Jaguar prichádza v čase, keď má problémy

Britská automobilka Jaguar Land Rover musí posledný rok riešiť svoje zhoršujúce sa obchodné výsledky. Ich závod v Číne, kde pre oslabovanie ekonomiky klesá aj záujem o luxusnejšie modely áut, znížil čistý zisk Tata Motors (indický vlastník Land Roveru, pozn. red.) za druhý kvartál tohto roka o polovicu na 439 miliónov dolárov.

07.09.2015 08:00
Jaguar Land Rover Foto:
Aj napriek horšej ekonomickej situácii v Číne celkové globálne predaje Jaguar Land Roveru za tento rok prevýšili hranicu pol milióna vozidiel, pričom minulý rok to bolo okolo 463–tisíc predaných áut.
debata (11)

V Číne automobilka otvorila svoju prvú zámorskú továreň iba vlani v októbri a budúci rok má začať produkciu jej závod v Brazílii. Plánuje takisto vybudovať závod pri Nitre. Jaguar Land Rover pritom začal so zavádzaním úsporných opatrení, ktoré majú vplyv aj na jeho ďalšie investičné plány.

„Továrne automobiliek, ktoré sú v jednotlivých krajinách, fungujú svojim spôsobom ako oddelené jednotky. Ak by čínsky trh vykazoval naďalej horšie výsledky, bude tomu prispôsobená výroba áut na ázijských trhoch,“ hovorí investičný analytik Next Finance Jiří Cihlář. Dodáva, že plánované investície v Brazílii či na Slovensku by nemali byť ohrozené.

Nové trhy by mali pomôcť

Výrobca luxusných vozidiel sa súčasnými krokmi usiluje o priblíženie produkcie k svojim hlavným trhom. „Rýchle ochladenie dopytu po automobiloch v Číne európsky trh nahradiť iste nedokáže. Panuje tu veľká konkurencia, ktorá obmedzuje priestor na výraznejší rast. Automobilka by musela prísť s niečím prevratným, čo by dokázalo prilákať výrazný záujem motoristov. V každom prípade, dizajn modelového radu Jaguar a Land Rover sa v poslednom čase uberá veľmi zaujímavým smerom. V kombinácii s nižšími výrobnými nákladmi, o ktoré sa automobilka snaží výrobou na Slovensku, môže na európskom automobilovom trhu zamiešať kartami,“ komentuje situáciu analytik spoločnosti Colosseum Petr Habiger.

Zdôrazňuje, že aj napriek horšej ekonomickej situácii v Číne celkové globálne predaje Jaguar Land Roveru za tento rok prevýšili hranicu pol milióna vozidiel, pričom minulý rok to bolo okolo 463-tisíc predaných áut.

Pomôcť by mala, paradoxne, aj Brazília, kde sa tamojšia ekonomika výrazne oslabuje. „Plán na vybudovanie továrne v Brazílii mala automobilka už dlhší čas. S jej výstavbou začala v minulom roku práve v čase, keď sa začala brazílska ekonomika výrazne spomaľovať. Načasovanie je teda nešťastné, čo však nič nemení na tom, že celá Latinská Amerika má stále z dlhodobého hľadiska nadpriemerný rastový potenciál,“ tvrdí investičný analytik X-Trade Brokers Jaroslav Brychta. Dobrou správou je, že Brazília v budúcom roku hostí olympijské hry, čo by malo byť pre tamojšiu ekonomiku pozitívnym impulzom.

Problémy má materská firma Tata Motors aktuálne aj v Indii, kde stráca trhový podiel. To ide ruka v ruke so spomaľovaním indickej ekonomiky. Vlani spoločnosti na domácom trhu klesol predaj áut o dve percentá, rok predtým až o desať percent.

