Ako ste získali prácu v spoločnosti Apple ešte v jej začiatkoch?
Môj kamarát zo školy ma oslovil, či by som k nim nechcel ísť pracovať. Nemal som vtedy žiadnu prax ani príslušné vzdelanie. Vôbec som nebol kvalifikovaný na pozíciu, ktorú som dostal. Jednoducho to bolo na pozvanie môjho kamaráta z vysokej školy.
Na súčasnej dobe je skvelé to, že človek nepotrebuje až tak veľa peňazí na rozbehnutie podnikania.
Aké to bolo pracovať so Stevom Jobsom? Koluje o ňom veľa, niekedy aj dosť nelichotivých klebiet.
Všetky sú pravdivé (smiech). Pracovať so Stevom bola fantastická skúsenosť. Bol to jeden z tých vzácnych ľudí, ktorý vedel, ako vyzerá skutočne dobre odvedená práca. Robiť s ním nebolo jednoduché, no myslím si, že nikto z tých, čo s ním spolupracovali, to neľutuje. Nebol to práve najmilší a najhumánnejší človek. No radšej som pracoval s ním, akoby som mal robiť pre nejakého hlupáka. A dnes by som nebol tam, kde som, keby som Steva Jobsa nestretol.
Čo mal Steve Jobs v sebe také, čo by nemalo chýbať žiadnemu šikovnému podnikateľovi?
Rozhodne mal víziu, ako by sa mali veci vyvíjať. Dokázal predpovedať, čo ľudia budú potrebovať, alebo ich dokázal presvedčiť, že potrebujú to, čo im on ponúka. Myslím, že častejšie to bolo to druhé. Okrem toho mal nevyčerpateľnú zásobu sebadôvery. Nepoznám nikoho, kto by mu bol podobný. Možno ešte Elon Musk (šéf firiem SpaceX a Tesla – pozn. red.). Elon Musk mi ho trochu pripomína.
Vy ste v spoločnosti Apple pôsobili vo funkcii kazateľa. Čo to je za prácu?
Na mojej prvej pozícii bolo mojou úlohou presviedčať firmy, aby vyvíjali softvér pre počítače Macintosh. Potom, keď som sa stal hlavným kazateľom (evangelistom), mal som za úlohu udržiavať a živiť kult okolo počítačov Macintosh. V tom čase totiž pre mnohých bol Macintosh takmer náboženstvom, nevnímali ho ako kus hardvéru a softvéru. No a ja som bol v tomto náboženstve kňazom.
Takže ste ľudí utvrdzovali v tom, že sú na správnej ceste a nech šíria toto „náboženstvo“ ďalej?
(Smiech). Dalo by sa to aj tak povedať.
Teraz ste okrem iného v predstavenstve Wikipedie. Aj tam máte túto úlohu?
Som členom predstavenstva Wikimedia, čo je materská spoločnosť Wikipedie. Snažím sa tam o demokratizáciu vedomostí. To znamená, že nezáleží na tom, aký ste bohatý, odkiaľ ste, nezáleží na tom, kto ste. Jednoducho všetci majú mať voľný prístup k vedomostiam.
Čo je na založení a rozvoji startupu, teda mladej začínajúcej firme, najťažšie. Prísť s dobrým nápadom alebo zohnať financie?
Myslím si, že mať dobrý nápad je tá najľahšia časť. Ťažká je samotná implementácia tohto nápadu. To zahŕňa samotný vývoj produktu, financie a predaj produktu zákazníkom. Na založení a rozbehu startupu nie je nič jednoduché.
Možno práve preto majú mnohí ľudia strach rozbehnúť vlastný biznis. Dá sa nejako táto neistota prekonať?
Nuž, podnikanie nie je pre každého. Možno práve preto startupy zakladajú väčšinou mladí ľudia, ktorí ešte nevedia, čo všetko nevedia. Takisto nemajú hypotéky, úvery, deti. Asi je dobré byť trochu naivný a nevedieť, aké je to vlastne zložité. Treba si samozrejme veriť.
Dôležitá je teda sebadôvera, ako ste spomínali so Stevom Jobsom?
