Nový tunel odľahčí Žilinu. Rúra ide popod domy

Pri Žiline vo štvrtok prerazili tunel Považský Chlmec, cez ktorý budú jazdiť vodiči smerujúci na Kysuce, do Poľska či Česka cez severozápadné Slovensko. Úsek diaľnice D3, ktorej bude súčasťou, má byť hotový na budúci rok v lete.

29.01.2016 16:00
Tunel, Považský Chlmec Foto: ,
Tunel Považský Chlmec bude mať dĺžku viac ako 2 kilometre.
debata (11)

Úsekom má tri roky po jeho dostavbe prejsť podľa modelu Výskumného ústavu dopravného (VÚD) 9500 vozidiel denne, z toho 5200 nákladných áut. „Tieto vozidlá v tom prípade nebudú musieť prechádzať cez Žilinu,“ pokračuje Ľubomír Palčák z VÚD.

Tunel pri Považskom Chlmci dlhý 2,2 kilometra začali raziť pred desiatimi mesiacmi, včera prerazili jednu – južnú tunelovú rúru, razenie druhej rúry by mali skončiť zhruba o mesiac. Baníci tunel razili zo šiestich strán súčasne. Zastihla ich však aj mimoriadna udalosť, zosuv svahu vo Vraní, kde sa nachádza východný portál tunela.

„Musela sa vylúčiť verejná doprava, urobiť náhradná trasa a až potom sme mohli začať raziť z východného portálu,“ uviedol Anton Petko, výrobný riaditeľ Združenia D3 Žilina. Pri východnom portáli sa museli vyrovnať aj s nižším nadložím. „Tam bolo nadložie nad nami nejakých 20 – 25 metrov a je tam zastavané územie, takže sme museli maximálne opatrne raziť aj obmedzovať trhacie práce,“ dodal Petko.

Tunel je umiestnený medzi mestskými časťami Žiliny – Strážov a Brodno. Diaľničný úsek, v rámci ktorého sa buduje aj tunel Považský Chlmec, bude dlhý 4,2 kilometra a pozostáva ešte z estakády ponad Hričovskú priehradu a mosta ponad rieku Kysuca pri Brodne. Estakáda bude stáť na 57 pilieroch, z ktorých 35 bude priamo vo vode. Cena úseku je približne 255 miliónov eur.

„Zatiaľ držíme cenu, aká bola vysúťažená, a prípadné práce navyše sú čerpané z rezervy, ktorá bola súčasťou ceny. Rezerva je 10 percent z celkovej ceny a zatiaľ táto nebola prekročená,“ uviedol šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Tunel pri Považskom Chlmci dlhý 2,2 kilometra začali raziť pred desiatimi mesiacmi

Diaľnica D3 sa začína v križovatke s D1 pred Žilinou. Vo výstavbe je už od roku 1996. Po dobudovaní až k poľskej hranici bude mať necelých 60 kilometrov. V prevádzke je zatiaľ len 8,6 kilometra z Hričovského Podhradia do Strážova a vyše 4-kilometrový úsek v polovičnom profile z Oščadnice do Čadce, vrátane tunela Horelica a čadčianskeho obchvatu.

Pri hranici s Poľskom sa buduje polovičný profil 15-kilometrového úseku Svrčinovec – Skalité – poľská hranica, ktorý má byť dokončený v tomto roku a pri Žiline má byť o rok a pol dokončený úsek zo Strážova do Brodna. Chýbajúce úseky D3 medzi Žilinou a Čadcou (asi 30 km) sú ešte v procese prípravy.

„Úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec je momentálne v obstarávaní. Ostatné úseky sú momentálne v režime prípravy, kde je ešte niekoľko prekážok a niekoľko možností, kde môže dôjsť k predĺženiu termínu začiatku výstavby. Veríme však, že v priebehu tohto roka bude možné výrazne posunúť samotný proces prípravy tak, aby bolo možné, či už koncom tohto roka, alebo začiatkom budúceho, začať súťažiť aj ďalší úsek na diaľnici D3,“ priblížil riaditeľ NDS Milan Gajdoš.

Obyvatelia Kysúc sa majú o niekoľko rokov tiež dočkať kvalitného cestného spojenia s Českou republikou. Slovenská vláda nedávno schválila návrh dohody s ČR o prepojení pripravovanej rýchlostnej cesty R5 s českou cestou prvej triedy I/11. Nová cesta odľahčí dopravu v obci Svrčinovec tým, že na seba prevezme tranzitnú dopravu.

Okrem toho štvorprúdovka uľahčí každodenné dochádzanie za prácou pre tisíce obyvateľov Kysúc. Podľa údajov zo Štatistického úradu práve z tohto kraja pracuje najviac ľudí v Českej republike. Zo štatistík vyplýva, že v roku 2014 krátkodobo (počas obdobia do jedného roka) v Českej republike zo Žilinského kraja pracovalo priemerne 14500 ľudí.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #diaľnice #tunel #Považský Chlmec