Počet registrácií nových automobilov v Európe dlhodobo stúpa. Tempo rastu sa však spomaľuje. Zdá sa, že VW nie je jedinou značkou, ktorá má problémy s emisiami alebo so spotrebou. Nezrovnalosti v udávaných a reálnych hodnotách spotreby má najnovšie aj Fiat Panda. Dá sa očakávať, že takéto problémy bude mať viac značiek.
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) zverejnilo, že počet registrácií nových áut v októbri tohto roku stúpol o 2,7 % na 1,14 milióna automobilov. Ide o miernejší nárast, ale zároveň o trend, ktorý trvá nepretržite 26 mesiacov.
Pokles trhového podielu zaznamenali jednotlivé značky koncernu VW. Trhový podiel VW v Európe klesol o 0,9 % na 25,2 %. Zníženie zaznamenal popri značke VW (-0,8 %) aj Seat, ktorého predaje sa prepadli o 11,2 % a česká Škoda predala v októbri o 2,9 % menej automobilov.
Naopak, rástli luxusné značky koncernu. Audi dosiahlo rast predajov o 3,5 % a Porsche dokonca až o 13,3 %. Vo všeobecnosti sa očakávalo, že v októbri koncern dosiahne väčší prepad predajov. V priebehu dvoch dní preto stúpla cena akcií približne o 4 % a pohybuje sa na hodnote 122 eur za akciu.
Nezrovnalosti v produkcií emisií sa nemusia týkať len automobilky VW. Fiat čelí v Taliansku hromadnej žalobe majiteľov typu Panda. Podľa organizácie na ochranu spotrebiteľov Altroconsumo spotrebúva Fiat Panda o 20 % viac paliva ako výrobca deklaruje v technických špecifikáciách, a teda dochádza k prekračovaniu zákonom povolenej odchýlky o 7 %. Majitelia požadujú od automobilky kompenzáciu 239 eur na jedno vozidlo.
Talianska organizácia upozorňovala na nezrovnalosti v spotrebe Fiatu Panda a VW Golf už v minulom roku pred prepuknutím škandálu. Vo všeobecnosti je známe, že moderné automobily len málokedy dosahujú spotreby deklarované výrobcom. Umožňuje to najmä európsky testovací cyklus, ktorý meria množstvo vyprodukovaných emisií v laboratórnych podmienkach, z ktorých sa až následne vypočítava spotreba. Únia už pripravila nový spôsob testov, ktorý bude simulovať jazdu po reálnej ceste. Do účinnosti by mal vstúpiť od januára 2016.
VW sa zmieta v najväčšom škandále vo svojej histórii od prevalenia inštalácie softvéru, ktorý umožňuje plnenie emisných testov. V USA mu hrozí pokuta 18 miliárd dolárov. Kauza prispela k tomu, že akcie VW sú teraz o 51 percent lacnejšie oproti jari tohto roka. Jednotlivé štáty vedú proti koncernu vyšetrovanie, prípadne zakazujú predaj dotknutých automobilov.
Agentúra Reuters včera informovala, že 120-tisíc poškodených majiteľov naftových vozidiel v USA dostane od VW odškodné v podobe darčekových kariet s kreditom 1¤000 dolárov.