RegioJet zvýšil ceny, drahšie cestovné bude najmä v špičke

Cestovanie vlakom medzi Bratislavou a Košicami od 21. marca zdražie. Súkromné vlaky RegioJetu budú na hlavnej trati drahšie v piatky a nedele. Český dopravca prehodnotil prevádzku svojich vlakov po tom, čo v januári stratil konkurenciu v podobe stratových štátnych IC vlakov. Cestujúci teda budú musieť platiť viac alebo cestovať dlhšie štátnymi rýchlikmi. V budúcnosti sa však IC vlaky podľa plánov vznikajúcej vlády môžu vrátiť a situácia sa následne možno opäť zmení.

20.03.2016 15:00
debata (92)

Obavy, že RegioJet svoje služby zdražie, vznikli po januárovom zrušení IC vlakov. Súkromník síce sľuboval, že zvýši kapacitu svojich vlakov nad trhovú úroveň, keď fungovali aj štátne IC-čka. Z pôvodne sľubovaných šiestich párov vlakov denne s 13 vozňami však napokon jazdia len tri páry s 10 vozňami. RegioJet tak pridal do každého vlaku štyri vozne.

Keď RegioJet začal jazdiť z Bratislavy do Košíc, cena bola 9 eur. Ako sa lístky míňali, postupne stúpala. Následne v najvyťaženejších vlakoch úvodná cena na začiatku roka 2015 stúpla na 13,30 eura. Teraz od 21. marca idú úvodné ceny opäť hore. „V najvyťaženejších vlakoch bude cestovné v triede Standard 18,70 eura. Prostredníctvom kreditného lístku dostupného na internete je možné kúpiť cestovný lístok za 17,76 eura. Okrem špičkových vlakov sa ceny jemne upravia aj v niektorých ďalších vlakoch premávajúcich počas týždňa. Cestovné v nich sa bude začínať na 13,30 eura,“ uviedol RegioJet vo svojom vyhlásení.

Zvýšenie cien na 18,70 eura sa podľa hovorcu RegioJetu Aleša Ondrůj týždenne dotkne 13 spojov. Súkromník pritom do týždňa vypraví 42 spojov. Najvýraznejšia zmena sa dotkne vlakov jazdiacich v piatok, nedeľu alebo v pondelok ráno. Žlté súkromné vlaky sú v súčasnosti počas piatkov smerom z Bratislavy do Košíc a počas nedieľ a pondelkov ráno v opačnom smere vypredané aj dva týždne dopredu.

„Očakávame, že niektorí cestujúci prestúpia vďaka výhodnej cene z vyťažených vlakov do cenovo výhodnejších spojov s dostatočnou ponukou miest, čím sa v najplnších expresoch uvoľní miesto ďalším cestujúcim,“ povedal Radim Jančura, majiteľ RegioJetu. Súkromný dopravca však tvrdí, že vo väčšine spojov bude aj naďalej platiť cestovné od 9 eur. „Našim cieľom je ponúkať na Slovensku najvýhodnejšiu kombináciu cien a poskytovaných služieb. Preto upravíme ceny iba na spojoch, ktoré premávajú v špičkách, ale aj tak budeme lacnejší ako ZSSK. Platí sľub, ktorí sme dali, keď sme vstupovali na trasu Bratislava – Košice, Slováci už budú vďaka konkurencii navždy cestovať najmenej o 30% výhodnejšie,“ dodáva Jančura.

Ako dlho trvá cesta z Bratislavy do Košíc
Rýchlikom ZSSK 5 hodín a 57 minút
IC vlakom (do januára 2016) 5 hodín
RegioJetom 5 hodín a 8 minút

Najaktuálnejšou prioritou RegioJetu je nasadiť počas špičiek do prevádzky až 13-vozňové súpravy. „V súčasnosti je z našej strany všetko pripravené na to, aby sme spustili prevádzku 13-vozňových súprav. Blokuje nás iba skutočnosť, že nás ŽSR nechcú pustiť na jediné nástupište v Bratislave, ktoré umožňuje odbavenie takýchto dlhých vlakov. ŽSR to argumentujú rýchlikom ZSSK, ktorý má odchod až 20 minút po odchode nášho expresu do Košíc. Preto budeme so ŽSR rokovať o úprave cestovných poriadkov a odchodových časov z Bratislavy tak, aby sme mohli využívať túto koľaj,“ dodáva Jančura.

