Väčšina krajov šafári so soľou. Chýba snaha to zmeniť

Samosprávne kraje aj naďalej nakupujú posypovú soľ zbytočne draho. Už viac ako rok majú možnosť nákupu posypovej soli prostredníctvom Komoditnej burzy v Bratislave, ktorú však vo väčšine prípadov nevyužívajú.

19.10.2015 12:00
soľ, sneh, posyp, posypová soľ Foto: ,
Vyššie územné celky nakupujú posypovú soľ drahšie, ako ponúka trh.
debata (10)

Aj takmer tri mesiace po prevalení úplatkárskeho škandálu s posypovou soľou nakupujú tento materiál cez sprostredkovateľov. Burza začína kótovať aj ceny energetickej štiepky, ktorá sa používa na výrobu tepla. No samosprávne kraje aj tak zbytočne míňajú státisíce eur.

V júni tohto roka šéf komoditnej burzy Pavol Scholtz zverejnil snahy o zmanipulovanie kótovaných cien posypovej soli. Ladislav H., majiteľ firmy, ktorá obchodovala s posypovou soľou sa navyše Scholtza údajne pokúsil podplatiť s cieľom zrušiť kótovanie cien. „Vyšetrovanie bolo ukončené návrhom na uzatvorenie dohody o vine a treste. Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry po preštudovaní spisu rozhodne o ďalšom postupe,“ hovorí Jana Tökölyová, hovorkyňa Úradu špeciálnej prokuratúry.

Prečítajte si glosu Martina Krna Soľ nad zlato?.

Napriek tomu, že komoditná burza kótuje ceny posypovej soli už od mája 2014, VÚC (Vyššie územné celky) stále nakupujú danú komoditu cez sprostredkovateľov. Nákup materiálu týmto spôsobom je často drahší, ako v prípade nákupu soli priamo na burze.

„Cena, ktorú vygeneruje burza, je približne o 30 percent nižšia ako cena, za ktorú nakupujú tento tovar niektoré samosprávne kraje. Z VÚC nakúpili na túto zimnú sezónu posypovú soľ iba Banskobystrická regionálna správa ciest od VÚC BB. Nakúpili ju dokonca za výhodnejšie ceny, ako v minulom roku, takže budú vykazovať ďalšie úspory,“ hovorí Pavol Scholtz, šéf komoditnej burzy.

Scholtz zároveň dodal, že iné VÚC priamo burzu nekontaktovali. Napriek tomu niektorí členovia burzy VÚC oslovili s cieľom zastupovania inštitúcií na komoditnej burze. Komoditná burza verí, že vysoké ceny budú podnetom pre výkon činnosti Úradu pre verejné obstarávanie. „Je pre nás nepochopiteľné, prečo nakupujú ostatné VÚC drahšie posypový materiál, ako je ho možné na burze nakupovať za veľmi výhodných, rýchlych a hlavne transparentných podmienok, ktoré nezadávajú možnosti podozrenia z korupcie,“ dodáva Scholtz.

S dotknutou firmou, za ktorou je Ladislav H., má do septembra budúceho roka uzatvorenú zmluvu Správa a údržba ciest Trnavského samosprávneho kraja. „Od 1. júla 2015 sme doplnili skladové zásoby o 3¤000 ton v sume do 421¤200 eur,“ hovorí Natália Krištofíková zo Správy a údržby ciest Trnavského samosprávneho kra­ja.

„Regionálne cesty Bratislava nevyužili ani nevyužívajú služby komoditnej burzy,“ hovorí Mária Rajtová, hovorkyňa Regionálnych ciest Bratislava. Podľa jej slov má spoločnosť objednaných 425 ton posypovej soli v sume 99,5 eur za tonu.

Komoditná burza zverejňuje na svojich stránkach všetky uzatvorené kontrakty s posypovou soľou. V polovici septembra stáli objednávky v podobnom množstve posypového materiálu menej ako 70 eur za tonu.

Služby komoditnej burzy nevyužívajú ani v Nitrianskom samosprávnom kraji. "Vzhľadom na existujúce zmluvné vzťahy, ktoré sú výsledkom procesu verejného obstarávania, Regionálna správa a údržba ciest Nitra, zatiaľ Komoditnú burzu Bratislava nevyužila,“ hovorí Oľga Prekopová, hovorkyňa predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja. Regionálna správa od júla tohto roka nakúpila 3¤200 ton posypovej soli za cenu 107 eur za tonu. Ak by teda došlo k nákupu prostredníctvom komoditnej burzy, ktorá v tom čase predávala tonu posypovej soli za približne 70 eur, mohol samosprávny kraj pri nákupe ušetriť takmer 120-tisíc eur.

„Pre nadchádzajúce zimné obdobie zakúpila Banskobystrická regionálna správa ciest zatiaľ 17¤875 ton posypovej soli. Priemerná cena soli za tonu je 68,40 eur bez DPH. Pri nákupe posypového materiálu využívame Komoditnú burzu Bratislava,“ uvádza Michaela Piliarová, odborná referentka pre styk s verejnosťou a protokol Banskobystrického samosprávneho kra­ja.

Komoditnú burzu využíva aj Národná diaľničná spoločnosť. „Národná diaľničná spoločnosť prostredníctvom Komoditnej burzy Bratislava nakúpila na nadchádzajúcu zimu celkovo 28¤950 ton posypovej soli v priemernej cene 66,66 eur za tonu,“ uviedla hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.

Zoltán Bartoš, riaditeľ Správy ciest Košického samosprávneho kraja, pre Pravdu uviedol, že kraj má od roku 2013 uzatvorenú zmluvu so spoločnosťou Euromar, ktorá bola vybraná na základe výsledku verejnej súťaže. Zmluvná cena posypovej soli dosahuje 99 eur za tonu.

Za podobnú cenu a od rovnakej spoločnosti nakupuje posypovú soľ aj Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja alebo Správa ciest Trenčianskeho kraja. „Nevyužívame komoditnú burzu, pretože by nebolo možné splniť požadované termíny dodávok materiálu. Termín dodania je 7, 14 alebo 30 dní, ale v prípade kalamitnej situácie 48 hodín,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja. Kraj predpokladá, že počas zimy bude posypový materiál ešte nakupovať, no finančné možnosti mu nedovolia nakúpiť celý objem naraz.

Komoditná burza Bratislava začala kótovať energetickú štiepku, ktorú spotrebovávajú štátne aj súkromné teplárne. „Ceny sa opäť obdobne ako pri posypovej soli javia v tejto fáze nižšie. Očakávame prvé kontrakty, ktoré samozrejme ihneď zverejníme,“ hovorí Scholtz. Nižšie ceny energetickej štiepky môžu v konečnom dôsledku viesť k nižším cenám tepla pre spotrebiteľov.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #samosprávne kraje #posypová soľ