Dispečing nahrádza mobilná aplikácia. Po Bratislave sa ľudia v porovnaní s bežnou taxislužbou odvezú výrazne lacnejšie.
Alternatívna taxislužba čelí nevôli v mnohých mestách západnej Európy. Vo Francúzsku taxikári kvôli nízkym cenám Uberu vyhlásili štrajk, ktorý bol spojený s násilnosťami. V rámci neho došlo k zatknutiu dvoch výkonných manažérov pre podozrenie z nedovolenej aktivity. V Prahe zhabali dve autá jazdiace pre Uber, pričom vodičom bola navyše udelená pokuta vo výške 50-tisíc českých korún. Všade, kde Uber príde, čelí nevôli zo strany taxikárov, ktorí mu vyčítajú podliezanie cien a obchádzanie pravidiel. V Bruseli začiatkom roka taxikári napadli vodičov Uberu. Hádzali po nich vajíčka a múku. V Hongkongu tento týždeň dokonca zatýkali manažérov Uberu.
Uber oficiálne nie je taxislužbou, ale systémom na zdieľanie jazdy. V praxi to znamená, že teoreticky nemusí spĺňať podmienky na prevádzkovanie taxislužby. Vodičom môže byť ktokoľvek, kto má čistý register trestov a v minulosti vážne neporušil pravidlá cestnej premávky. Nemusí mať vo vozidle taxameter, nemusí absolvovať školenie vodičov z povolania alebo povinnú lekársku prehliadku a psychotesty.
Slovenská legislatíva pojem „zdieľanie jazdy“ nepozná. Mesto Bratislava je však pokojné. „Vodiči v rámci Uber musia jazdiť oficiálne s licenciou a podľa informácií, ktoré máme k dispozícii, budú na „zdieľanie jazdy“ (ako to nazývajú), využívať šoférov, ktorí licenciu majú,“ uvádza hlavné mesto vo svojom stanovisku. Odvoláva sa Zákon o cestnej premávke, podľa ktorého prevádzkovanie osobnej dopravy vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča je prevádzkovaním taxislužby.
Uber spúšťa v Bratislave pilotný projekt. „Sme veľmi radi, že prinášame našu službu do ďalšieho mesta na Dunaji. Uber prináša všetkým ľuďom v Bratislave ďalšiu možnosť voľby, ako sa presunúť z miesta A do miesta B spôsobom, ktorý je spoľahlivý, bezpečný a dostupný,“ uviedol pri štvrtkovom spustení služby Lokman Kuris, manažér pre medzinárodnú expanziu spoločnosti Uber.
Minimálna cena jazdného dosahuje 1,5 eura. Za jednu minútu čakania, resp. minútu jazdy pasažier zaplatí 9 a 36 centov. Základné cestovné predstavuje 1,2 eura. K nemu sa následne pripočítajú kilometre a čakanie. Štandardné taxislužby majú minimálne jazdné v niektorých prípadoch aj trikrát vyššie ako Uber. Pri telefonických objednávkach sa cena za jeden kilometer jazdy líši v desiatkach centov a pri nástupe priamo na stanovišti taxíkov ide o násobky jazdného novej služby.
Kuris pre Pravdu potvrdil, že v súčasnosti je v kontakte s hlavným mestom, politikmi alebo regulátormi. „Tento produkt bude mať licenciu. Máme vodičov s licenciami aj taxikárov. Navyše, ostatných vodičov motivujeme k tomu, aby licenciu získali. Nemáme dôvod dostať sa do problémov,“ dodáva. Denník Pravda novú službu v uliciach Bratislavy vyskúšal a napriek ubezpečeniam Uberu a magistrátu išlo o vodičov, ktorí šoférovali bez licencie. Sami potvrdili, že nie sú a v minulosti ani neboli taxikármi.
Ministerstvo dopravy prostredníctvom svojho hovorcu Martin Kóňu uviedlo, že túto službu môže vykonávať každý, kto splní podmienky na prevádzkovanie taxislužby. „Momentálne nevieme povedať, či to pre nás vôbec bude konkurencia. Uvidíme, ako sa to rozbehne. Vnímame to ako nespravodlivé. Budú musieť však ponúknuť kvalitu,“ hovorí Milan Horanič zo spoločnosti Easytaxi. V prvých hodinách prevádzky Uber pre denník Pravda potvrdil, že dopyt po ich službách je vysoký a všetci vodiči sú prakticky neustále obsadení. Presný počet vodičov alebo cestujúcich Uber zverejniť odmietol, no vysoký záujem o svoje služby očakával.
Objednávanie vozidiel novej služby prebieha prostredníctvom mobilnej aplikácie. Na jej využívanie je však potrebné mať pripojenie k internetu. Používateľ má možnosť jedným kliknutím si privolať auto na konkrétne miesto. Na mape zároveň vidí okolitých vodičov služby Uber. Po akceptovaní požiadavky vodičom môže sledovať jeho cestu smerom k nemu. Aplikácia mu už pred príjazdom oznámi meno vodiča, typ auta a čas, za ktorý sa k nemu dostane.
Po zadaní cieľa cesty má používateľ okamžitú informáciu o tom, koľko bude cesta stáť. Zaplatenie prebieha taktiež prostredníctvom aplikácie, do ktorej je predtým potrebné uložiť údaje o platobnej karte. Vodič ani cestujúci do styku s hotovosťou neprichádzajú. Uber si zo zaplatenej sumy necháva 20 % a zvyšok ide vodičovi.