. eur a z nich si spätne prenajala 8 216 vozňov na osem rokov za 10,35 eura za vozeň a deň s opciou na ďalších osem rokov. V Cargo Wagon má podiel 66 % spoločnosť AAE Wagon, a. s. Jej spoločníkmi sú európska spoločnosť VTG, zaoberajúca sa prenájmom vagónov a železničnou logistikou, a investičný fond Solveq Funds SICAV z Malty s neznámymi vlastníkmi.

Na listine Beblavého je aj päť najvyšších zástupcov Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS). Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Milan Gajdoš, podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Pavol Kováčik, členovia predstavenstva – finančný riaditeľ Daniel Mako, prevádzkový riaditeľ Štefan Török a riaditeľ úseku spoplatnenia a IT Milan Rác. Nezaradený poslanec v ich prípade ako dôvody uviedol „predražený a zmanipulovaný tender so schránkovými firmami na palivové karty Fleetpay/Paywell“, „poistenie súkromných prehreškov za štátne“ a „predražené zasypanie jám“ v súvislosti s výstavbou diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer. NDS uzavrela v roku 2013 so skupinou na čele s Váhostavom – SK, a.s. dodatok k zmluve za 6 mil. eur na zasýpanie jám, z ktorých ťažili štrk pri výstavbe diaľnice. Tieto práce neboli súčasťou pôvodnej zmluvy.
„V prípade NDS sme sa rovnako ako pri iných štátnych akciových spoločnostiach riadili kolektívnou zodpovednosťou predstavenstva za dôležité rozhodnutia,“ uviedol Beblavý pre agentúru SITA. „Kolektívnou zodpovednosťou predstavenstva bolo napríklad uzatváranie poistných zmlúv za viac ako tristotisíc eur pokrývajúce za štátne peniaze osobné prehrešky všetkých členov predstavenstva, ktoré bolo v rozpore s ústavným zákonom o konflikte záujmov,“ dodal poslanec. Protizákonnosť tohto postupu podľa neho potvrdil aj Ústavný súd SR. Beblavý si myslí, že v prípade NDS ide o „systémový problém súvisiaci s netransparentným a manipulovaným obstarávaním viacerých diaľničných úsekov“. NDS na otázky z minulého týždňa k zaradeniu ich predstaviteľov do zoznamu neodpovedala.

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Cargo #Miroslav Beblavý