Sviatky žičia aj internetovým obchodom

Slováci sú pri nakupovaní vianočných darčekov naozaj štedrí. Podľa odhadov za rok 2015 minú ľudia v internetových obchodoch zhruba 703 miliónov eur, čo predstavuje medziročne nárast o 15 percent. Vyplýva to zo štatistík nezávislého porovnávača cien Heureka.sk.

22.12.2015 12:00
vianoce, nakupovanie, obchodné centrum Foto: ,
Bratislavské nákupné centrá včera praskali vo švíkoch. Niektorí ľudia však preferujú nákupy z pohodlia obývačky cez internet.
debata

Online nakupovanie je pre mnohých spotrebiteľov ideálnym riešením, ako sa vyhnúť predvianočnému stresu v obchodoch. Podľa zľavového portálu ZlavaDna.sk by viac ako 56 percent Slovákov uprednostnilo v tomto období objednávanie darčekov cez internet, do ktorých sú ochotní investovať až 110 eur.

„Počas Vianoc u nás nakupuje o 30 percent viac zákazníkov, pričom pred rokom sme predali takmer 20-tisíc darčekov za približne 550-tisíc eur. Tento rok očakávame až 10-percentný nárast predaja,“ hovorí Svetlana Tarageľová, riaditeľka ZlavaDna.sk.

Dôvodov, prečo ľudia objednávajú darčeky cez internet, je viacero. V prieskume, ktorý organizovala Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC), zákazníci internetových obchodov argumentujú širším výberom tovaru i lepšími cenami ako v kamenných prevádzkach. Okrem toho sa zvyšuje tiež frekvencia nakupovania, pričom až 62 percent respondentov nakupuje minimálne raz za štvrť roka. Oproti minulému roku je to rast o 4 percentuál­ne body.

Podľa SAEC sa trh vyvíja pozitívne aj z pohľadu e-shopov, v ktorých za uplynulý rok stúpol obrat v priemere o 15 až 30 percent. Na Slovensku je ich podľa vyhľadávača Heureka.sk v súčasnosti 9 355, čo je v porovnaní s minulým rokom pri počte 8 250 obchodov o 12 percent viac.

Prvenstvo s najvyšším trhovým podielom patrí stabilne elektronike a bielej technike. Podľa predajcu elektroniky Datart bol tohtoročným prekvapením zvýšený záujem o inteligentné hodinky a automatické kávovary. V internetovom podnikaní však majú šancu uspieť aj oveľa osobnejšie darčeky.

„S nástupom smartfónov a mobilných zariadení sa mení aj profil typického zákazníka, pre ktorého už nie je zľava hlavným motivátorom na nákup, ale radosť z objavovania nových vecí pre seba i svojich blízkych,“ tvrdí marketingový manažér zľavového portálu Zlavomat.sk Štefan Miho.

Okrem tovaru si ľudia podľa Miha pochvaľujú napríklad pobyty, ktorých súčasťou sú aj skipasy, zážitkové darčeky v podobe kapitánskeho alebo leteckého kurzu, jázd na drahých autách či únikových hier pre celú partiu.

Platba kartou je rozšírená najmä pri nákupoch zo zahraničia, kde obvykle nie je možné platiť formou dobierky. Pri internetových obchodoch, ktoré nie sú registrované na Slovensku, by mali ľudia myslieť hlavne na záručný a pozáručný servis. Pri elektronike zase treba dopredu zvážiť jej funkčnosť a pripojiteľnosť do zostavy v našich podmienkach.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Vianoce #internetový obchod