Obchody stavili na vlastné značky

Slovenskí spotrebitelia čoraz viac nakupujú privátne značky jednotlivých obchodných reťazcov. Vďaka nim môžu získať tovar porovnateľnej kvality ako v prípade štandardných výrobcov za výhodnejšie ceny.

06.11.2015 07:00
debata (9)
zväčšiť Dôvody častejšieho nákupu privátnych značiek. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
graf, privátne značky, obchodné reťazce Dôvody častejšieho nákupu privátnych značiek.

Tento týždeň predstavil vlastnú prémiovú značku Exquisit aj reťazec Kaufland. Na vlastné značky potravín sa orientujú aj ďalšie obchody a podľa prieskumov sa zdá, že záujem o ne u nakupujúcich rastie. Najnovší prieskum TNS ukázal, že až 36 percent opýtaných zákazníkov kupuje privátne značky viac ako pred rokom.

Ľudia si zvykli na to, že privátne značky zodpovedajú často vyššej kvalite ako štandardné.
Ľubomír Drahovský, analytik spotrebnej agentúry Terno

„Ľudia si zvykli na to, že privátne značky zodpovedajú často vyššej kvalite ako štandardné. Na obľube navyše získavajú aj tým, že sú lacnejšie,“ hovorí Ľubomír Drahovský, analytik spotrebnej agentúry Terno.

Mnoho reťazcov má niekoľko vlastných privátnych značiek. Kým niektoré z nich predstavujú lacnejšiu alternatívu štandardným výrobkom, iné ponúkajú prémiovú kvalitu. Jednu z najstarších prémiových vlastných značiek na trhu má COOP Jednota.

„Medzinárodná vlastná značka COOP PREMIUM bola uvedená na trh v roku 2001 ako silná, moderná maloobchodná značka, ktorá ponúka zákazníkom vysokú kvalitu pri výhodnej cene,“ uvádza Gabriel Csollár, predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko. Zároveň dodáva, že značka vznikla ako reakcia na správanie samotných spotrebiteľov.

Značka Tesco Finest je zase na trhu od roku 2005. „Je exkluzívne vytvorená pre zákazníkov, ktorí si radi doprajú niečo luxusnejšie, obľubujú vysokokvalitné výrobky a netradičné chute,“ hovorí Katarína Kadašiová, koordinátorka komunikácie spoločnosti Tesco Stores.

Spoločnosti ako Billa alebo Kaufland svoje prémiové značky na trh ešte len uvádzajú. Pod prémiovými značkami reťazce predávajú širokú škálu produktov. Ide napríklad o čerstvé potraviny, sladkosti alebo luxusný tovar. „Našou snahou bolo vybrať také potraviny, ktoré sú typickými ikonami luxusu a chuťového zážitku nielen na sviatočnom stole počas Vianoc či Veľkej noci,“ uvádza Martin Gärtner, hovorca spoločnosti Kaufland.

„Aktuálne začíname uvádzať do predaja nový rad produktov pod značkou Billa Premium. Ide o produkty prémiovej kvality za dostupné ceny pre širokú skupinu zákazníkov,“ hovorí aj Denisa Pernicová, marketingová riaditeľka BILLA Slovensko.

O rastúcej obľúbenosti privátnych značiek reťazcov svedčí aj prieskum agentúry TNS, ktorá v októbri tohto roka vykonala medzi zákazníkmi supermarketov prieskum. Vyplýva z neho, že až tretina z tisícky opýtaných nakupuje privátne značky reťazcov častejšie ako pred rokom. „Takmer každý obyvateľ Slovenska (98 %) už v minulosti aspoň raz nakúpil výrobky privátnych značiek,“ uvádza TNS vo svojom prieskume.

COOP Jednota tvrdí, že o ich privátne značky je vysoký záujem. „O vysokom záujme nás utvrdzuje aj takmer 10-percentný podiel na predaji tovarov pod privátnou značkou COOP Jednota,“ hovorí Csollár. Zvyšujúci sa záujem o svoje privátne značky potvrdili aj Billa a Tesco.

Správanie zákazníkov sa podľa COOP Jednoty za posledné roky výrazne zmenilo. Ľudia uprednostňujú kvalitu a tradície, za ktoré sú ochotní zaplatiť. Zmenu správania mohli podporiť aj rôzne potravinové škandály, ktoré v posledných rokoch prepukli najmä v súvislosti s tovarom dovážaným spoza hraníc.

Coop Jednota v rámci svojej prémiovej značky ponúka 74 produktov. „Ide najmä o produkty potravinového charakteru, následne priemyselný tovar a drogériu. V portfóliu sú zaradené čerstvé potraviny (rôzne mäsové a mliečne výrobky),ďalej suché potraviny (napr. cestoviny, ryža, olej), cukrovinky, sterilizované potraviny, nápoje (alko, nealko), drogéria a hygienické papierové produkty,“ tvrdí Csollár.

Tesco pod svojou privátnou prémiovou značkou ponúka vyše 260 výrobkov. „Na dvere klopú Vianoce, preto tak ako minulý rok očakávame hlavne pred sviatkami zvýšený záujem o mimoriadne obľúbené kvalitné čokolády, sladké aj slané pečivo a kávy z Etiópie, Hondurasu a Guatemaly,“ dodáva Kadašiová.

Billa do konca roka plánuje do ponuky svojej prémiovej privátnej značky zaradiť 20 až 25 produktov. Malo by ísť o čerstvé talianske dezerty, tiramisu, syr, mrazené produkty, ako napríklad zmrzlinové pralinky, Sacherovu tortu či krokety.

Obchodný reťazec Moja Samoška predáva vlastné produkty pod značkou Moja. Nemecký Lidl má niekoľko vlastných privátnych značiek, no ani jednu z nich nestavia do pozície luxusných. Svojim zákazníkom sa ich snaží predať na základe kvality.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #značky #spotrebitelia #obchodné reťazce