Teraz sú tieto prvky takmer bežnou súčasťou nových áut. Technológie za roky zlacneli a automobilky nimi doslova prešpikujú auto v snahe ponúknuť zákazníkovi čo najviac. Ľudia majú pocit výhodnej kúpy, aj keď niektoré technológie v aute by možno ani nepotrebovali, iné zvýšia komfort aj bezpečnosť.
Napríklad trojdverový Opel Corsa tretej generácie s 1,0-litrovým benzínovým motorom s výkonom 44 kW sa v roku 2006, keď sa končila jeho výroba, predával za 9 900 eur. Vo výbave auta chýbali prvky, ktoré dnes považujeme za samozrejmosť. V aute nebola klimatizácia ani centrálne zamykanie. Vo výbave bol protiblokovací systém bŕzd (ABS) a plnohodnotná rezerva.
Po započítaní inflácie je dnes porovnateľná cena auta na úrovni 12 200 eur. Za túto sumu je možné kúpiť Corsu s benzínovým motorom s výkonom 66 kW a automatickou prevodovkou v najvyššej výbave, ktorá obsahuje klimatizáciu, denné LED svietenie, bi-xenónové svetlomety, tempomat, grafický informačný displej či možnosť spojiť telefón s autom prostredníctvom technológie Bluetooth. Rôzne senzory, elektrické ovládanie okien či centrálne zamykanie sa dnes už berú ako samozrejmosť.
„Jeden z dôvodov tohto javu je, že s čoraz masovejšou výrobou sa aj moderné technológie vo výbave áut dostávajú z prémiových áut aj do masovejších modelov. Takže moderné technológie sú dostupné a stávajú sa súčasťou výbav alebo príplatkových doplnkov v produktovej štruktúre,“ hovorí Martin Jesný, analytik Slovenského automobilového inštitútu. Zároveň dodáva, že technologické časti výbavy áut vníma ako silný prvok zvýšenej hodnoty auta a Slováci sú ochotní investovať do výbavy, ktorá im aj niečo prinesie. "Autá s nízkou výbavou stále sú, ale v realite si ľudia kupujú takú mieru výbavy, do akej sú schopní a ochotní investovať, ak majú aspoň trochu pocit, že im pomôže,“ hovorí Jesný.
Auto prepojené s telefónom
„Slováci sú ochotní pri kúpe nového automobilu investovať a dopriať si tak viac bezpečnosti, komfortu aj zábavy. Čoraz častejšie vyžadujú stredné až vyššie stupne výbavy aj v kategórii malých vozidiel, do ktorej patrí napríklad Škoda Fabia. V tejto triede sa už klimatizácia stala štandardom, rovnako ako aj moderné systémy infotainmentu (informačný systém, poz. red.) a ich konektivita so smartfónmi,“ povedal Karel Sklenář, konateľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko.
K zvyšovaniu výbavy a bezpečnosti prispela aj Európska únia. Podľa jej smernice musia byť všetky nové automobily predané po 1.¤novembri 2014 vybavené stabilizačným systémom (ESP), ktorý výrazne prispieva k bezpečnosti jazdy najmä za zhoršených podmienok. Nariadenie sa týka aj tých najlacnejších áut bez ohľadu na stupeň výbavy.
Samotní výrobcovia zohľadňujú požiadavky zákazníkov aj v typoch, ktoré nie sú novinkami. V rámci modernizácie sa stupne výbavy dopĺňajú aj cenovo dostupné značky. „Najlepším príkladom za všetky je Duster. Do ponuky sme zaradili navigáciu, tempomat alebo zadné parkovacie senzory. Dnes takmer polovica všetkých vozidiel zo showroomov odchádza s niektorou z týchto výbav,“ hovorí Ivana Obadalová, PR manažérska spoločnosti Renault Slovensko. Jedno z cenovo najdostupnejších SUV dostalo koncom minulého roka aj zadnú kameru.
Vyhrievané sedadlá aj sklá
Trend potvrdzujú aj samotní zákazníci, ktorí si v v posledných mesiacoch kúpili nové auto. "Kedysi som vo svojej Škode nemal klimatizáciu ani doplnkovú výbavu navyše. Dnes si už cestovanie bez klimatizácie neviem ani predstaviť. Tiež som uvítal možnosti prepojenia telefónu s autom a ovládanie aj cez multifunkčný volant,“ hovorí Vladimír Mažár z Bratislavy. Vo svojej novej Škode Rapid oceňuje šesť airbagov, xenónové svetlomety alebo odstupový radar, ktorý udrží určenú vzdialenosť od vpredu idúceho auta.
Kedysi som vo svojej Škode nemal klimatizáciu ani doplnkovú výbavu navyše. Dnes si už cestovanie bez klimatizácie neviem ani predstaviť.Vladimír Mažár, šofér z Bratislavy
Podobnú skúsenosť má aj Zuzana Šimová, ktorá počas minuloročnej jesene vymenila Suzuki SX4 za nový model Suzuki Vitara. „Obe autá som kupovala ako nové. Za porovnateľnú cenu mám teraz podstatne vyššiu výbavu,“ hovorí. Zároveň dodáva, že vďaka novšej automatickej prevodovke je jej nové auto navyše aj úspornejšie ako to predošlé. Ľudia však požadujú vyšší stupeň výbavy aj pri jazdených automobiloch. „Vlani sme predali viac ako dvojnásobok vozidiel s vyhrievanými sedadlami a 78-násobne viac s vyhrievaným predným sklom v porovnaní s rokom 2011,“ povedala generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová. Rovnako o 54 percent stúpol predaj automobilov s nezávislým kúrením.
Rekordérom medzi výbavou v jazdených autách je automatické denné svietenie. Sieť autobazárov AAA AUTO za posledný rok zaznamenala nárast predaja s týmto druhom výbavy o 400 percent. Súvisí to s povinnosťou celodenného svietenia, ktorá sa na Slovensku zaviedla od februára 2009. Vo väčšine európskych krajín bolo zavedené celodenné svietenie v roku 2006, s čím súvisí aj zvýšený výskyt denného osvetlenia automobilov z tej doby.