Veľký súboj o Jaguar vyhralo Slovensko

Slovensko získalo štvrtú automobilku. Jaguar Land Rover vytvorí 8-tisíc nových pracovných miest, z toho polovicu priamo v závode pri Nitre a druhú polovicu v sieti subdodávateľov. Výroba luxusných terénnych áut by sa mala začať v roku 2018. Britská značka patrí pod indickú Tata Group.

12.08.2015 11:00
Kažimír, Fico, Hudák Foto: ,
Premiér Robert Fico (v strede), minister financií Peter Kažimír (vľavo) a minister hospodárstva Vazil Hudák oznámili príchod britskej spoločnosti Jaguar Land Rover na Slovensko.
debata (6)

Naposledy v roku 2006 začali na Slovensku výrobu trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën a žilinská Kia. Jaguar Land Rover je tak investíciou desaťročia. Predtým, ešte v roku 1991, prišiel do Bratislavy nemecký Volkswagen.

O postavenie závodu Jaguaru bol obrovský boj, ale Česko a napokon aj Poľsko ťahali za kratší koniec. Investícia dosiahne hodnotu 1,4 miliardy eur a rádovo niekoľko desiatok až stámiliónov eur by mali predstavovať stimuly. Závod by mal ročne vyrobiť 300-tisíc áut, čím sa stane jednou z najväčších fabrík spoločnosti. Slovenská lokalita by mala byť zároveň prvou na území Európskej únie mimo Veľkej Británie.

V posledných hodinách vláda SR a Jaguar Land Rover podpísali významný dokument, ktorý je míľnikom na ceste k získaniu obrovskej investície automobilového priemyslu.
Robert Fico, premiér

Napriek podpisu memoranda s vládou SR definitívne rozhodnutie automobilky ešte nepadlo. To by malo byť známe až po výsledkoch štúdie uskutočniteľnosti neskôr v tomto roku. Poliaci nedávno informovali, že Jaguar príde k nim a v utorok v krajine zavládlo rozčarovanie. Predstavitelia poľskej vlády tvrdia, že rozhodli stimuly, ale samotná automobilka hovorí niečo iné.

„Rozhodli sme sa vstúpiť do štúdie uskutočniteľnosti so Slovenskom, pretože je sídlom automobilového priemyslu, má prístup k silným dodávateľským reťazcom a k dobrej logistickej infraštruktúre,“ reagovala pre denník Pravda Lisa Palmerová, hovorkyňa automobilky Jaguar Land Rover. Nová továreň tak má doplniť existujúce fabriky vo Veľkej Británii, v Číne, Indii a rozostavanú továreň v Brazílii.

„V posledných hodinách vláda SR a Jaguar Land Rover podpísali významný dokument, ktorý je míľnikom na ceste k získaniu obrovskej investície automobilového priemyslu,“ uviedol premiér Robert Fico. „Schválený dokument zblížil vládu SR a spoločnosť Jaguar Land Rover natoľko, že robí zo Slovenska preferovanú lokalitu,“ dodal na adresu investície.

Podľa Poliakov rozhodli stimuly

Stále pritom nie je známe, aké výhody ponúkla investorovi vláda SR. To nekomentuje ani spoločnosť Jaguar Land Rover, ani premiér, ani rezort hospodárstva. Premiér upozornil, že práve podobný prístup je pri veľkých investíciách často podmienkou na rokovania.

Minister hospodárstva Vazil Hudák v minulosti pripustil, že pri investíciách tohto typu pôjdu na maximum, čo podľa neho znamenalo osem až deväť percent z hodnoty investície. Objavili sa však aj informácie, že podpora môže dosiahnuť 400 miliónov eur z plánovanej investície 1,4 miliardy eur.

Poliaci si myslia, že Slovensko vyhralo, lebo ponúklo vyššie stimuly. „Predložili sme dobrú ponuku našim partnerom, ale nebola taká nákladná pre štátny rozpočet,“ uviedlo poľské ministerstvo hospodárstva podľa agentúry Reuters. „V záverečnej etape vyjednávaní Slováci ponúkli veľmi vysokú úroveň priamej štátnej pomoci,“ dodalo ministerstvo.

Sme lepší v nových technológiách

Hoci niektoré hodnotenia podnikateľských prostredí napríklad Svetovou bankou preferujú Poľsko, zástupcovia automobilového priemyslu Slovensku verili. Podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Juraja Sinaya Slovensko obstálo lepšie ako Poľsko už len pre samotný fakt vynikajúcej siete subdodávateľov a vyspelosti technológií.

„Jedna zo základných vecí pre automobilku je sieť subdodávateľov. Na Slovensku je lepšie rozvinutá sieť subdodávateľov. Máme ich okolo tristo,“ hovorí Sinay. Za druhú najväčšiu výhodu považuje prezident automobilového zväzu ovládanie špičkových moderných technológií. „Land Rover chce vyrábať karosérie z hliníka. Keď máte ľudí, ktorí sa na podobnom vývoji už na Slovensku podieľali, tak to máte jednoduché,“ dodáva.

