Zvládne Volkswagen pokutu 18 miliárd dolárov?

Najväčší výrobca automobilov na svete nemecký koncern Volkswagen podľa ekonóma Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied Vladimíra Baláža zvládne pokutu 18 miliárd dolárov. Podobné sankcie v minulosti zaťažili aj počítačového giganta Microsoft či veľké svetové banky, ale aj iných výrobcov automobilov.

23.09.2015 13:00
debata (31)
Vladimír Baláž Foto: Robert Hüttner
Vladimír Baláž Vladimír Baláž

Prečo akcie Volkswagenu padli po oznámení pokuty vo výške 18 miliárd eur za jediný deň o viac ako 23 percent?
Je to hlavne psychologický moment. Každá takto závažná zlá správa zrazí cenu akcií nadol, lebo investori ich začnú vo veľkom predávať a podporujú ich aj špekulanti zarábajúci na prepade hodnoty akcií. Takýto prepad môže byť však za pár dní vymazaný. Druhým dôvodom prepadu akcií je hrozba zaplatenia pomerne vysokej pokuty. Ak k tomu príde, samozrejme v budúcnosti bude mať Volkswagen menej peňazí na vyplácanie dividend, čo je u mnohých investorov dôvod na predaj akcií.

Čo pre koncern znamená, keď len v priebehu pondelka prišla automobilka pre 23-percentný prepad akcií o 15,6 miliardy eur a v utorok po 20-percentnom prepade o ďalších 10 miliárd eur?
Pre automobilku takýto prepad na finančných trhoch nemusí nič znamenať. O pár dní môžu byť akcie naspäť na svojej hodnote a veľa bude závisieť aj od toho, ako Volkswagen zvládne súčasný problém komunikovať. Navyše súčasné prepady hodnoty akcií neznamenajú pre Volkswagen žiadne priame straty.

Oni totiž tieto akcie už dávno predali a okamžité straty zaznamenávajú vlastníci akcií, nie priamo automobilový koncern. Ten môže na nízke ceny akcií doplatiť, až keby sa rozhodol vydávať nové akcie, alebo pri emitovaní podnikových dlhopisov, keď prípadní investori budú požadovať vyššie úroky práve pre nízku cenu akcií.

Môže vysoká pokuta kombinovaná s prepadom hodnoty akcií obmedziť investičné plány Volkswagenu?
Aktuálne plány určite nie. Rozhodnutie súdov o udelení pokuty nebude určite okamžité. Aj pri Microsofte trvalo niekoľko rokov, kým v roku 2013 padlo zo strany Európskej komisie definitívne rozhodnutie o udelení viac ako polmiliardovej pokuty.

Bratislavský automobilový závod Volkswagenu je najväčší na Slovensku a zamestnáva viac ľudí ako zvyšné dva závody PSA Peugeot Citroën Slovakia a Kia Motors Slovakia. Môžu súčasné problémy Volkswagenu ublížiť slovenskému automobilovému priemyslu?
Žiaden ekonomický dôvod na to nevidím. Bratislavský závod tvorí malé percento z celkového obratu automobilového koncernu Volkswagen a pre nízke výrobné náklady je vysoko ziskový. Ak by nakoniec prišlo k zatváraniu závodov, tak ako prvé si to odnesú drahé prevádzky, a nie zisková slovenská výroba.

Čo predaj, vyrovnajú sa zákazníci s tým, že vo vozidlách s dvojlitrovým štvorvalcovým turbodieselom od Volkswagenu a Audi bol nainštalovaný softvér, ktorý umožňoval pri kontrole uviesť motor do naoko "úsporného režimu“ s výrazne nižšou produkciou oxidu uhličitého a v bežnej prevádzke boli normy prekračované desať- až štyridsaťnásobne?
Nespĺňanie emisných noriem by viedlo k zákazu predaja vozidiel v Spojených štátoch amerických. Automobilový koncern pravdepodobne preto použil dosť mrzký trik na obídenie emisných noriem. Či mu tento podvod zákazníci spočítajú, ukáže až čas. Doteraz sa nemecké automobily tešili vysokej dôvere zákazníkov.

Automobilky Nissan a Toyota čelia v Spojených štátoch amerických pokute za samovystreľovacie airbagy od spoločnosti Takata. Do servisu zvolali až 6,5 milióna automobilov, ale problémy zatiaľ viac-menej prekonali. Môže podobný osud čakať aj Volkswagen?
Áno, súčasnú situáciu automobilka určite zvládne. Pre jej budúcnosť sú oveľa väčším rizikom automobily bez vodičov a elektromobily. Samotná automobilka práve tieto dva momenty označuje vo svojich výročných správach za najväčšie riziko budúceho predaja. V elektromobiloch je už totiž oveľa ďalej firma Tesla a pri vozidlách bez vodiča je lídrom spoločnosť Google. Zverejňovať najväčšie riziká do budúcnosti musia všetky firmy obchodované na americkej burze a podobne aj ďalšie automobilky vidia hrozbu nižšieho predaja v postupnom rozšírení elektromobilov a vozidiel bez vodiča.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen