Stavba úseku diaľnice D1 pri Levoči je pre Váhostav stratová

20.10.2015 21:10

Výstavba prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči je pre stavebnú spoločnosť Váhostav - SK, a.s. (Váhostav) stratová.

„Na tejto stavbe sa za tento rok vďaka viacerým racionalizačným opatreniam vo vnútri firmy podarilo dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkovo je však táto stavba pre Váhostav stratová, predbežne vo výške asi 8 mil. eur, pričom konečná výška straty bude známa po dopočítaní všetkých prác,“ informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Váhostav s českým partnerom v združení Bögl a Krýsl, k. s. ukončili práce na stavbe 9-kilometrovej diaľnice pri Levoči v aktualizovanom zmluvnom termíne do 30. septembra. Pôvodne sa tak malo stať koncom roka 2013. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) tento úsek D1 odovzdala do užívania motoristom v utorok po viac ako štyroch rokoch od začiatku výstavby. Zmluvná cena bola takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, v prepočte na kilometer 6,66 mil. eur.

Diaľničiari neodpovedali, aká je aktuálna zmluvná cena po viacerých dodatkoch a zmenách, resp. aká suma sa použila z 10-percentnej rezervy na nedpredvídateľné udalosti. Výstavba úseku začala ešte v lete 2011 za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Stavebné spoločnosti dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.

„Pod zdržanie sa podpísala aj tragická udalosť na moste na tej časti úseku, ktorého výstavbu zabezpečovala česká spoločnosť Bögl a Krýsl,“ uviedol hovorca Váhostavu.

Pri spadnutí rozostavaného diaľničného mosta na tomto úseku neďaleko obcí Kurimany a Iliašovce v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí sa zranili. „Oneskorenie bolo spôsobené aj dodatočnými prácami na opornom múre na tomto úseku a zmenami v oblasti geológie. Všetky tieto zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať. Počas minulého roku sa k týmto dôvodom pridali aj nepriaznivé poveternostné vplyvy,“ priblížil Halán. Výstavbu diaľnice podľa neho čiastočne ovplyvnila tiež finančná situácia spoločnosti. Váhostav neplatil riadne svojim dodávateľom aj na tejto stavbe a pred konkurzom ho v tomto roku zachránila reštrukturalizácia.

Diaľnice sa na Slovensku bežne odovzdávajú do predčasného užívania. Motoristi ich môžu využívať, ale zároveň treba vykonať ešte rôzne dokončovacie práce súvisiace s výstavbou. Ministerstvo dopravy tvrdí, že stavby spravidla ukončené sú.

„Predčasné užívanie súvisí skôr s povoľovacím procesom, teda napríklad výkupom pozemkov a ich následným zápisom do katastra alebo s vegetačnými úpravami v okolí diaľnice, ktoré sú naviazané na určité ročné obdobie a preto sa odkladá kolaudačný proces,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa. „Technicky je diaľnica bezpečná a môže slúžiť vodičom. Snažíme sa tak vychádzať v ústrety vodičom, aby napríklad nemuseli čakať niekoľko mesiacov navyše,“ dodal.

Do konca tohto roka majú byť odovzdané do prevádzky ďalšie dva meškajúce úseky D1 pri Levoči a Prešove, ako aj úsek rýchlostnej cesty R2 pri Detve. Druhý úsek D1 Jánovce – Jablonov (9,5 km), vrátane tunela Šibenik, stavia spoločnosť Eurovia SK, a.s. a hotový mal byť v júli. Pre sanačné práce na zabezpečenie stability horninového masívu bola lehota predĺžená do novembra.

Úsek D1 Fričovce – Svinia (11,2 km) mal byť odovzdaný pôvodne vo februári tohto roku, potom v júli a najnovšie by mal byť hotový v októbri. NDS zdôvodnila predĺženie lehoty výstavby nepriaznivými klimatickými podmienkami a stabilizáciou zosuvného územia v Chmiňanoch.

Zhotoviteľom je združenie firiem Doprastav, a.s. (vedúci člen) a Strabag, s. r. o. Výstavba úseku R2 Pstruša – Kriváň (10,4 km) má byť ukončená podľa zmluvy v decembri tohto roku. Vedúcim členom združenia je Strabag, ďalšími členmi sú Váhostav a Doprastav.

0 debata debata
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #Váhostav