Ferrari vyštartovalo na burzu v New Yorku

Ikonickej automobilke Ferrari sa vydaril štart do sveta finančných trhov. Podobne ako samotné autá ani akcie Ferrari však neboli pre všetkých. Desať percent akcií, ktoré boli v ponuke, včera rozchytali investičné fondy a prednosť kúpiť akcie mali aj majitelia týchto športových vozidiel.

22.10.2015 14:00
Ferrari, Wall Street Foto:
Ferrari F12 Berlinetta vystavené spolu s ďalšími modelmi na Wall Streete v New Yorku.
debata

Uvedenie na burzu v New Yorku nakoniec materskej automobilke Fiat Chrysler vynieslo takmer 900 miliónov dolárov, čo bola horná uvádzacia hranica hodnoty akcie stanovenej na 52 dolárov. Trhová hodnota Ferrari tak bola stanovená na desať miliárd dolárov.

Fiat chce získané financie použiť na splatenie dlhov a na doplnenie zdrojov do plánovaných investícií v hodnote až 48 miliárd dolárov. Tie sa majú použiť na oživenie značiek, ako je Alfa Romeo, Jeep alebo Maserati.

Uvedenie Ferrari na burzu prišlo v zložitých časoch pre automobilky. Volkswagen sa zmieta v emisnom škandále a do servisov bude musieť zvolať až 11 miliónov vozidiel, čo firmu vyjde na miliardy dolárov. Zhruba 6,5 milióna áut bude zvolávať aj Toyota. Ide o modely z rokov 2005 až 2010, ktoré majú problém s elektrickým ovládaním okien. Napríklad na modeli Yaris hrozí, že v spínači otvárania okien môže dôjsť ku skratu a v najhoršom prípade aj k požiaru.

Deň vydareného uvedenia Ferrari na burzu automobilke Fiat pre zmenu pokazila správa z Bruselu. Eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margarethe Vestagerová rozhodla, že Fiat získal v Luxembursku daňové výhody, ktoré sú v rozpore s pravidlami Európskej únie a automobilka bude musieť na daniach doplatiť približne 30 miliónov eur.

Samotný príchod Ferrari na Wall Street však analytici hodnotili kladne. Podľa nich firma zvolila vhodnú stratégiu, keď sa rozhodla uviesť na trh len obmedzené množstvo akcií. To z automobilky, ktorá sa bude obchodovať pod značkou „RACE“, hneď urobilo nedostatkový tovar. Ďalším dobrým ťahom bolo oznámenie, že Ferrari chce zvýšiť výrobu z minuloročných 7 255 áut na desaťtisíc.

„Klasické Ferrari je lepšia investícia ako akcie, no aj tak som sa rozhodol nejaké kúpiť,“ povedal pre Reuters David Radeloff, ktorý niekoľko červených športiakov vlastní. Záujem o akcie mali aj fanúšikovia značky, na mnohých sa však nedostalo.

„Zrejme si nikdy nebudem môcť dovoliť kúpiť Ferrari, no kúpením akcií sa budem aspoň cítiť, že som súčasťou príbehu tejto značky,“ uviedla Alessia Scipione, prekladateľka z talianskej Pescary.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ferrari #burza