Bolo by krásne, keby to bolo také ľahké. Existuje totiž veľa ľudí, ktorí majú sebadôvery na rozdávanie, no mýlia sa. Ale samozrejme platí, že ak niečo neskúsiš, tak to nespoznáš. Treba si však uvedomiť, že človek nevystačí na všetko sám. V úplne ranom štádiu rozbehu firmy pritom treba len dva druhy ľudí. Ak ste človek, čo vie daný produkt vyrobiť, potrebujete niekoho, kto ho vie predať. Ak viete, čo chcete predať, potrebujete niekoho, kto vám to vyrobí. Steve Jobs a Steve Wozniak sú toho klasickým príkladom.
Čo robí úspešného podnikateľa? Schopnosť myslieť inak ako iní, alebo je to len o tvrdej práci?
Na to neexistuje jednoduchá odpoveď, nejaká kategória alebo čo. Ja si skôr myslím, že mnoho ľudí neberie do úvahy šťastie. Šťastie je dobrá vec. Je lepšie mať šťastie, ako byť extra bystrý a šikovný. Napríklad Bill Gates bol v správny čas na správnom mieste. IBM potreboval operačný systém a Gates ho pre nich mal. Nie všetko sa dá naplánovať.
Ako je to s financovaním startupu?
Na súčasnej dobe je skvelé to, že človek nepotrebuje až tak veľa peňazí na rozbehnutie podnikania. Marketing sa dá robiť aj zadarmo cez sociálne siete. Nepotrebujete drahý hardvér, výpočtovú kapacitu si prenajmete z cloudu. Nepotrebujete drahý softvér, lebo existuje bezplatné open source alternatívy a veľa vecí sa dá riešiť cez internet, takže si nemusíte prenajímať drahé kancelárie. Aspoň v počiatočných fázach sa takto dajú náklady výrazne okresať, čo umožňuje, aby začalo podnikať viac ľudí.
No ako dostanú svoj produkt do povedomia ľudí či firiem?
Sociálne siete. To je najlepšia vec, čo sa začínajúcim firmám mohla prihodiť. Sociálne siete sú zadarmo, sú rýchle, sú na celom svete. Samozrejme, môžete si zaplatiť reklamu na Facebooku, ale ani nemusíte. Samozrejme, musíte ponúkať atraktívny produkt a vedieť pracovať so sociálnymi sieťami.
Čo si myslíte o platformách typu Kickstarter, kde sa firmy snažia získať peniaze na vývoj a výrobu produktu priamo od ľudí?
Kickstarter a iné podobné platformy sú úplne fantastická vec. Je to vlastne alternatívna forma financovania. Skvelé je, že takto predávate len svoj produkt a nie podiel vo svojej firme nejakému investorovi. Je to aj dobrý test toho, či sa váš produkt ľuďom páči. K tomu je to rýchly spôsob, ako získať kapitál. Asi aj jednoduchší. Je jednoduchšie presvedčiť 7-tisíc ľudí, aby prispeli sto dolármi, ako presvedčiť jedného investora, aby dal 700-tisíc.
O chvíľu idete prednášať o lekciách od Steva Jobsa a tipoch pre startupy? Nemohli by ste jednu lekciu a jeden tip prezradiť?
Jobs často vravel, že zákazníci v skutočnosti nevedia povedať, čo potrebujú. Zvyčajne chcú len lepšiu verziu toho, čo už existuje. A tip? Pri prezentácii použite maximálne desať slajdov, použite font s minimálnou veľkosťou 35 a hovorte maximálne 20 minút.
Máte nejakú predstavu, kam nás technologický pokrok a inovácie v najbližších rokoch povedú?
To netuším. To sa pýtate nevhodnej osoby. Ja nie som vizionár, ale marketér. A keby som aj vedel, tak vám to nepoviem (smiech).
Guy Kawasaki (61)
Narodil sa v Honolulu na Havaji a vyštudoval Stanfordskú univerzitu. V roku 1984 bol zodpovedný za marketing počítača Macintosh od spoločnosti Apple. Tvrdí, že predávať sa naučil v obchode s klenotmi. Je zakladateľom a investorom viacerých firiem. V súčasnosti sa venuje najmä spoločnosti Canva, čo je bezplatné dizajnérske rozhranie cez internet. Napriek tomu, že je Havajčan, je veľkým fanúšikom hokeja.