Potvrdil to rezortný hovorca Martin Kóňa. Ide o projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov cez PPP projekt.
Inštitút INEKO označil za jeden zo štyroch dôvodov podstatne nižších predložených cien, ako sa pôvodne očakávalo, nižšie úroky a lepšiu cenu financovania na trhu. „To platí pre štát i koncesionára, teda uchádzača, s ktorým štát nakoniec podpíše zmluvu. V terajších podmienkach si môžu na projekt požičať podstatne lacnejšie peniaze, než boli pôvodné predpoklady,“ informovali predstavitelia inštitútu – riaditeľ Peter Goliaš, analytik Ján Kovalčík a spolupracovník inštitútu a Nadácie Zastavme korupciu Marian Jánoš. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že aj tieto faktory sa podpísali pod výslednú cenu. „Je nepochopiteľné, že pri októbrovej analýze INEKO tieto faktory úplne ignorovalo a rovno robilo závery o tom, ako veľmi je projekt predražený,“ uviedol Kóňa.
Druhým dôvodom nižšej ceny je podľa INEKO zníženie rozsahu a parametrov projektu. „V podstate osekali všetko, čo sa dalo. Šírka celej diaľnice D4 sa zúžila o meter zúžením stredového deliaceho pásu. Navyše 25 kilometrov šesťpruhov na D4 aj R7 nahradili štvorpruhy. Navrhované rýchlosti všetkých úsekov sa znížili. To všetko umožní zlacniť stavebné riešenie obchvatu aj rýchlostnej cesty,“ tvrdí inštitút.
Technická optimalizácia je podľa rezortu dopravy neoddeliteľnou súčasťou každého PPP projektu. „V žiadnom prípade sa ale výsledná cena nedá pripísať iba tomuto faktoru a interpretácia INEKO, že projekt je osekaný až na kosť, je zavádzaním. Pôjde o plnohodnotnú diaľnicu vo vysokom kvalitatívnom štandarde. Napríklad jazdné pruhy na D4 aj R7 budú v rovnakom šírkovom usporiadaní ako na všetkých diaľniciach na Slovensku,“ zareagoval Kóňa. Zužovala sa podľa neho iba stredová medzera pre zvodidlá.
Nový dopravný model podľa inštitútu navyše predpokladá podstatne nižšie dopravné intenzity na D4 a R7. „Tým pádom sa ušetrí na prevádzke aj údržbe. To však súčasne znamená, že obchvat je menej potrebný, ako sa pôvodne predpokladalo,“ uviedlo INEKO tretí dôvod nižších cien. Na základe najaktuálnejších dopravných prieskumov bude podľa ministerstva dopravy hneď v prvom roku po otvorení D4 jazdiť po novom moste takmer 30-tisíc vozidiel. „To je viac ako dvakrát toľko áut ako na novootvorených úsekoch D1 pri Levoči. Intenzity na bratislavskom obchvate budú, samozrejme, postupne rásť,“ informoval Kóňa.
Za štvrtý dôvod nižších cien považuje INEKO to, že pôvodne uvažované stavebné náklady na úrovni 89 % štátnej expertízy pre koncesionára boli nadhodnotené oproti reálnym trhovým cenám. Tento argument je podľa rezortu dopravy absolútny nezmysel. „Na októbrovej tlačovke tvrdili, že podľa ich výpočtov a historických dát by táto hodnota nemala byť 89 %, ale až 100 % expertízy. Dnes, keď sa im to nehodí, začínajú tvrdiť presný opak, čo sa nedá logicky vysvetliť,“ poznamenal hovorca ministerstva dopravy.
INEKO považuje za kľúčové porovnanie, či je pre štát lacnejšie stavať obchvat Bratislavy na D4 samostatne alebo s víťazom tendra. Navrhnutá najnižšia suma za koncesiu podľa inštitútu stále prevyšuje náklady pri klasickom obstarávaní. „Podľa výpočtov INEKO bola diaľnica v ich najkritickejšom scenári predražená o 1,4 mld. eur. Bude zaujímavé sledovať, ako sa chce INEKO z troch miliárd dopočítať na 1,7 mld. eur a prezentovať túto cenu ako nevýhodnú. Necháme sa prekvapiť,“ uviedol Kóňa.
Vláda by podľa inštitútu mala zaradiť všetky diaľničné PPP projekty do verejného dlhu, lebo to vedie k väčšej rozpočtovej zodpovednosti. „Ak budeme pokračovať v skrývaní dlhu z PPP projektov podobne, ako pri stavbe R1 či pri diaľničnom mýte, riskujeme, že napriek vykazovaniu nižšieho deficitu a oficiálneho dlhu skutočný dlh štátu potichu porastie,“ upozornilo INEKO. „Rozhodnutie o započítaní alebo nezapočítaní PPP do verejného dlhu nerobí slovenská vláda, ale Eurostat, a podľa jeho metodiky sa bude postupovať aj pri tomto projekte,“ pripomenul Kóňa.
Najnižšiu cenu za koncesiu pre D4 a R7 predložilo konzorcium Obchvat Nula. Na jeho čele je španielska spoločnosť Cintra Infraestructuras Internacional, ďalšími členmi sú rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Konzorcium navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 997,53 mil. eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur. Štát by za tridsať rokov koncesie, vrátane úrokov a inflácie, mohol na splátkach uhradiť 1,7 mld. eur. Predpokladaná celková cena koncesie bola 4,53 mld. eur, ročná splátka štátu sa predpokladala od 135 mil. eur do 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady boli 1,325 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. S výstavbou D4 a R7 by sa malo začať v budúcom roku a práce by mali trvať štyri roky.