Luxus ozajstnú krízu nepozná

Dôvod súčasného poklesu dopytu po luxusnejších autách v Číne súvisí aj s kampaňou tamojšej vlády, ktorá proti luxusu, ale aj plytvaniu začala výraznejšie bojovať. Predaj luxusných áut pritom doteraz nebol ohrozený výkyvmi na trhoch a ani v čase finančnej krízy neutrpel výraznejšie straty. Napríklad automobilka Ferrari v roku 2008 napriek kríze dosiahla obrat vyšší takmer o 18 percent.

„Táto zákonitosť je trhom preverená a kvalitné luxusné značky si svojich zákazníkov vždy nájdu. Automobily v tomto segmente majú totiž výrazný zberateľský potenciál, ktorý zamedzuje poklesu ceny automobilu bezprostredne po jeho nákupe. Je to dané predovšetkým limitovaným počtom vyrobených kusov, ktorý je často známy už pred štartom výroby daného modelu,“ povedal Habiger. Najčastejšie počas krízy klesá dopyt po strednej a nižšej triede, ktoré citlivejšie reagujú na nižší kúpyschopný dopyt strednej a nižšej príjmovej triedy, ktorá najviac pociťuje typické prejavy krízy, ako je rast nezamestnanosti.

Čínsky prepad nebude trvalý

Nedávny výrazný prepad na čínskom akciovom trhu a pokles tamojšej ekonomiky, kde Jaguar Land Rover v uplynulom účtovnom roku predal štvrtinu svojej produkcie, by sa podľa ekonómov mal stabilizovať. „Čínska vláda urobí všetko preto, aby udržala ekonomický vývoj v krajine na úrovni siedmich percent. Momentálne sú ich snahy trošku krkolomné, ale predpokladám, že nakoniec ochladenie ekonomiky v Číne nebude také výrazné. Reakcie investorov a tamojšej vlády sú momentálne prehnane emotívne, ale čoskoro sa situácia upokojí,“ myslí si investičný analytik Jaroslav Brzoň zo spoločnosti BBI. Navyše, v Číne aktuálne slabne export, ale spotrebiteľské výdavky rastú.

Čína bola v minulosti jedným z hlavných zdrojov rastu ziskov väčšiny európskych automobiliek. „Napríklad Volkswagen dnes generuje v regióne Ázia – Pacifik viac ako pätinu všetkých svojich príjmov a celý región sa podieľa viac ako polovicou na raste ich ziskovosti,“ povedal Brychta. Automobilky však svoje továrne umiestňujú čoraz viac na európskom trhu, čo súvisí aj so spomaľovaním čínskej ekonomiky, ktorá už nesľubuje výrazné zisky.

Čínska vláda spoločne s tamojšou centrálnou bankou pritom robia všetko preto, aby situáciu v hospodárstve stabilizovali. „Krajina prechádza dôležitou zmenou, keď už jednoducho nejde tak ľahko generovať vysoký výnos z investícií, ako to bolo v minulosti. To isté platí aj o ekonomickom raste. Možno sa v Číne vďaka súčasným opatreniam dočkáme ešte krátkodobej stabilizácie, ale krajina by si mala pomaly zvykať na to, že v budúcnosti porastie pomalšie, ako to bolo v posledných rokoch,“ poznamenal Brychta.

„Je otázkou, s akým veľkým krízovým scenárom samotné automobilky pracujú. Polovičný prepad zisku v prípade Jaguar Land Roveru investičné plány ohrozuje, na druhej strane daná situácia môže urýchliť zavádzanie inovácií. Čoraz dôležitejšiu úlohu totiž zohrávajú alternatívne pohony a bude veľmi zaujímavé sledovať ďalší vývoj tohto segmentu,“ doplnil Habiger. Koncern Tata Motors pre výpadky ziskov už pred časom prišiel so zoškrtávaním personálnych nákladov, čo inými slovami znamenalo výraznejšie prepúšťanie zamestnancov, ako aj znížil výdavky na marketing. Britský štýl riadenia zase doplnili o manažérske skúsenosti nemeckých inžinierov z konkurenčných automobiliek.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #automobilky #Jaguar Land Rover