Slovensko dalo svetu za rok milión áut

Minulý rok po prvý raz v histórii vyrobili tri automobilové závody na Slovensku viac ako jeden milión vozidiel. Prekročením magickej hranice si značka made in Slovakia vo svete upevnila pozíciu automobilovej veľmoci.

12.01.2016 14:00
debata (26)
zväčšiť
Výroba vozidiel na Slovensku, graf

„Milión je krásne číslo, navyše vstupom štvrtej automobilky, ktorou je Jaguar Land Rover, tieto pozitívne čísla ďalej porastú,“ povedal Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. Po spustení výroby štvrtého automobilového závodu môže Slovensko už po roku 2020 atakovať hranicu 1,4 milióna vyrobených automobilov za rok a vyrobiť viac automobilov ako v susednej Českej republike.

V roku 2015 sa po prepočte na tisíc obyvateľov vyrobilo na Slovensku 184 nových vozidiel, čo je najviac na svete. Výrobou automobilov a ich dielcov sa v krajine pod Tatrami priamo živí 80–tisíc Slovákov a peniaze minuté firmami a zamestnancami automobilového priemyslu umožnili vytvorenie spolu vyše 200–tisíc pracovných miest. Výroba áut tvorí až 44 percent slovenského priemyslu.

Len zlomok z áut zostane na Slovensku. Rast ekonomiky na úrovni troch percent však postupne zvyšuje domácu spotrebu a vďaka tomu si Slováci vlani kúpili 77 948 nových áut.

Podobne ako pri výrobe aj pri predaji išlo o historický rekord. Medziročne záujem o nové autá stúpol o takmer osem percent. Vlastníctvo auta zvyšuje mobilitu ľudí a ich schopnosť nájsť si prácu. Na druhej strane rastú nároky na kvalitu ciest a diaľnic. Najviac oceľových tátošov, odhadom viac ako 400–tisíc, sa v roku 2015 vyrobilo v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia.

„Presné čísla zverejníme až v marci, ale minulý rok bol v každom prípade pre nás veľmi úspešný. Do prevádzky sme spustili novú karosáreň Audi Q7. Jej vybudovanie stálo 600 miliónov eur a ide o najväčšiu investíciu v histórií bratislavského závodu,“ priblížil Vladimír Machalík, hovorca závodu Volkswagen Slovakia.

Automobilka v roku 2016 bude pracovať na dvoch veľkých investíciách v podobe vybudovania karosárne pre Porsche Cayenne a novej montážnej haly. „Realizovanie oboch investícií nás vyjde na 800 miliónov eur,“ priblížil Machalík.

Bratislavský závod je špecializovaný na výrobu veľkých SUV vozidiel značiek Volkswagen Touareg, Audi Q7, malých mestských vozidiel Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a karosérií Porsche Cayenne. Štartuje i výroba karosérií pre luxusný Bentley Bentayga. Jedinečnosťou závodu je výroba karosérií spájaním ocele a hliníka, na ktorej pracuje tisíc robotov obsluhovaných rovnakým počtom zamestnancov. Automobilka svojím 10–tisíc zamestnancom vypláca na slovenské pomery viac ako slušné platy, ktoré bez započítania manažmentu v priemere dosahujú úroveň 1 750 eur v hrubom.

Zlatý rok pre tri závody

Minulý rok bol rekordný aj pre trnavskú automobilku PSA Peugeot Citroën Slovakia a brány závodu nakoniec opustilo 303 025 vozidiel.

„Dosiahli sme tak nový výrobný rekord, ktorý predstavuje medziročný rast o 18,7 percenta. Za tento úspech vďačíme hlavne modelu Peugeot 208, z ktorého sme vyrobili 258 859 vozidiel, čo je viac ako celá minuloročná výroba,“ priblížil Peter Švec, hovorca trnavského PSA.

