Taxislužby bežne využívajú živnostníkov ako vodičov

Poskytovatelia taxislužieb bežne obchádzajú pracovnoprávne vzťahy a využívajú obchodné vzťahy so živnostníkmi, resp. prenajímajú vozidlá.

04.10.2015 14:16
debata

Odhalili to kontrolóri inšpektorátov práce pri previerkach zameraných na prevádzku taxislužieb na Slovensku. Funguje to tak, že vodič si prenajme od spoločnosti vozidlo a zaplatí za neho prenájom, vrátane poplatku za služby dispečingu.

„Taxislužbu vykonáva v čase a spôsobom podľa svojho rozhodnutia, teda nie je v podriadenosti zamestnávateľa. Nekoná podľa jeho pokynov a nemá určený pracovný čas, čiže nespĺňa znaky závislej práce,“ informovala agentúru SITA Barbora Petrová z tlačového odboru Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

Inšpektoráty práce vykonali pri prevádzke taxislužieb od roku 2013 do 28. septembra tohto roka spolu 544 kontrol, z toho v tomto roku zatiaľ 106. Zistili celkovo 133 nedostatkov, v aktuálnom roku trinásť. Z celkového počtu nedostatkov sa 115 týkalo porušení Zákonníka práce a osemnásť porušenia zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní. „V oblasti vzniku, zmien a skončenia pracovného pomeru bolo zistených 33 nedostatkov. V oblasti odmeňovania bolo zistených 26 nedostatkov a v oblasti dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru pätnásť nedostatkov,“ priblížilo ministerstvo práce. Iné nedostatky v pracovnoprávnych vzťahoch sa týkali 22 prípadov.

Kontroly odhalili tiež porušovanie podmienok licencovanej živnosti, prípadne jej vykonávanie bez povolenia. „Riešenie tejto problematiky nie je v kompetencii inšpekcie práce,“ uviedol rezort práce. Orgánom dozoru a kontroly podľa zákona o cestnej doprave z roku 2012 sú obce, mestá a polícia. „Vykonávanie kontrol taxislužby orgánmi inšpekcie práce bez odborných orgánov dozoru v zmysle zákona o cestnej doprave nemá praktický význam a je neefektívne,“ dodalo ministerstvo.

Pokiaľ ide o alternatívnu taxislužbu Uber, s prihliadnutím na princípy jej fungovania, inšpekcia práce podľa rezortu nemá možnosť reálne ju kontrolovať. Táto služba na Slovensku funguje v hlavnom meste od polovice augusta na základe sprostredkovania vodičov a cestujúcich cez smartfónovú aplikáciu. Spoločnosť a jej vodiči podľa dostupných údajov zatiaľ nespĺňajú podmienky pre taxislužbu, na čo ju upozornilo aj ministerstvo dopravy.

Inšpektoráty práce vykonávajú kontroly na základe plánov ako mimoriadne previerky, prešetrovanie podnetov a spoločné dopravno-bezpečnostné akcie na vyžiadanie Policajného zboru SR. Väčšina previerok je v rámci mimoriadnych akcií na kontrolu nelegálneho zamestnávania, ako aj dodržiavania predpisov v oblasti pracovnoprávnych vzťahov v súčinnosti s políciou.

Únia taxikárov z Bratislavy (UTB) počas nedávnej protestnej jazdy v hlavnom meste poukázala aj na problém čiernej práce, niekedy krytej fiktívnymi pracovnými zmluvami. „Vieme o piatich spoločnostiach, ktoré sa tvária ako taxislužba. Niekto si kúpi autá, nájde šoférov, označí sa ako taxislužba, ale v podstate je to požičovňa áut. Šoféri jazdia bez všetkého, len na pracovnú zmluvu,“ povedal pre agentúru SITA predseda UTB Ondrej Wenzl. Živnostníkmi je podľa neho 90 až 95 % taxikárov. Drvivá väčšina trhu, podľa odhadov 90 %, funguje cez dispečerské služby. Tie za objednávku po telefóne dávajú zákazníkom zo základnej ceny zľavu aj 50 %. Šéf UTB kritizoval závislosť taxikárov od dispečerov. „Desať percent, ktorí sú nezávislí, nie sú pod firmami, má väčšinou už obsadené strategické miesta, kde ľudia najviac nastupujú a ďalší sa tam nedostanú,“ dodal Wenzl.

debata chyba
Viac na túto tému: #taxi