Koncom tohto roku totiž vyprší doterajšia zmluva so spoločnosťou Kapsch a české ministerstvo dopravy už skôr priznalo, že otvorenú súťaž na nového prevádzkovateľa nestíha. Ponukou spoločnosti na trojročnú správu systému sa zaoberá úrad, povedal vedúci tlačového oddelenia ministerstva Jakub Stadler.
Celkom sa na ministerstve odohrali dve stretnutia so spoločnosťou SkyToll. „Vypočuli sme si ich ponuku a požiadali, aby ju ešte doplnili. Rozhodne to neznamená, že chceme pristúpiť na ich návrhy, zatiaľ nebol ich podklad príliš konkrétny,“ uviedol Stadler.
SkyToll v ponuke predpokladá, že môže začať s výberom mýta od začiatku budúceho roka, za predpokladu, že sa pre neho ministerstvo dopravy rozhodne do konca septembra. Plánuje tiež využiť pre výber mýta časť svojho riešenia zo Slovenska a nahradiť vlastným systémom centrálny systém, prostredníctvom ktorého dnes spoločnosť Kapsch zhromažďuje dáta o mýtnych transakciách.
V súvislosti s mýtom čaká ministra dopravy Ťoka na budúci týždeň vysvetľovanie. Prácou ministerstva na mýtnej zákazke sa bude v pondelok zaoberať vláda, v utorok zasadne k mýtu riadiaci výbor a vo štvrtok bude vlečúca sa príprava mýtneho tendra témou mimoriadneho zasadnutia Poslaneckej snemovne. Na žiadosť opozičných ODS a TOP 09 ju zvolal predseda dolnej komory Jan Hamáček (ČSSD). Podľa predsedu klubu ODS Zbyňka Stanjury vládna koalícia ani po dvoch rokoch sa nepohla súťažou na nového prevádzkovateľa vyberanie mýta ani o krok.
Príprava mýtnej súťaže ale nie je zďaleka len problémom súčasného ministra, rezortu dopravy sa príprava súťaže nedarí dlhodobo. Podľa Ťoka terajšiu situáciu zapríčinili už jeho predchodcovia v roku 2006 pri podpise zmluvy s Kapschom, ktorá nijako nezabezpečovala prechod medzi existujúcim dodávateľom mýtneho systému a novým potenciálnym prevádzkovateľom.
Prostredníctvom mýtnych brán sa mýto v Česku vyberá od roku 2007 na viac ako 1400 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekoch ciest prvej triedy. Za takmer deväť rokov prevádzky sa na mýte vybralo takmer 67 miliárd korún. Za stavbu a prevádzku systému štát Kapschu a jeho subdodávateľom vyplatil zhruba 18 miliárd korún bez DPH.