Palivá budú lacné do leta. Potom vraj hrozí šok

Aktuálne nízke ceny ropy, ktoré tešia pri lacnom tankovaní aj slovenských motoristov, by mali zotrvať do leta budúceho roka. Potom hrozí, že budú prudšie rásť.

02.11.2015 07:00
debata (73)
zväčšiť
ropa Brent, graf

Výkonný šéf Medzinárodnej agentúry pre energetiku (IEA) Fatih Birol totiž najnovšie tvrdí, že od polovice roka 2016 by mohli byť dodávky ropy nižšie vzhľadom na pokles investícií a klesajúcu produkciu americkej ropy, čo bude neskôr tlačiť ceny nahor.

Slovenskí motoristi teraz síce podľa Štatistického úradu SR v priemere tankujú liter benzínu Natural 95 za 1,20 eura a liter nafty za 1,07 eura, o pol roka sa to však môže zmeniť. Benzín je teraz rekordne lacný. Rekordne drahý bol zase v roku 2012, keď stál liter 1,50 eura.

„Krajiny by sa nemali pri tvorbe energetických politík spoliehať na to, že ceny ropy zostanú nízko,“ hovorí najnovšie Birol. Ak budú ceny aj naďalej na súčasných úrovniach okolo 49 dolárov za barel, podľa Birola investície v ropnej oblasti pravdepodobne v roku 2016 poklesnú druhý rok po sebe, predovšetkým v regiónoch s vysokými nákladmi.

Tento rok by mali investície klesnúť o viac ako pätinu. Pred rokom stála ropa vyše 110 dolárov za barel. „Dlhodobo takto nízke ceny udržateľné nie sú. Na strane ponuky budú tlačiť na obmedzenie ťažby výpadky v rozpočtoch krajín žijúcich z ropy. Keby totiž povedzme krajiny OPEC-u (Organizácia krajín vyvážajúcich ropu, pozn. red.) znížili ťažbu o 10 percentuálnych bodov, čo by zhruba eliminovalo previs ťažby nad spotrebou, a ropa by hypoteticky vzrástla na 80 dolárov za barel, tak by ich príjmy oproti súčasným vzrástli takmer o polovicu. Čím dlhšie bude cena ropy nízka, tým viac to bude tlačiť tieto krajiny uprednostniť vyššie príjmy pred vyšším trhovým podielom, teda obmedziť ťažbu,“ komentuje situáciu analytik X-Trade Brokers Kamil Boros.

Saudi proti Amerike

Pokles cien je najviac zasiahnutý narastajúcou produkciou ropy spomínaného kartelu OPEC. Ten zvýšil svoju produkciu na 33 miliónov barelov ropy denne, pretože sa snaží udržať si svoj trhový podiel a vytlačiť tak amerických bridlicových ťažiarov. Stále však rastie aj produkcia v Spojených štátoch amerických, ktorá dosahuje rekordnú úroveň 9,4 milióna barelov denne.

Údaje spoločnosti Baker Hughes Inc. navyše hovoria o tom, že počet aktívnych vrtných súprav v USA vzrástol o 2 na 674, čo je najvyššia úroveň od mája tohto roka. "Americká produkcia ropy však už dosiahla svoje maximum a v roku 2016 by mala klesnúť o 400-tisíc barelov denne.

Odstránenie sankcií proti Iránu by však mohlo znamenať, že produkcia ropy sa do roka zvýši o 400– až 600-tisíc barelov denne," hovorí investičný analytik spoločnosti Colosseum Petr Habiger. Najbližšie oficiálne plánované stretnutie OPEC-u bude až začiatkom decembra, kde sa bude hovoriť o tom, či sa udrží nadprodukcia ropy, alebo nie.

Vysoké prebytky nahrávajú rozpočtom

Aktuálne je prebytok dennej svetovej produkcie na šesťročných maximách, a to na 2 miliónoch barelov čierneho zlata denne. Súčasná slovenská vláda počíta s tým, že domáca ekonomika vďaka nízkym cenám ropy porastie v najbližších dvoch rokoch o 0,3 percenta. Zlacnenie ropy totiž znižuje náklady výrobcov, čo nepriamo podporí rast investícií či zamestnanosti.

Analytici americkej banky Goldman Sachs pritom v najnovšej predikcii tvrdia, že v dôsledku vysokého prebytku ropy na trhu by sa jej cena mala začiatkom budúceho roka prepadnúť až na úroveň 20 dolárov za barel.

Analytici taký výrazný prepad neočakávajú, ale zhodujú sa v tom, že ceny môžu neskôr prudko vystreliť nahor. Súčasné nízke ceny ropy by mohli dokonca v roku 2018 poskočiť až na 200 dolárov za barel. Ropný šok predpokladajú najväčší svetoví producenti v ropnom priemysle.

Zmena trendu do budúcnosti

V budúcnosti by mal na ceny ropy tlačiť aj väčší dopyt rozvíjajúcich sa ekonomík. Tie sú v súčasnosti síce v problémoch, nie je však možné očakávať, že sa z dlhodobejšieho hľadiska prudký rast používania automobilov a iných technológií poháňaných ropnými produktmi v týchto ekonomikách zastaví.

"Vo vyspelých krajinách je pre vysokú penetráciu strojov poháňaných ropnými produktmi priestor na rast množstva týchto strojov obmedzený a mierny rast tejto penetrácie vybalansovávajú úspornejšie technológie. V rozvíjajúcom sa svete je situácia diametrálne odlišná.

Kým napríklad v USA už dlhší čas stagnuje počet motorových vozidiel na 1 000 ľudí okolo úrovne 800, v Nemecku okolo 550, v Číne, naopak, prudko rastie a len prednedávnom presiahol cifru 100. Keď si spočítame, že len Čína, India a Indonézia má spolu 3 miliardy obyvateľov, tak to rozhodne nevyzerá na dlhodobú stagnáciu dopytu," doplnil Boros.

Limity Saudov

Saudská Arábia má momentálne jeden z najnižších nákladov na ťažbu čierneho zlata, a preto si môže dovoliť aj naďalej tlačiť na zvyšovanie ťažby, a tým aj na extrémne nízke ceny ropy. Náklady na ťažbu pre nich predstavujú 5 dolárov za barel.

Cena, pri ktorej spoločnosti dosahujú nulový zisk v prípade ťažby z bridlíc v USA, ktoré chce Rijád z trhu vytlačiť, sa pohybuje na úrovni medzi 65 až 80 dolárov za barel. Saudi disponujú devízovými rezervami vo výške zhruba 100 percent hrubého domáceho produktu. Aj napriek tomu bude pre nich čoraz lákavejšie ťažbu obmedziť a zvýšiť si tak príjmy.

© Autorské práva vyhradené

73 debata chyba
Viac na túto tému: #ťažba ropy #IEA