Most-Híd: Obchvat Bratislavy a R7 treba rýchlo, nech rozhodne Ficova vláda

S výstavbou obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta smerom na Dunajskú Stredu by sa podľa strany Most-Híd malo začať čo najskôr. Preto by o tom mala rozhodnúť ešte súčasná vláda.

03.02.2016 13:35
debata (25)

„Ozývajú sa hlasy, že definitívne rozhodnutie by mala prijať až budúca vláda. Na odkladanie rozhodnutia však nevidíme žiadny dôvod,“ vyhlásil v stredu poslanec parlamentu a člen predsedníctva strany Most-Híd Árpád Érsek. Zdôvodnil to tým, že transparentná súťaž vygenerovala veľmi výhodnú cenu pre štát, ktorú by mala vláda akceptovať a podpísať zmluvu s vybraným konzorciom. "Situácia na ceste I/63 je už dlho neúnosná a ľudia dochádzajúci do Bratislavy z južného Slovenska strácajú denne celé hodiny,“ uviedol Érsek.

Predsedníčka petičného výboru za výstavbu R7 a starostka bratislavskej mestskej časti Podunajské Biskupice Alžbeta Ožvaldová (predsedníčka Mosta-Híd v Bratislavskom kraji) potvrdila, že samotnú petíciu ukončia, až keď začne výstavba rýchlostnej cesty a bratislavského obchvatu.

„Nemôžeme si dovoliť strácať čas odkladaním rozhodnutia na budúcu vládu. Stratíme tak drahocenné mesiace, na čo v konečnom dôsledku doplatia ľudia,“ upozornila Ožvaldová. Preto vyzvala vládu, aby rozhodla ešte do konca svojho funkčného obdobia. "V prípade odkladania rozhodnutia alebo pozastavenia celého procesu je petičný výbor pripravený pristúpiť aj k ďalším krokom. Podľa nás však nič nebráni tomu, aby sa s výstavbou začalo už v prvej polovici tohto roku,“ dodala Ožvaldová.

KDH sa začiatkom týždňa vyslovilo za to, aby o spôsobe financovania výstavby a prevádzky obchvatu Bratislavy D4 a úsekov R7 rozhodla až nová vláda po marcových parlamentných voľbách a verejnej odbornej diskusii. „Zásadne sa totiž zmenili technické riešenia a parametre obchvatu. Pred rokom ministerstvo dopravy napríklad deklarovalo, že na väčšej časti diaľnice D4 bude šesť jazdných pruhov. Dnes sú navrhované už len štyri,“ vyhlásil poslanec parlamentu a podpredseda KDH Pavol Zajac. Aj pre tieto zmenené podmienky je podľa neho potrebné nanovo urobiť finančný prepočet a porovnanie výhodnosti PPP modelu oproti tomu, ak by sa projekt financoval zo štátneho rozpočtu. Čas do parlamentných volieb (5. marca) je podľa neho príliš krátky na to, aby odborná diskusia a posúdenie boli dostatočne primerané k dopadu na verejné výdavky štátu na ďalších tridsať rokov.

Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku D4 a R7 pri Bratislave cez PPP projekt oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za štyri a štvrť roka. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky bola 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadovaná celková cena koncesie predstavovala 4,53 mld. eur.

25 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #D4 #obchvat Bratislavy