Šéf Volkswagenu emisný škandál neustál a odstúpil

Šéf nemeckej automobilky Volkswagen Martin Winterkorn od prepuknutia škándálu s manipulovaním emisií vozidiel vytrvalo odolával tlaku, no nakoniec podľahol a odstúpil zo svojej funkcie.

23.09.2015 17:23 , aktualizované: 24.09.2015 09:15
Martin Winterkorn, Volkswagen Foto:
Martin Winterkorn bol dlho najvplyvnejším mužom vo Volkswagene, no po prepuknutí škandálu s emisiami nakoniec pochopil, že je čas odísť.
debata (19)

„Volkswagen potrebuje nový začiatok a to aj na personálnej úrovni. Mojou rezignáciou tomu robím miesto,“ vyhlásil Winterkorn. Pri oznámení rezignácie tvral na tom, že o manipuláciách s emisiami nevedel, a dodal, že bol týmito informáciami „šokovaný“. Vyšetrovanie podvodu americkými úradmi pritom začalo už pred rokom.

Dnes už bývalému šéfovi Volkswagenu krk zlomilo to, že prepad akcií vymazal takmer 40 percent trhovej hodnoty najväčšieho výrobcu automobilov na svete. Winterkorn sa generálnym riaditeľom a šéfom predstavenstva koncernu Volkswagen stal začiatkom roku 2007 a terajšia zmluva mu mala vypršať na konci budúceho roka.

Tento rok v apríli vyšiel víťazne z mocenského súboja s vtedajším šéfom dozornej rady a patriarchom Volkswagenu Ferdinandom Piëchom, ktorý odmietal Winterkornovi predĺžiť zmluvu, ale po svojej prehre odstúpil. Winterkornovi mala práve v piatok dozorná rada predĺžiť zmluvu o dva roky.

Určite na kedysi všemocného Winterkorna zatlačili aj rodiny rodiny Porsche a spomínaní Piëchovci, ktorí vlastnia v automobilke najväčší podiel. Zmanipulované vozidlá, ktoré obsahujú softvér na podvádzanie v emisných testoch, môžu byť navyše aj v Európe. Po celom svete sa ich nachádza 11 miliónov. Škandál vyvolal pokles akcií v celom automobilovom sektore.

Majoritným vlastníkom akcií koncernu VW sú rodinné klany Porscheovcov a Piëchovcov, ktoré získali dominantný podiel v roku 2013. V súčasnosti vlastnia 50,73 percenta všetkých akcií. V minulom roku získali tieto rodiny na dividendách najviac financií v celom Nemecku. Prilepšili si o 335 miliónov eur, čo predstavoval medziročný nárast o desať percent. Aktuálny prepad akcií sa však pravdepodobne dotkne vyplácania dividend.

Výrazný pokles cien akcií sa dotkne aj súkromných investorov, ktorí dokopy vlastnia viac ako 12 percent akcií automobilky. Nepriaznivý vývoj môže zvrátiť len trvalé zastavenie poklesu akcií a návrat na ich pôvodné hodnoty. Automobilka už vyčlenila 6,5 miliardy eur na pokrytie nevyhnutných výdavkov spojených so škandálom. V USA spoločnosti navyše hrozí pokuta vo výške 18 miliárd dolárov.

Akcie VW klesli za pondelok a utorok spolu asi o 35 percent, čím hodnota podniku klesla až o 25 miliárd eur. V stredu akcie časť strát zmazali, keď sa posilnili asi o päť percent.

„Pre automobilku takýto prepad na finančných trhoch nemusí nič znamenať. Za pár dní môžu byť akcie naspäť na svojej hodnote a veľa bude závisieť aj od toho, ako Volkswagen zvládne súčasný problém komunikovať. Navyše súčasné prepady hodnoty akcií neznamenajú pre Volkswagen žiadne priame straty. Oni totiž tieto akcie už dávno predali a okamžité straty zaznamenávajú vlastníci akcií, nie priamo automobilový koncern,“ povedal pre Pravdu ekonóm Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Niektorí ekonómovia však upozorňujú, že je ťažké odhadnúť, kde majú akcie VW svoje dno. Bude to závisieť od toho, do akej miery utrpí imidž VW v očiach zákazníkov. To, že by automobilka pomocou softvéru úmyselne skresľovala údaje o emisiách pri kontrolách, si doteraz nikto nevedel prestaviť.

