Starú generáciu zamestnancov na železnici nemá kto nahradiť

Na slovenských železniciach nastáva veľká generačná výmena. Pred štyridsiatmi rokmi nastúpili na štreku ľudia, ktorí sa narodili "v zlatých päťdesiatich rokoch". Teraz idú do mnohí z nich do penzie. Ich výmena nastaví zrkadlo slovenskému školstvu aj stavu spoločnosti.

29.03.2016 09:00
debata (44)

Štátne Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) aktuálne hľadajú 150 šikovných nových zamestnancov. Správca koľajových tratí však podobne ako iní zamestnávatelia má problém nájsť dostatočne kvalifikovanú pracovnú silu. Z toho dôvodu aj ŽSR vstupujú do systému duálneho vzdelávania. Ide o prvý väčší nábor zamestnancov za posledné roky. V uplynulých rokoch sa väčšinou prepúšťalo.

Štátna spoločnosť aktuálne v rámci 150 pozícií hľadá profesie ako výpravca, návestný majster, elektromontér pevných trakčných a silnoprúdových zariadení, rušňovodič – traťový strojník, signalista a dozorca výhybiek. Trh práce neponúka dostatok takto kvalifikovaných zamestnancov.

„Dôvodom súčasného zintenzívnenia náborov je odchádzajúca silná generácia prevádzkových zamestnancov ŽSR a chýbajúce vzdelávanie. Školstvo dnes jednoducho negeneruje dostatočný počet odborníkov pre prax tak, aby bolo možné plynulo nahrádzať zamestnancov odchádzajúcich do dôchodku,“ hovorí Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR. Nezamestnanosť v krajine klesla na 10 percent a pri počtoch dlhodobo nezamestnaných je ľudí bez práce ochotných pracovať, a navyše so zručnosťami, naozaj málo.

ŽSR majú preto problém odchádzajúcich zamestnancov nahradiť. ŽSR si chcú okrem hľadania nových ľudí svojich zamestnancov aj vychovať, preto v školskom roku 2016/2017 vstupujú do duálneho vzdelávania. Štátna spoločnosť bude spolupracovať so šiestimi strednými odbornými školami (SOŠ). Žiaci základných škôl majú v budúcom školskom roku možnosť duálne sa vzdelávať na SOŠ železničnej v Košiciach, SOŠ dopravnej v Martine, Dopravnej akadémii v Trenčíne, SOŠ technickej v Šuranoch, SOŠ dopravnej v Bratislave a tiež na SOŠ elektrotechnickej v Bratislave.

ŽSR majú záujem o absolventov študijných odborov železničiar, eletromechanik, operátor prevádzky a ekonomiky dopravy a mechanik-elektrotechnik. Študenti budú môcť počas štúdia pracovať priamo u svojho budúceho zamestnávateľa, kde v prípade úspešného ukončenia študijného programu majú istotu zamestnania. Spoločnosť ich podporí štipendiom, príspevkom na ubytovanie alebo na stravu. Záujemcovia majú možnosť posielať žiadosti o zaradenie do duálneho systému do 31. marca.

Akútne nábory zamestnancov však musia ŽSR riešiť v spolupráci s úradmi práce. „V súčasnosti Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce spolupracuje so železnicami pri výbere a rekvalifikácii uchádzačov o zamestnanie na pozíciu rušňovodič. Vzhľadom na situáciu medzi evidovanými uchádzačmi o zamestnanie možno predpokladať, že podobný model sa bude uplatňovať aj pri obsadzovaní uvedených profesií,“ hovorí Jana Lukáčová, riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny. V súčasnosti ŽSR úradu práce zadajú požiadavku na zamestnancov, ktorých potrebujú. Úrady práce vyberú vhodných uchádzačov, ktorým však musia zabezpečiť rekvalifikačné kurzy podľa požiadaviek zamestnávateľa. Až po ich úspešnom absolvovaní je možné uzatvoriť pracovnú zmluvu.

Ku koncu roka 2015 v ŽSR pracovalo 14 099 zamestnan­cov. V uplynulých rokoch však štátny podnik najmä prepúšťal. „Z organizačných dôvodov prišlo k skončeniu pracovného pomeru približne u 2¤000 zamestnancov, pričom najväčší počet odišiel v rokoch 2011 – 2012,“ hovorí Pavliková. Podľa jej slov najväčšie prepúšťanie za posledných päť rokov bolo realizované v roku 2011, pričom výpovedné lehoty dobiehali aj v roku 2012.

„Od roku 2012 neprichádzalo k hromadnému prepúšťaniu zamestnancov, vynímajúc hasičov, kde na základe vypracovaných analýz nebezpečenstva vzniku požiaru vyplynulo, že ŽSR nie sú povinné plniť úlohy súvisiace s likvidáciou prípadného požiaru prostredníctvom vlastnej hasičskej jednotky,“ uvádza Pavliková. Z tohto dôvodu bolo zrušených šesť hasičských útvarov s 214 zamestnan­cami. Skončenia pracovných pomerov pritom prebiehali v rokoch 2014 až 2016.

ŽSR majú problém nájsť dostatočný počet zamestnancov aj napriek tomu, že celkový počet zamestnancov podniku za posledných päť rokov stále klesá. Kým na konci roka 2011 pre spoločnosť pracovalo 14 998 ľudí, o rok neskôr to bolo už len 14 411 ľudí. Na konci roku 2015 mali ŽSR 14 099 zamestnan­cov.

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #Železnice Slovenskej republiky