Ženy pri nákupe kozmetiky kamarátku nepotrebujú

Pri výbere správneho parfumu sa ženy zaobídu aj bez rady svojej najlepšej priateľky. Podnikavcom v odvetví kozmetiky sa osvedčila metóda priameho predaja, keď pri výbere tovaru pomáha firemná zástupkyňa. Silné zastúpenie na trhu však stále majú aj kamenné prevádzky, ktoré postupne prenikajú do sveta internetu.

16.03.2016 14:00
kozmetika, žena, obchod, nákup, nákupný košík,... Foto:
Najväčšou konkurenciou pre kamenné obchody a katalógový predaj je predaj cez internet.
debata (3)

Slovenky si listujú v časopisoch s kozmetikou aj po viac ako desiatich rokoch, keď katalógový spôsob predaja zažíval najlepšie časy. Dnes mu výrazne konkuruje internet. Napriek neodškriepiteľnému technologickému pokroku sa ale nedá povedať, že predaj produktov prostredníctvom nezávislých kozmetických poradkýň je na ústupe.

„Naše poradkyne sa s klientkami stretávajú osobne. Na týchto stretnutiach im poradia a odporučia, ktoré z našich prípravkov sú pre ne najvhodnejšie. Rovnako to funguje aj s voňavkami – ak sa niektorej z klientok vôňa zapáči, môže si ju objednať priamo u svojej poradkyne,“ uviedla Katarína Kučová z marketingového oddelenia spoločnosti Mary Kay.

Naopak, za oceánom zápasí priamy predaj kozmetiky o prežitie. Kozmetická spoločnosť Avon predala 80 percent svojho severoamerického biznisu investičnej skupine Cerberus. Avon sa však zmieta v problémoch už dlhší čas. Firme nepomohla ani zmena vedenia v roku 2012, odkedy tržby spoločnosti permanentne klesajú. Výnosy za minulý rok sa oslabili o 19 percent, na 6,2 miliardy dolárov. Upravená prevádzková marža klesla vlani o 3,6 percentu­álneho bodu, na úroveň 5,7 percenta. Záchranným kolesom pre Avon má byť britský trh, kde v rámci trojročného plánu presúva svoje sídlo. O prácu príde až 2500 zamestnancov.

Najväčšími rivalmi pre kamenné parfumérie sú internetové obchody. Náklady, ktoré ušetria na prenájme priestorov, si môžu dovoliť premietnuť do nižších cien voňaviek. Takýmto spôsobom možno ušetriť neraz i takmer polovicu. Problémom je však originálne balenie, a tak má zákazník často pocit, že kupuje mačku vo vreci. V prípade, ak žene vôňa nesedí a chce ju reklamovať, je to boj na dlhé lakte. Podľa rozhodnutia Slovenskej obchodnej inšpekcie sa totiž otvorený tovar nedá vrátiť späť do predajne. Jediným riešením je odstúpenie od zmluvy.

„Voňavka vám príde v pôvodnom obale, ako ju dostaneme od výrobcu. Čiže parfum posielame v krabici, ktorá je často previazaná aj celofánom. Predpokladám, že zákazník sa vracia k vôni, ktorú pozná podľa vzorky z časopisu, a na internete ju chce kúpiť lacnejšie,“ myslí si Monika Greňová, manažérka e-shopu Svet vôní.sk.

Viaceré kozmetické značky sa zaoberajú výhradne priamym predajom, čo znamená, že zákazníci nenájdu ich produkty v žiadnom obchode ani na internete. Na webe sa však môžu spojiť s poradkyňou, ktorá výrobok objedná on-line. To je dobrým znakom toho, že predajcovia držia krok s dobou. „Rýchly spôsob života tlačí všetkých predajcov do internetového predaja. Hľadajú sa alternatívy, ktoré sú pre spotrebiteľa jednoduchšie,“ vysvetľuje Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod.

Na internetovom trhu sa tiež profilujú väčší hráči, ktorí majú podchytený sortiment vo viacerých oblastiach. Často sa tak stáva, že na jednej stránke môžu Slováci nakúpiť elektroniku, oblečenie, ale aj kozmetiku. V on-line priestore tak vznikajú virtuálne hypermarkety, kde na jednom mieste dokáže zákazník nakúpiť viacero druhov tovaru. „Obvykle ide o obchody, ktoré nemali skúsenosť s kamennou predajňou a oproti konkurencii na internete majú náskok,“ dopĺňa Dvorský.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #kozmetika #internetový obchod #priamy predaj