Brusel dá 100 miliónov na most z Komárna do Komáromu

Európska komisia schválila na stavbu nového cezhraničného cestného mostu cez Dunaj medzi Komárnom a Komáromom vyše sto miliónov eur.

29.02.2016 17:24
debata (13)

Cezhraničný slovensko-maďarský projekt bude financovaný s využitím európskych peňazí v rámci nového Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Ako ministerstvo dopravy v pondelok informovalo, na slovenský úsek mostu sa v súčasnosti pripravuje verejné obstarávanie.

S výstavbou mostu by sa podľa rezortu dopravy mohlo začať predbežne ešte v tomto roku a most by mal byť hotový v roku 2018. Celkový odhadovaný rozpočet tohto projektu je vyše 117 mil. eur, Slovensko získa z EÚ na projekt viac ako 47,6 mil. eur a Maďarsko vyše 52,5 mil. eur. Slovenské ministerstvo dopravy spolu s maďarským ministerstvom národného rozvoja plánujú ďalšie spoločné projekty, zamerajú sa aj na modernizáciu prístavov na Dunaji.

„Projekt výstavby mostu Komárno – Komárom je učebnicovým príkladom toho, na čo majú slúžiť eurofondy – spájať susedov a krajiny bezpečnými cestami,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. „Slovensko a Maďarsko sú dobrí susedia. Potrebujeme budovať cestné spojenia, ktoré zlepšia podmienky pre rozvoj cezhraničných podnikateľských aktivít a naštartujú rozvoj turistiky a cestovného ruchu v strede Európy,“ uviedol.

Nástroj na prepájanie Európy slúži na financovanie projektov, ktoré doplnia chýbajúce spojenia v energetickej, dopravnej a digitálnej sieti Európy. Jedným z jeho cieľov je posilniť prínos vnútrozemských vodných ciest a prístavov k trvalo udržateľnej európskej sieti nákladných dopravných ciest, najmä koridorov hlavnej siete TEN-T. Prioritou sú okrem iného projekty na zlepšenie prístupu k prístavom a na spojenie vnútrozemských prístavov so železničnými a cestnými úsekmi základnej siete TEN-T. „A práve toto spĺňa projekt cestného mostu Komárno – Komárom, pretože prispeje k modernizácii hlavnej siete TEN-T, konkrétne koridoru Rýn – Dunaj a k lepšej dostupnosti prístavov Komárno a Komárom,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Navrhovaná verzia je asymetrický most s jedným pylónom a závesnými káblami. Cez most povedie hlavná cesta s dvoma jazdnými pruhmi. Na prítokovej strane vozovky bude obojsmerný chodník pre chodcov o šírke 1,8 metra a na druhej strane (odtokovej) je plánovaná cyklotrasa o šírke 2,5 metra. Stavebný projekt mostu a príjazdových ciest na oboch stranách hranice je rozdelený na časti, ktoré majú postaviť maďarská a slovenská strana.

Ministerstvo dopravy pripravuje spolu so svojim maďarským partnerským rezortom nové projekty s ambíciou financovania z programu CEF. „Tak ako pri všetkých eurofondových projektoch, aj v prípade projektov rozvoja vodných ciest a prístavov je potrebné a vyžadované vypracovanie strategických plánov rozvoja a štúdie uskutočniteľnosti. Na oba dokumenty, ktoré majú slúžiť ako podklad k modernizácii prístavov Komárno a Komárom, chce Slovensko a Maďarsko získať financie v rámci aktuálnej výzvy na predkladanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok,“ priblížil zámer Kóňa.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #eurofondy #Komárno