"Na východ Slovenska sa dajú dotiahnuť hlavne firmy, ktoré nepočítajú s vysokou prepravou tovarov, a preto im neprekáža nedobudovaná cestná infraštruktúra,“ hovorí bývalý minister hospodárstva Tomáš Malatinský, ktorý je teraz šéfom Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR.
Prečo nesmeruje na východ viac investorov?
Okrem aktuálne ohlásenej americkej investície v elektrárni Vojany sa nám na východ celkom dobre darí pritiahnuť investorov z oblasti informatiky. Vďaka štátnej podpore v Košiciach vznikla celkom slušná koncentrácia IT firiem. Tieto spoločnosti sú špecifické v tom, že nepotrebujú vybudované cesty na prevážanie veľkého množstva tovarov a vybudovaná infraštruktúra preto nie je ich prioritou pri rozhodovaní o umiestnení investície. Na opačnej strane stoja automobilky, ktoré Slovensku vyčítajú napríklad nesplnenie sľubu o vybudovaní diaľničného spojenia medzi Žilinou a Ostravou. V Kórei som bol na rokovaniach s výrobcom pneumatík Nexen a spoločnosť sa svoju fabriku rozhodla nakoniec umiestniť mimo Slovenska práve pre chýbajúce diaľničné spojenie.
Čo investori potrebujú?
Zahraniční investori na Slovensko prídu, lebo ako jediná krajina v tomto regióne máme zavedené euro. To je vždy naša veľká konkurenčná výhoda. Dôležitá je aj stabilná vláda, ktorá zaručuje, že nepríde k zmene dohodnutých podmienok. V čom trochu zaostávame, je kvalita voľnej pracovnej sily. Veľvyslanci z krajín investorov pravidelne navštevujú ministerstvo hospodárstva a upozorňujú na problém vzdelávania a v tomto smere sa nespokojnosť prejavuje aj u zabehnutých investorov.
A čo stimuly?
Program o podpore zahraničných investícií je vždy diskutabilný, ale naša podpora je porovnateľná s okolitými krajinami. Ja som ako podnikateľ bol dosť proti investičným stimulom. Ako minister hospodárstva som musel tento svoj názor prehodnotiť, pretože Slovensko veľké investície potrebuje na vytvorenie nových pracovných miest vo vybudovaných priemyselných parkoch, do vybudovania ktorých sme už investovali nemalé peniaze. Investičné stimuly poskytujú všetky okolité štáty, čo vytvorilo pre investorov také prostredie, v ktorom po oznámení investície jednotlivé štáty licitujú medzi sebou ponuky.
Napriek tomu, nebolo by lepšie poskytnúť peniaze na podporu malých podnikov?
Aj podpora malých podnikateľov je určite dôležitá. Pri daňových prázdninách poskytovaných veľkým firmám si treba uvedomiť ešte jednu vec. Veľké spoločnosti dokážu legálne tak optimalizovať svoje dane, že na Slovensku zaplatia veľmi málo a aj v médiách sa z času na čas objavujú informácie o veľkých technologických koncernoch platiacich nulové dane v jednotlivých štátoch Európskej únie. Ak investorovi prostredníctvom daňových prázdnin odpustíme dve tretiny daní, v podstate ho šikovne zaviažeme spraviť zdaňovací proces na Slovensku. V takom prípade nám nehrozí, že tvrdou daňovou optimalizáciou zaplatí na Slovensku nulové dane.
Aké investície sa dajú označiť za úspešné?
Typickým príkladom je vybudovanie automobilového závodu Jaguar Land Rover. Jeho dodávatelia prídu na Slovensko aj bez poskytnutia ďalších stimulov. Pre dodávateľov v automobilovom priemysle je totiž veľmi zaujímavé, že okrem automobilky Jaguar Land Rover budú môcť svoje diely dodávať aj bratislavskému závodu Volkswagen Slovakia, trnavskému PSA Peugeot Citroën Slovakia a žilinskej Kia Slovakia. Možnosťou dodávať pre štyri automobilové závody sa Slovensko stáva zaujímavou destináciou pre množstvo menších firiem pôsobiacich v automobilovom priemysle.
Neúspechom naposledy dopadla veľká investícia Au Optronics. Neprichádza štát takto o peniaze?
Nebol som pri schvaľovaní tejto investície. V každom prípade v čase schvaľovania sa táto investícia javila ako dobrá a Trenčín ju veľmi chcel. Nakoniec sa firme síce nepodarilo rozbehnúť biznis na Slovensku, ale štát o nič neprišiel. Každá investícia je totiž podporená až keď je projekt zrealizovaný a príde k reálnemu zamestnávaniu ľudí. Jediný problém by mohol vzniknúť, ak by neúspešná investícia blokovala miesto pre iného investora, ktorý by bol úspešný, ale zatiaľ je na Slovensku dosť miesta pre umiestňovanie nových fabrík.