Minister zasiahol pri predraženej konferencii

Šéf štátnej agentúry Slovak Business Agency (SBA) Branislav Šafárik má od stredy obmedzené právomoci vo výkone svojej funkcie. Rozhodol o tom minister hospodárstva Vazil Hudák.

14.10.2015 14:46
debata (45)

K tomuto kroku pristúpil po tom, čo SBA usporiadala päťdňovú konferenciu v Bratislave pre začínajúcich podnikateľov s odhadovanou sumou za viac ako 1,4 milióna eur. Podobné konferencie vychádzajú v zahraničí rádovo na niekoľko desaťtisíc eur. Podľa informácii Pravdy by k jeho odvolaniu malo prísť po skončení konferencie, a to budúci týždeň. Agentúra sa odvoláva na to, že zatiaľ ide o rámcovú zmluvu, pričom reálne náklady môžu byť nižšie o 200 až 300-tisíc eur.

Hudák požiadal  zakladateľov SBA o zasadnutie správnej rady, ktoré sa konalo formou per rollam, s jediným bodom programu, a to „Dočasné obmedzenie konania generálneho riaditeľa SBA.“

Správna rada materiál schválila s tým, že Šafárik je povinný zdržať sa uzatvárania zmlúv (dohôd) s finančným alebo iným majetkovým plnením v mene SBA okrem uzatvárania zmlúv (dohôd) s finančným alebo iným majetkovým plnením neprevyšujúcim 4 000 € jednotlivo na jednu zmluvu (dohodu), uzatvárania zmlúv (dohôd) v rámci pracovnoprávnych vzťahov vrátane dohôd o skončení pracovného pomeru a uzatvárania zmlúv (dohôd) v rámci realizácie programu na podporu rozvoja malého stredného podnikania 07K 02 1E Mikropôžičkový program. Toto obmedzenie trvá až do jeho odvolania, resp. do iného rozhodnutia Správnej rady SBA.

Slovenskí daňovníci sa majú v prípade konferencie TechMatch cez SBA skladať okrem iného na honorár 60-tisíc eur s DPH pre hlavného spíkra konferencie, ktorým je Guy Kawasaki. Ten pracoval po boku Steva Jobsa a stál pri vzniku spoločnosti Apple.

Náklady na celé podujatie v sume 1,4 milióna eur zodpovedajú takmer celej sume, ktorá sa má tento rok vynaložiť v rámci schválenej koncepcie vlády na priamu podporu takzvaných startupov na Slovensku. SBA, ktorá spadá pod rezort hospodárstva, tiež tvrdí, že vynaložiť na troch zahraničných pozvaných „zástupcov tlače a blogerov“ spolu viac ako 16 200 eur, teda 5 400 eur na osobu, na wifi pripojenie 10-tisíc eur či dopravné služby takmer 58-tisíc eur, je v poriadku. Agentúra pripomína, že zatiaľ ide o rámcovú zmluvu, pričom reálne náklady môžu byť nižšie o 200 až 300-tisíc eur.

„Ide o prvé podujatie tohto druhu a takýchto rozmerov na Slovensku. Preto sa to možno javí ako zbytočné, a že sa to dá urobiť iným spôsobom. Keby sa to dalo urobiť iným spôsobom, tak to urobíme,“ obhajoval nedávno konferenciu šéf Slovak Business Agency Branislav Šafárik. Internetom sa ešte od minulého týždňa začali šíriť negatívne reakcie samotných startupistov a podnikateľov, ktorí konferenciu bojkotujú. Tvrdia, že začínajúcim podnikateľom prednášky v rozbehu ich biznisu nepomôžu.

„Ak začínate niečo nové, tak sa musíte sústrediť podstatne viac na biznis ako na konferencie. To je to, vďaka čomu sa startupy reálne presadia,“ hovorí Milan Steskal, ktorý so svojou mobilnou aplikáciou pre psychoterapeutov prerazil aj za veľkou mlákou.

Za absurdnú viacerí startupisti ooznačili položku – výber startupu. Na jeden vynaloží agentúra 2,5-tisíca eur. Podľa zmluvy má Slovak Business Agency vyčlenených vyše 600-tisíc eur len na pozvania hostí. Inými slovami, ide o sumu za výber spoločnosti, ktorá sa bude môcť konferencie zúčastniť. Šafárik tvrdí, že suma predstavuje aj pokrytie nákladov spojených s ich účasťou na všetkých prednáškach počas piatich dní.

zväčšiť Postery na konfrenciu boli skôr, než rámcová...
TechMatch, zmluva Postery na konfrenciu boli skôr, než rámcová dohoda, tvrdia startupisti.

Startupisti upozornili aj na skutočnosť, že konferenciu organizuje americká firma US MAC usmarketacces­s.com/techmat­ch/, ktorá však postery vydávala ešte skôr, ako SBA vyhlásila verejné obstarávanie na jej organizovanie.

Šafárik to obhajuje tým, že výber US MAC je vecou dodávateľa. V tomto prípade ide o firmu Adom-M Studio, ktorá sa do tendra prihlásila ako jediná, a nakoniec ho aj vyhrala.

„Zatiaľ čo väčšinou médiá aj diskusie na sociálnych sieťach preberali výšku jednotlivých položiek v rozpočte a vysokú celkovú sumu, mne nešlo do hlavy, prečo SBA vôbec zadala nejakej vysúťaženej “no name” slovenskej eventovke zháňanie speakrov, mentorov, investorov a profesorov v hodnote zhruba 600 tisíc eur, keď má mať na takých ľudí kontakty sama. Zvlášť ak vezmeme do úvahy, že Branislav Šafárik chodí do Silicon Valley za štátne peniaze niekoľkokrát ročne a človek by očakával, že cieľom takýchto ciest je práve naväzovanie cenných kontaktov a reprezentácia Slovenska,“ hovorí produktová manažérka Marianna Serbajlo Andreeva zo San Francisco Bay Area, ktorá sa venuje startupom (viac v blogu).

45 debata chyba
Viac na túto tému: #SBA #startup