Stavba úseku diaľnice D1 pri Levoči je pre Váhostav stratová

Výstavba prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči je pre stavebnú spoločnosť Váhostav - SK, a.s. (Váhostav) stratová.

20.10.2015 21:10
debata (8)

„Na tejto stavbe sa za tento rok vďaka viacerým racionalizačným opatreniam vo vnútri firmy podarilo dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkovo je však táto stavba pre Váhostav stratová, predbežne vo výške asi 8 mil. eur, pričom konečná výška straty bude známa po dopočítaní všetkých prác,“ informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Váhostav s českým partnerom v združení Bögl a Krýsl, k. s. ukončili práce na stavbe 9-kilometrovej diaľnice pri Levoči v aktualizovanom zmluvnom termíne do 30. septembra. Pôvodne sa tak malo stať koncom roka 2013. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) tento úsek D1 odovzdala do užívania motoristom v utorok po viac ako štyroch rokoch od začiatku výstavby. Zmluvná cena bola takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, v prepočte na kilometer 6,66 mil. eur.

Diaľničiari neodpovedali, aká je aktuálna zmluvná cena po viacerých dodatkoch a zmenách, resp. aká suma sa použila z 10-percentnej rezervy na nedpredvídateľné udalosti. Výstavba úseku začala ešte v lete 2011 za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Stavebné spoločnosti dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.

„Pod zdržanie sa podpísala aj tragická udalosť na moste na tej časti úseku, ktorého výstavbu zabezpečovala česká spoločnosť Bögl a Krýsl,“ uviedol hovorca Váhostavu.

Pri spadnutí rozostavaného diaľničného mosta na tomto úseku neďaleko obcí Kurimany a Iliašovce v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí sa zranili. „Oneskorenie bolo spôsobené aj dodatočnými prácami na opornom múre na tomto úseku a zmenami v oblasti geológie. Všetky tieto zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať. Počas minulého roku sa k týmto dôvodom pridali aj nepriaznivé poveternostné vplyvy,“ priblížil Halán. Výstavbu diaľnice podľa neho čiastočne ovplyvnila tiež finančná situácia spoločnosti. Váhostav neplatil riadne svojim dodávateľom aj na tejto stavbe a pred konkurzom ho v tomto roku zachránila reštrukturalizácia.

Diaľnice sa na Slovensku bežne odovzdávajú do predčasného užívania. Motoristi ich môžu využívať, ale zároveň treba vykonať ešte rôzne dokončovacie práce súvisiace s výstavbou. Ministerstvo dopravy tvrdí, že stavby spravidla ukončené sú.

„Predčasné užívanie súvisí skôr s povoľovacím procesom, teda napríklad výkupom pozemkov a ich následným zápisom do katastra alebo s vegetačnými úpravami v okolí diaľnice, ktoré sú naviazané na určité ročné obdobie a preto sa odkladá kolaudačný proces,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa. „Technicky je diaľnica bezpečná a môže slúžiť vodičom. Snažíme sa tak vychádzať v ústrety vodičom, aby napríklad nemuseli čakať niekoľko mesiacov navyše,“ dodal.

Do konca tohto roka majú byť odovzdané do prevádzky ďalšie dva meškajúce úseky D1 pri Levoči a Prešove, ako aj úsek rýchlostnej cesty R2 pri Detve. Druhý úsek D1 Jánovce – Jablonov (9,5 km), vrátane tunela Šibenik, stavia spoločnosť Eurovia SK, a.s. a hotový mal byť v júli. Pre sanačné práce na zabezpečenie stability horninového masívu bola lehota predĺžená do novembra.

Úsek D1 Fričovce – Svinia (11,2 km) mal byť odovzdaný pôvodne vo februári tohto roku, potom v júli a najnovšie by mal byť hotový v októbri. NDS zdôvodnila predĺženie lehoty výstavby nepriaznivými klimatickými podmienkami a stabilizáciou zosuvného územia v Chmiňanoch.

Zhotoviteľom je združenie firiem Doprastav, a.s. (vedúci člen) a Strabag, s. r. o. Výstavba úseku R2 Pstruša – Kriváň (10,4 km) má byť ukončená podľa zmluvy v decembri tohto roku. Vedúcim členom združenia je Strabag, ďalšími členmi sú Váhostav a Doprastav.

8 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #Váhostav