Minister hospodárstva Sigmar Gabriel teraz navrhuje balík opatrení zahŕňajúci nákupné prémie a rozvoj dobíjacích staníc, v rámci ktorého by vláda v nasledujúcich piatich rokoch investovala na tieto účely celkovo 2,5 miliardy eur).
Po nemeckých cestách teraz jazdí zhruba 50 000 áut s čisto elektrickým pohonom a dvojnásobný počet hybridných áut. Zákazníkov odrádza od nákupu vozidiel poháňaných elektrinou predovšetkým ich výrazne vyššia nákupná cena, problém je pre nich tiež nedostatočná sieť dobíjacích staníc, ktoré chýbajú najmä na cestách medzi mestami.
Nemecko v súčasnosti podporuje elektromobily tým, že ich oslobodzuje od dane z vlastníctva motorového vozidla. Vodič tak ročne ušetrí okolo 150 eur, obstarávacia cena čisto elektrických áut je však dvoj- až trojnásobná proti rovnakým modelom v benzínovej alebo dieselovej verzii.
Gabriel teraz navrhuje, aby štát vyplácal pri nákupe nového elektromobilu novým vlastníkom jednorazovú prémiu 5000 eur. Na financovaní tejto prémie by sa mal podieľať aj automobilový priemysel, firmy by podľa ministrovho návrhu mali odvádzať časť ziskov do osobitného fondu, z ktorého by sa kryla zhruba tretina vyššie poskytovanej prémie.
S Gabrielovým návrhom súhlasí ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová a má tiež podporu bavorskej krajinskej vlády, pretože v najväčšej spolkovej krajine je silný automobilový priemysel, ktorý v rozvoji elektromobility vidí príležitosť k ďalšiemu rastu. Ostro sa proti zámeru stavia minister financií Wolfgang Schäuble, ktorý ho považuje za formu štátnej pomoci pre jedno priemyselné odvetvie.
Okrem vysokej ceny elektromobilov bráni ich rozvoju tiež obmedzená kapacita používaných batérií. Podľa Spolkového úradu pre motorové vozidlá (KBA) sa priemerný dojazd elektromobilov pohybuje okolo 160 kilometrov na jedno nabitie, výrazné zlepšenie možno očakávať až s príchodom novej generácie batérií.
Kvôli obmedzenému dojazdu je preto elektromobil vhodné auto do mesta, ale nie na dlhšie cesty, pretože medzi mestami nie je dostatočne hustá sieť dobíjacích staníc. Podľa Gabriela by preto vláda mala investovať do vybudovania infraštruktúry pre elektromobily.
Minister hospodárstva očakáva, že o jeho pláne na podporu elektromobilov sa rozhodne v marci. Podľa niektorých kritikov však nemusí rozvoj vozidiel s elektrickým pohonom prispieť k obmedzeniu emisií oxidu uhličitého (CO2). ktoré si od neho Nemecko sľubuje. Štúdia Frauenhoferovho inštitútu pre ministerstvo dopravy vlani ukázala, že pri výrobe elektromobilu vzniká o 60 percent viac emisií CO2 než pri výrobe klasického auta a rozdiel sa vyrovná až po prejdení 100 000 kilometrov.