Popri výstavbe diaľnic boli roky zanedbávané aj napriek tomu, že v oblastiach, kde sa nové cesty nebudujú, musia zvládať vysoké intenzity tranzitnej najmä nákladnej dopravy. Cesty prvej triedy, ktoré v súčasnosti nahrádzajú len diaľnice bez rýchlostných ciest, majú 250 kilometrov. Ide o úseky, kde cesta prvej triedy nahrádza plánovanú diaľnicu.
Najvyťaženejšie sú v okolí chýbajúcej kysuckej D3 alebo pod Strečnom. Rekonštrukcie po celom Slovensku sa zaplatia z eurofondov. Celkovo dochádza k obnove takmer 170 kilometrov ciest prvej triedy.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja avizovalo ešte na jar tohto roku, že na rekonštrukciu najkritickejších úsekov celkovo minie približne 179 miliónov eur. Práce by mali byť hotové do konca tohto roka.
Finančné prostriedky použijeme z fondov Európskej únie prostredníctvom Operačného programu Doprava, ktorého čerpanie za programové obdobie 2007 až 2013 je možné už len do konca tohto roka.
„Rezort dopravy si plne uvedomuje význam ciest I. triedy, pretože na týchto cestách sa realizuje približne polovica všetkých dopravných výkonov na Slovensku,“ tvrdí minister dopravy Ján Počiatek.
Aktuálne práce prebiehajú na všetkých rekonštruovaných úsekoch podľa plánu. „Obmedzenia pri rekonštrukciách na jednotlivých úsekoch sú rôzne, v každom prípade však treba počítať s menším zdržaním,“ hovorí Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC).
V obnovovaných úsekoch je potrebné počítať s vyfrézovanou vozovkou a zníženou rýchlosťou. Na niektorých miestach je premávka vedená len v jednom jazdnom pruhu, ktorú riadia prenosné semafory.
„Účelom a cieľom stavby je zabezpečenie zvýšenia bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zníženie nehodovosti na najdôležitejších cestných ťahoch medzinárodného významu. Jednotlivými stavbami sa plánujú odstrániť problematické miesta z hľadiska stavebno-bezpečnostných opatrení,“ uvádza vo svojom stanovisku žilinské pracovisko SSC.
Do rekonštrukcie bolo zapojených 23 kritických úsekov, ktorých bezpečnosť je z hľadiska dnes platných noriem nedostatočná. Opravované cesty mali narušenú vozovku alebo nefunkčný systém odvodňovania. V rámci prác dôjde aj na opravu poškodených mostov. V rámci zvyšovania bezpečnosti SSC vymení aj zvislé dopravné značenie spolu s osadením nových zvodidiel. Ich súčasťou budú aj tlmiče nárazov. Na cestách budú v noci zvyšovať bezpečnosť svietiace gombíky. Posledné práce by mali byť ukončené v decembri tohto roka.
„Účelom všetkých rekonštrukcií je bezpečnejšie a komfortnejšie cestovanie, zníženie nehodovosti, zvýšenie plynulosti a prehľadnosti dopravy,“ dodáva Hromcová. Lepší komfort však nezískajú len vodiči, ale aj ľudia žijúci v obciach, cez ktoré prechádza nákladná tranzitná doprava.
„Nieže nám tu len chýba rýchlostná cesta, ale aj rachot z prechádzajúcich kamiónov bol neznesiteľný. Po rekonštrukcii sa aspoň čiastočne zmierni. Náš problém to však nevyrieši,“ povedal k problému rekonštrukcií ciest v jednej z internetových diskusií obyvateľ obce Čoltovo v rožňavskom okrese.
V Košickom a Prešovskom kraji sa opravujú úseky ciest I/73, I/50 a dva mosty v dĺžke viac ako 75 kilometrov. V Žilinskom kraji sa v súčasnosti rekonštruujú cesty I/59, I/65 a I/68. Jedným z úsekov je aj obchvat Martina. Trenčiansky kraj dostane obnovené úseky ciest I/50.
V Banskobystrickom kraji sa vodiči môžu tešiť na obnovenie ciest I/50, I/65 a I/66. Opravované úseky sú súčasťou medzinárodných trás, ktoré využíva najmä tranzitná nákladná doprava. V ich blízkosti sú v súčasnosti plánované alebo budované diaľnice a rýchlostné cesty. V mnohých prípadoch je ich realizácia vzdialená ešte niekoľko rokov.
Ministerstvo dopravy chce do roku 2020 postaviť a zrekonštruovať ďalších takmer 300 kilometrov ciest prvej triedy. Pre ďalšie programové obdobie čerpania eurofondov má pripravené podobné projekty v hodnote 218 miliónov eur.