Kvôli nedostatku kapacity počas špičky sú cestujúci často nútení využívať pomalšie štátne rýchliky, ktoré zvládnu cestu z Bratislavy do Košíc o 49 minút pomalšie ako vlaky RegioJetu. Štátny dopravca však zrušenie IC vlakov využil na zvýšenie komfortu v bežných rýchlikoch. Do súprav zapojil vozne vyššieho IC štandardu a zaviedol aj nové služby v prvej triede.

Črtajúca sa nová vládna štvorkoalícia má však v pláne vytvoriť RegioJetu opäť konkurenciu. Slovenská národná strana vo svojom predvolebnom programe sľubovala znovu zavedenie IC vlakov. Národniarom sa tento zámer podarilo presadiť aj do vládnych priorít. Kedy však začnú štátne vlaky vyššieho štandardu opäť jazdiť, je nateraz otázne. Zachovať sa má cestovanie zadarmo pre študentov a penzistov v rýchlikoch a osobných vlakoch.

Cena cestovného medzi Bratislavou a Košicami

  • Štátne IC vlaky jazdili na danej trati pred príchodom konkurencie za 24 eur
  • RegioJet ponúkol od decembra 2014 cestovné za 9 eur
  • Štátne IC vlaky následne zlacneli na 12 eur
  • RegioJet v úvode roka 2015 zvýšil cenu v najvyťaženejších spojoch na 13,30 eura
  • Ministerstvo dopravy v januári 2016 štátne IC vlaky do Košíc zrušilo, ceny RegioJetu označilo za dumpingové
  • Po zrušení IC vlakov jazdia štátne rýchliky do Košíc za 18,76 eura (17,82 eura pri nákupe cez internet)
  • RegioJet oznámil, že v najvyťaženejších vlakoch zvýši od 21. marca cestovné z 9 na 18,70 eura
  • Mimo špičky RegioJet v niektorých vlakoch zvýšil cestovné z 9 na 13,30 eura
  • V najmenej vyťažených spojoch RegioJet ponechal cenu na 9 eur
  • Formujúca sa nová vláda chce obnoviť štátne IC vlaky

Desana Mertinková, šéfredaktorka Železničnej revue, však upozorňuje, že obnovenie IC vlakov môže z trate vyhnať súkromnú konkurenciu. Výsledkom by bola opätovná tvorba straty štátnych vlakov a preplnené rýchliky.

„Celkový výkon vlakov na trati Bratislava – Košice sa však nezmení a dotované rýchliky zostanú v špičke naďalej prepchaté, lebo štátna firma do nich predáva aj lístky na státie. Musí, lebo by neodviezla všetkých, ktorí to potrebujú,“ povedala podľa agentúry SITA Mertinková.

IC vlaky zrušil minister dopravy Ján Počiatek začiatkom tohto roka. Posledný štátny nedotovaný vlak bol vypravený 17. januára 2016. IC vlaky boli komerčný projekt spoločnosti ZSSK a na rozdiel od rýchlikov nedostávali od štátu dotácie. Projekt bol však dlhodobo stratový. V roku 2014 skončili IC vlaky v mínuse 1,3 milióna eur. Rok predtým prerobili ešte o 400-tisíc eur viac. Na druhej strane štát tlačil na to, aby stratu znižoval. V marci minulého roku zredukoval počet spojení. Z pôvodne jazdiacich 45 párov vlakov týždenne zostalo v prevádzke 21 párov.

Pred príchodom konkurencie štátne IC vlaky prepravovali cestujúcich medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami za 24 eur. Súkromník však po vstupe na hlavnú železničnú trať ponúkol cenu 9 eur. Štát sa tak počas stratovej prevádzky dostal do cenovej vojny a musel znížiť cestovné na 12 eur. RegioJet následne cenník niektorých spojov zdvihol na 13,30 eura. Koncom novembra 2015 RegioJet oznámil, že ukončí prevádzku svojich vlakov na trase medzi Bratislavou a Košicami počas jari 2016. Zrušenie štátnych IC vlakov súkromník privítal.

© Autorské práva vyhradené

92 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #RegioJet #IC vlak