Okrem tunela Poľana, ktorý baníci prerazili v pondelok, je od konca júna prerazený aj o polovicu kratší tunel Svrčinovec (420 metrov) a v teréne nad obcami Svrčinovec, Čierne a Skalité vidieť postupne pribúdať mosty. „Táto dolina bude už úplne iná. Diaľnica ide ako taká vlna cez celú dolinu. Dá sa povedať, že v každej fáze výstavby sa to dotýka života ľudí. Či už sú to pracovné príležitosti, využívané sú naše ubytovacie a stravovacie kapacity. A keď bude diaľnica dostavaná, zlepší sa kvalita života, pretože to odbremení obec od hustej dopravy,“ mieni starostka Skalitého Andrea Šimurdová.
Podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka sa na diaľničný úsek na severe Kysúc po jeho dobudovaní presunie tranzitná doprava dosiaľ prechádzajúca centrami obcí, a zároveň pribudnú vozidlá, ktoré na ceste do Poľska využívajú iné hraničné priechody vo Svrčinovci či v Trstenej. „Myslím si, že na tento úsek čakajú aj podnikatelia, hlavne z priľahlých regiónov, keďže tu je po súčasnej ceste vylúčená nákladná doprava,“ dodal.
Diaľnica sa pri hranici s Poľskom buduje od októbra 2013 a zmluvné skončenie výstavby je naplánované pred koncom roka 2016. Cena za výstavbu je takmer 330 miliónov eur, úsek sa financuje z eurofondov. Spolu 12 kilometrov dlhá diaľnica vrátane oboch tunelov sa buduje len v polovičnom profile, ktorý zatiaľ vyhovuje súčasnému dopravnému dopytu v území. „Všetko je to otázka intenzity dopravy, verím tomu, že časom tento úsek tak zatraktívnie, že bude efektívne dobudovať aj druhý profil tak, aby sme aj na tomto mieste dosiahli diaľnicu v plnom profile,“ povedal riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.
Podľa starostky Svrčinovca Renáty Majchrákovej je však tiež podstatné, aby pokračovala výstavba nadväzujúcich úsekov D3 medzi Žilinou, Čadcou a Svrčinovcom. „Zaujíma nás najmä, kedy sa začne budovať časť diaľnice Čadca, Bukov – Svrčinovec. Pre nás má význam otvorenie diaľnice od Čadce až po Skalité,“ povedala. To však nebude možné, keďže verejné obstarávanie na zhotoviteľa diaľnice z Čadce do Svrčinovca ešte nebolo skončené. „Predpokladám, že v priebehu najbližších mesiacov sa podarí dokončiť verejné obstarávanie tak, aby v nasledujúcej stavebnej sezóne už aj na tomto úseku boli stavebné mechanizmy,“ uviedol Gajdoš s tým, že úsek medzi Čadcou a Svrčinovcom má byť podľa predpokladov hotový do roku 2019.
Diaľnica D3 sa začína pri Žiline, v križovatke Dolný Hričov s diaľnicou D1, odkiaľ pokračuje cez Kysuce až k hranici s Poľskom v Skalitom. Po výstavbe má byť dlhá takmer 60 kilometrov. Vo výstavbe je od roku 1996. Kedy bude definitívne dobudovaná? „Dnes, keď hovoríme, že vo výstavbe, v prevádzke a v tendrovaní máme takmer dve tretiny úseku diaľnice D3, zostávajú nám dva úseky medzi Čadcou a Žilinou, kde dnes je príprava v plnom prúde. Ale o termínoch definitívneho dokončenia diaľnice D3 bude možné reálnejšie hovoriť až v momente, keď sa začne samotná výstavba týchto úsekov,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti.