Tender na kompu preverí aj ÚVO

Verejnú súťaž štátneho podniku Vodohospodárska výstavba (VV) na prevádzku kompy na trase Vojka - Kyselica má preskúmať aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

12.11.2015 14:21
debata

O kontrolu požiadal minister životného prostredia Peter Žiga a na jeho pokyn sa už začala aj kontrola procesu verejného obstarávania v podniku. „Až po vyhodnotení výsledkov kontroly minister rozhodne o ďalšom postupe a v prípade pochybení prijme razantné opatrenia,“ informoval rezortný hovorca Maroš Stano.

Vodohospodárska výstavba tvrdí, že cena za prevádzku kompy cez prívodný kanál Vodného diela Gabčíkovo nepresiahne pôvodne vysúťaženú cenu 25 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (30 mil. eur vrátane dane).

„Cena je fixne daná vo výške maximálne 25 mil. eur a maximálne na pätnásť rokov. Žiadne navyšovanie možné nie je,“ uviedla hovorkyňa VV Diana Migaľová Baschierová. Vplyv na cenu prevádzky plavidla nemá mať ani zvýšenie počtu cyklov prepráv z Vojky do Kyselice a späť z plánovaných devätnásť na 35 denne. Hnutie OĽaNO upozornilo, že pre zvýšenie počtu prepráv sa prevádzka kompy môže predražiť na 42,8 mil. eur bez dane (51,4 mil. eur s daňou). Generálny riaditeľ VV Ladislav Lazár sa rozhodol podať na lídra hnutia Igora Matoviča trestné oznámenie pre jeho výroky o kauze.

Zákazku na prevádzku kompy získala koncom júna spoločnosť Ponton City, a.s. ako jediný uchádzač, kompu prevádzkuje od začiatku júla. O podmienky súťaže sa zaujímali tri spoločnosti, ponuku predložila jedna. Ponton City garantuje poskytovanie služby počas pätnástich rokov za 25 mil. eur, čo je 1,67 mil. eur ročne, len pri prevádzke kompy v rozsahu 19 cyklov prepráv denne. Potvrdil to predseda predstavenstva Ponton City Vladimír Mravčák. Pri vyššom objeme prepráv by tak cena mala byť vyššia.

„Kompa je do 31. decembra 2015 v skúšobnej prevádzke, počas ktorej sledujeme vyťaženosť kompy v jednotlivých časoch prepravy za účelom úpravy prevádzkového poriadku, ktorý bude platný od 1. januára 2016. Aby táto služba bola využitá čo najefektívnejším spôsobom a zohľadňovala potreby obyvateľov,“ informoval agentúru SITA Mravčák. Kompa podľa neho funguje v štandardnom režime bez závažnejších technických a prevádzkových problémov. „Na zabezpečení plynulosti prevádzky kompy a prístavov sa podieľa šestnásť interných zamestnancov a spolu so zamestnancami externých dodávateľov približne 40 ľudí,“ dodal.

V zmluve medzi VV a Ponton City sa suma 25 mil. eur nespomína. Jeden cyklus prepravy od 5:00 do 24:00 stojí 206 eur bez DPH (247,20 eur vrátane dane) a hodina pohotovosti od polnoci do 5:00 má cenu 122 eur bez DPH (146,40 eur s daňou). Cena služby sa môže zvýšiť o 0,8 % pri raste ceny nafty o každých 0,50 eur za sto litrov. Cena služby je podľa VV v prepočte na počet prevezených áut nižšia a náklady na prepravu jedného auta sú značne nižšie ako pri starej kompe.

Prevádzka kompy za štyri mesiace, od začiatku júla do konca októbra, stála spolu 1,058 mil. eur vrátane DPH. VV uhradila prevádzkovateľovi za júl a august 495,81 tis. eur a za september a október uhradí 561,79 tis. eur s daňou. Náklady na samotnú prepravu za štyri mesiace dosiahli 973,72 tis. eur a na pohotovosť 83,89 tis. eur s daňou. Cenovú doložku v závislosti od ceny nafty podľa VV prevádzkovateľ zatiaľ nevyužil. Kompa vykonala za uvedené obdobie spolu 3 939 cyklov prepráv (najviac v októbri – 1 067) a previezla 76 888 vozidiel (najviac v júli 21 324). Kompa nefungovala spolu jedenásť dní, najmä pre silný nárazový vietor, hmlu a zásah blesku.

Copyright © 2003 SITA

debata chyba
Viac na túto tému: #ÚVO #Vodohospodárska výstavba