Diaľnica nakoniec vznikla z európskych peňazí. Prvých 9 kilometrov úseku Jánovce – Jablonov otvorených v utorok však tranzitnú dopravu z Levoče ešte nevylúči.
Nadväzujúci druhý úsek D1 Jánovce – Jablonov II s dĺžkou 9,5 kilometra bude však otvorený v novembri. Začínať bude južne od Levoče a napojí sa na existujúcu diaľnicu Jánovce – Studenec pri Nemešanoch. Potom už diaľnica obíde Levoču. V priebehu novembra a decembra sa následne bude otvárať diaľnica od Fričoviec po Sviniu a následne už vznikne súvislé spojenie Ružomberka s Prešovom. Okrem toho sa tento rok ešte sprejazdní aj rýchlostná cesta R2 Pstruša – Kriváň.
„Teší ma, že sme sa po diaľnici opäť posunuli bližšie na východ. Najväčším bonusom tohto 9-kilometrového úseku je najmä odbremenenie frekventovaných priľahlých ciest, pričom hluk a prach z tranzitnej dopravy museli znášať obyvatelia v ich bezprostrednom okolí. Zároveň mnohé z týchto komunikácií už nepostačujú technicky ani kapacitne pre súčasný objem dopravy, a tak sa ruka v ruke zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky a znižujú sa negatívne vplyvy na našu prírodu,“ uviedol na slávnostnom otvorení minister Ján Počiatek.
Nový diaľničný úsek odbremení najmä cestu prvej triedy I/18, ktorá neskôr prechádza priamo cez Levoču a celý región Levoče a Spišskej Novej Vsi. Po otvorení druhej časti úseku Jánovce – Jablonov dôjde k úplnému odkloneniu tranzitnej dopravy z Levoče.
Výstavbu daného úseku diaľnice realizovali spoločnosti Váhostav a Bögl a Krýsl. Zmluvu o výstavbe podpísali 17. júna 2011. Stavebné spoločnosti sa zaviazali, že 9 kilometrov diaľnice postavia za 60 miliónov eur bez DPH. Spolu 85 % ceny výstavby pokryli finančné prostriedky z eurofondov a zvyšok zaplatil štát z rozpočtu. V úseku bolo vybudovaných 10 mostov, niekoľko zárubných múrov a dve protihlukové steny. Štátna expertíza cenu výstavby pritom odhadla na 95 miliónov eur.
Figeľ sa v čase spustenia výstavby diaľnice vyjadril, že vysúťažená cena je približne o polovicu nižšia ako pôvodný projekt PPP. Exminister dopravy počas Ficovej prvej vlády Ľubomír Vážny v tom čase upozorňoval na príliš nízku cenu za výstavbu diaľnice. Podľa jeho slov sa diaľnica za také peniaze postaviť nedá.
Bývalá Radičovej vláda začal stavať prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v júni roku 2011. Pôvodne sa očakávalo, že prví vodiči po novej ceste prejdú v decembri roku 2013. Dostavbu diaľnice zdržalo zrútenie mosta pri Kurimanoch, kde zahynuli štyria robotníci, a následne hroziaci zosuv pôdy. Špekulovalo sa, že nehoda pri Kurimanoch bola aj dôsledkom maximálneho šetrenia pri výstavbe, keď si zhotoviteľ zobral lacných subdodávateľov.
Počas výstavby úseku sa Váhostav dostal vinou finančných problémov do reštrukturalizácie. Stavebná firma však tvrdí, že za zdržaním výstavby nemožno hľadať jej vlastné problémy a nevyplácanie faktúr živnostníkom. „Kopec, v ktorom je urobený zárez diaľnice, vykazoval známky zosuvu. Hrozilo teda, že celý svah by mohol spadnúť na diaľnicu, ako sa to nedávno stalo v Česku,“ povedal Marián Moravčík, generálny riaditeľ Váhostavu.
Prvý levočský úsek diaľnice nadväzuje na už existujúcu diaľnicu D1 Mengusovce – Jánovce, ktorá bola otvorená v roku 2010. Začína sa v križovatke Spišský Štvrtok a pokračuje cez katastre obcí Dravce, Kurimany a Iliašovce. Jeho koniec po 9 kilometroch leží južne od mesta Levoča. Jazda po novej diaľnici vodičom ušetrí tri minúty času. Denne by na nej vodiči osobných áut mali ušetriť 1 900 litrov paliva.
Napriek plánovanému otváraniu nových úsekov je neisté, kedy dôjde k diaľničnému spojeniu Košíc s Bratislavou. Nevyriešenou hádankou stále zostáva úsek D1 Turany – Hubová, ktorého trasovanie zatiaľ nepoznáme. Úsek je v procese environmentálneho posudzovania. Problémom je taktiež jeho financovanie. Štát vo svojom rozpočte dostatok peňazí nemá a nové eurofondy majú ísť podľa plánov na iné cesty