Štvorprúdová trasa v plnom profile je dlhá 10,4 kilometra a motoristom skráti prejazd medzi Pstrušou a Kriváňom z jedenástich na šesť minút.
Okrem časového hľadiska je pre obyvateľov dotknutého regiónu významný najmä faktor zníženia frekvencie dopravy cez spomínané obce a mesto Detva. Týmto úsekom prechádza denne asi 15-tisíc vozidiel, pričom pätinu z toho tvorí kamiónová doprava. Odhaduje sa, že od utorka asi dve tretiny (10-tisíc) vozidiel obídu obce a budú prechádzať novou cestou R2. „Odľahčí sa doprava na ceste prvej triedy 1/50, ktorá cez nás prechádza, a zníži sa nehodovosť. Zvýši sa bezpečnosť vodičov, ale aj chodcov,“ konštatuje primátor Detvy Ján Šufliarský.
Primátor poukazuje aj na ďalšie pozitíva novej cesty. Sú nimi čistejšie životné prostredie, menej hluku a zápachu z výfukových plynov, či väčšia šanca na získanie nových investícií. „Očakávame, že nová R2 sa prejaví aj vo väčšom záujme investorov o príchod do lokality priemyselného parku,“ dodal Šufliarský. Starosta susednej obce Kriváň Imrich Paľko upozornil, že u nich dochádzalo často k smrteľným nehodám. V pamäti má najmä tú asi spred šiestich rokov, keď havarovala dodávka s elektrikármi a vo vozidle zahynulo šesť ľudí. „Dúfam, že takéto nešťastia sa už nebudú opakovať,“ zdôraznil. Čo sa negatív novej cesty týka, jedným môže byť nižšia návštevnosť v miestnych reštauráciách.
Nový úsek rýchlostnej cesty R2 stavali dva roky a dokončili ho asi so šesťtýždňovým predstihom. Dôvodom bola podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Milana Gajdoša menšia technická náročnosť. Konateľ zhotoviteľskej firmy Strabag Branislav Lukáč doplnil, že súčasťou úseku je trinásť mostov a asi desaťkilometrová protihluková bariéra. Stavba stála 178 miliónov eur, z toho 85 percent bolo financovaných z eurofondov. Na budovaní sa podieľali aj Doprastav a Váhostav.
Asi v polovici budúceho roku by sa na novootvorený úsek R2 mala napojiť osem kilometrov dlhá rýchlostná cesta na úseku Zvolen-východ – Pstruša, v roku 2016 sa má začať stavať nadväzujúci úsek Kriváň – Lovinobaňa. Tomu, aby sa vodiči jazdiaci po ceste R1 medzi Zvolenom a Banskou Bystricou vedeli plynule napojiť na R2, bráni nevybudovaný obchvat medzi Sliačom a Zvolenom-východ, keďže mesto Sliač v minulosti odmietlo výstavbu obchvatu vo svojej blízkosti a vhodná trasa sa aktuálne hľadá. Rýchlostná cesta R2 sa bude začínať v Trenčíne a vodičov má dopraviť až do Košíc. Okrem úsekov Zvolen-východ – Pstruša a Kriváň – Lovinobaňa sa stavia aj obchvat Bánoviec nad Bebravou medzi Ruskovcami a Pravoticami. V polovičnom profile už existuje na tejto trase obchvat Žiaru nad Hronom, Oždian a Tornale.
Otváranie diaľnic využívajú na kritiku vlády zástupcovia opozičnej OĽaNO. V utorok pri strihaní pásky priletelo z davu niekoľko vajíčok. Pri incidente sa nikomu nič vážne nestalo.