Veľký úspech si automobilka v roku 2016 sľubuje od spustenia výroby úplne nového vozidla. „Nový model bude vlajkovou loďou značky Citroën v segmente B,“ priblížil Švec. Verejnosti bude predstavený buď počas jarného autosalónu v Ženeve, alebo až jesenného v Paríži. Nábeh výroby nového automobilu spomalí výrobné linky, na rok 2016 trnavská automobilka počíta s vyrobením 280–tisíc automobilov. Už v roku 2017 automobilka plánuje prijať ďalších 800 ľudí, čím zvýši celkový počet zamestnancov na 4 300 ľudí a ročnú výrobu na 360–tisíc automobilov.

Veľmi úspešný rok má za sebou aj žilinská automobilka Kia. „Spustenie výroby nových modelov a produktových vylepšení si vyžiadalo investície za 110 miliónov eur. Najprv sme v júni spustili výrobu produktovo vylepšeného automobilu Kia Cee‘d, potom neskôr v auguste pribudla aj jeho športová edícia GT Line a v závere roka v decembri sa spustila výroba štvrtej generácie Kia Sportage,“ priblížil Jozef Bačé, hovorca Kia Motors Slovakia. Samotná produkcia stúpla v roku 2015 na 338–tisíc automobilov, čo predstavuje viac ako 4–percentný nárast, keďže v roku 2014 sa v Žiline vyrobilo 323–tisíc automobilov. „Výroba automobilov nám nepretržite rastie posledných šesť rokov,“ dodal Bačé.

Napriek sankciám je stále najsilnejším trhom automobilky Rusko nasledované Veľkou Britániou. V roku 2016 plánuje Kia investovať 60 miliónov eur. „Pričom sa budeme pripravovať najmä na výrobu nových pohonných jednotiek pre novú generáciu vozidiel nižšej strednej triedy,“ priblížil Bačé. Motory budú dodávané aj do sesterského závodu Hyundai, ktorý sa nachádza v Českej republike v Nošoviciach.

Práca hlavne na západe SR

Z rozbehnutej automobilovej výroby profituje hlavne západné Slovensko a okolie Žiliny. „Pretrvávajúcim problémom automobilového priemyslu na Slovensku je nerovnomerné rozloženie dodávateľov, kde východ zaostáva za západom,“ uviedol viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Jaroslav Holeček.

Situáciu nezmení ani vybudovanie štvrtého automobilového závodu Jaguar Land Rover pri Nitre. „Je fakt, že západný región v porovnaní s východným regiónom disponuje rozvinutejšou dodávateľskou infraštruktúrou. Je tu lokalizovaných 279 dodávateľov, kým na východe je ich počet výrazne nižší, iba 64,“ pokračoval Holeček.

Podľa Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) viac firiem vyrábajúcich pre automobilový priemysel prinesie do hladových dolín vybudovanie cestnej infraštruktúry. Dielce do hlavných automobilových fabrík sú dodávané na takzvanom just–in–time. „Našou snahou je mať čo najviac dodávateľov čo najbližšie k múrom trnavskej fabriky. V priebehu troch a štyroch rokov chceme podiel lokálnych dodávateľov zvýšiť zo súčasných 50 percent až na 95 percent,“ uviedol Švec.

Štát podporí firmy v budovaní podnikov hlavne v regiónoch, kde je bez práce každý piaty práceschopný Slovák. Investičné stimuly majú byť v hladových dolinách poskytované automatický pri vytvorení 10 pracovných miest a investovaní minimálne 100–tisíc eur. Ak napríklad spoločnosť investuje 600–tisíc eur do vytvorenia závodu na výrobu káblových zväzkov, ďalších 600–tisíc automaticky priplatí štát. Ministerstvo práce zároveň zvažuje možnosť zavedenia ročného odpustenia platby sociálnych odvodov v prípade zamestnania ľudí minimálne tri mesiace bez práce. Konkrétne detaily podpory budú predstavené v rámci schvaľovania akčných plánov na podporu zaostalých regiónov.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #automobilky #PSA Peugeot Citroën #Kia Motors Slovakia