Skutočné emisie pri konkrétnych dieselových motoroch v USA boli však až 40-násobne vyššie ako deklarované. Typ motorov, v akých bol v USA pochybný softvér, sa v minulosti montoval aj do niektorých vozidiel značky Škoda. Ide o vozidlá, ktoré môžu byť aj cestách na Slovensku. Či aj tieto vozidlá mali chybný softvér a budú musieť ísť do servisov, sa má ukázať v priebehu nasledujúcich dní.

Napriek tomu, že škandál vyvolal pokles akcií aj iných firiem a výrobcov v automobilovom sektore, ide pravdepodobne o ojedinelý prípad podvádzania. „Neexistuje dôkaz, podľa ktorého by malo ísť o rozšírený problém v automobilovom sektore,“ uviedla vo svojom vyhlásení Európska automobilová asociácia (ACEA).

Riaditeľ koncernu Martin Winterkorn môže prísť o svoju stoličku už v piatok počas zasadania dozornej rady. Možným nástupcom na čele najväčšieho výrobcu automobilov je Matthias Müller, šéf značky Porsche. Pôvodne malo v piatok dôjsť k predĺženiu Winterkornovej zmluvy až do roku 2018. Zmluva zatiaľ platí do konca budúceho roka.

Winterkorn je na čele koncernu od roku 2007. Na jar sa ocitol v mocenskom boji s Ferdinandom Piëchom, ktorý bol v tom čase predsedom dozornej rady a zároveň vnukom zakladateľa značiek Porsche a Volkswagen Ferdinanda Porscheho. Piëch sa pokúšal zosadiť z postu Winterkorna a na jeho miesto navrhoval práve Matthiasa Müllera. Po svojom neúspechu odstúpil zo svojho postu v dozornej rade.

Škandál prepukol minulý piatok, keď americký úrad na ochranu životného prostredia (EPA) obvinil Volkswagen zo zavádzania v emisných testoch. Takmer pol milióna naftových typov malo nainštalovaný softvér, ktorý sa aktivoval v prípade testovania na emisie a zabraňoval zisteniu skutočného množstva vo výfukových plynoch. Koncern sa k podvádzaniu priznal. Prípad začali vyšetrovať okrem amerických úradov aj úrady na európskej úrovni. O škandál sa zaujíma aj Európska komisia.

Problém sa týka naftových štvorvalcových motorov s označením EA 189, ktorých po celom svete jazdí približne 11 miliónov. Spomínaný motor sa montoval do vozidiel značiek Volkswagen, Audi, Seat alebo Škoda.

Česká automobilka Škoda potvrdila, že novú generáciu motora EA 189 používa vo svojich typoch aj dnes, no v žiadnom prípade nedochádza k porušovaniu normy EURO 6. K odchýlkam medzi emisnými testami a realitou dochádzalo v spojitosti s minulou generáciou pohonnej jednotky, no tá už v predaji nie je. Samotná automobilka Volkswagen uvádza, že softvér neovplyvňuje jazdné vlastnosti, spotrebu ani reálne emisie.

Nezrovnalosti medzi reálne vyprodukovanými emisiami a oficiálnymi číslami, prípadne medzi deklarovanou a reálnou spotrebou, spôsobuje aj európsky emisný testovací cyklus (NEDC). Jeho podstatou je laboratórne testovanie, ktoré neberie do úvahy reálne podmienky prevádzky vozidiel. Európska únia pripravila už nový spôsob testovania, ktorý bude simulovať reálnu jazdu po ceste. Do účinnosti by mal vstúpiť od januára 2016.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Martin Winterkorn #emisný škandál