Vybrané investičné stimuly na Slovensku
  štátna pomoc pracovné miesta pomoc na pracovníka
KIA Motors (Žilina) 233 mil. eur 3 300 70-tis. eur
Samsung Electronics LCD (Voderady) – 2007 75 mil. eu 1 100 68-tis. eur
PSA Slovakia (Trnava) 166 mil. 3 500 47-tis. eur
Samsung Electronics Slovakia (Galanta) – 2006 36,4 mil. eur 800 45-tis. eur
Samsung Electronics Slovakia (Galanta)* – 2011 28 mil. eur 950 29-tis. eur
AU Optronics (Trenčín) 38,3 mil. eur 1 300 29-tis. eur
Volkswagen Slovakia (Bratislava)** 14,3 mil. eur 1 500 9,5-tis. eur
* daňová úľava na zachovanie pracovných miest, ** projekt výroby nových mestských vozidiel
ZDROJ: automobilky, MH SR, Pravda

Na Slovensku ju takisto podľa údajov európskeho štatistického úradu Eurostat vyššia produktivita práce ako v Poľsku. Niektorí analytici za rozhodnutím Jaguar Land Roveru vidia aj kvalitu pracovnej sily.

„Spolu s ďalšími drahými značkami montovanými na Slovensku je to ďalšie potvrdenie toho, že silnou stránkou Slovenska nie je lacná pracovná sila, ale atraktívny pomer medzi cenou a kvalifikáciou pracovnej sily,“ tvrdí analytik Sberbank Europe Vladimír Vaňo.

Zohnať pracujúcich nemusí byť problém

Napriek existujúcej obave niektorých odborníkov nemusí byť problém ani s naplnením kapacity pracovníkov. Iní tu však stále vidia rezervy. „Priestor na ďalší rast v automobilovom priemysle na Slovensku je, rovnako ako aj technické vedomosti a pracovná sila. Vhodné by bolo väčšie zameranie na vedu a výskum a užšia spolupráca medzi školami, univerzitami a podnikateľským sektorom,“ hovorí analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová.

„Počas minulého roka sa schválil zákon o duálnom vzdelávaní. Máme tri roky, aby sme v našich podmienkach dali priestor na výchovu týchto špecializovaných odborníkov,“ dodáva Sinay.

Analytici: Investícia zvýši rast ekonomiky

Rozšírenie automobilového priemyslu na Slovensku by malo pozitívne ovplyvniť okrem znižovania nezamestnanosti, ktorá by tak podľa odhadov mohla klesnúť až pod desať percent, aj rast ekonomiky. Investícia v hodnote 1,4 mld. eur predstavuje podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Kataríny Muchovej pritom dve percentá hrubého domáceho produktu.

„Výroba dopravných prostriedkov spolu so subdodávateľmi patria k hlavným ťahúňom slovenského priemyslu a predstavujú približne tretinu celkovej priemyselnej výroby. Vývoz dopravných prostriedkov je významnou časťou celkového vývozu Slovenska. Automobilová výroba predstavuje zhruba 35 % celkového priemyselného vývozu krajiny. Po spustení produkcie Jaguaru Land Rover by sa tento pomer mal ešte zvýšiť,“ hovorí Muchová.

Opozícia varuje pred orientáciou ekonomiky

Opozícii zatiaľ chýbajú detaily presných podmienok a výška štátnej pomoci. Príchod novej automobilky bude podľa SDKÚ-DS v krátkodobom horizonte pre našu ekonomiku určite prínosom.

Slovensko sa však zároveň stáva ešte viac závislejšie od automobilového priemyslu. Eugen Jurzyca zo strany Sloboda a Solidarita sa vyjadril, že Robert Fico len povedal, že automobilka príde a iné informácie zatajil.

„My k tejto drobnej informácii môžeme povedať len to, že ďalšia automobilka zvýši krehkosť slovenskej ekonomiky smerovanej na jednu oblasť. Ak príde ďalšia kríza a nebodaj zasiahne automobilovú oblasť, tak Slovensko bude mať problém,“ uzavrel Jurzyca.

Na automobilky ekonomiku v minulosti nasmerovala pravica a analytici to považovali za obrovský úspech v transformácii ekonomiky.

V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo viac ako 970-tisíc nových automobilov. Po prepočte na tisíc obyvateľov sa tak u nás vyrobí najviac automobilov na svete, konkrétne 179.

V roku 2006 bolo pre kórejskú Kiu Slovensko vstupnou bránou do EÚ a podobne to môže byť aj v prípade Jaguaru Land Roveru. Celková výška investícií Británie na Slovensku sa pohybovala za vlaňajšok na úrovni okolo 400 miliónov eur, čím sa Británia zaraďuje až na 15. priečku spomedzi zahraničných investorov pôsobiacich na Slovensku.

„Slovensko má vynikajúcu geografickú polohu pre biznis, je v srdci Európy. Čo je škoda, že to krajina nie veľmi efektívne využíva,“ povedal nedávno pre Pravdu Christopher Plant, výkonný riaditeľ Britskej obchodnej komory na Slovensku.

„Mnoho potenciálnych britských partnerov totiž niekedy ani netuší, aké možnosti ponúka táto krajina. Dobrá výmena informácií je jedným zo základných predpokladov obchodnej spolupráce, preto ju podporujeme. V súčasnosti vidíme rastúcu obchodnú výmenu medzi našimi krajinami, ktorá vychádza z iniciatívy oboch strán,“ dodal Plant.

Príchod a význam automobiliek na Slovensku a investičné stimuly

Vlani sa na Slovensku vyrobilo viac ako 970-tisíc nových automobilov. Po prepočte na tisíc obyvateľov sa v krajine pod Tatrami vyrobí najviac automobilov na svete, konkrétne 179. Automobilová výroba predstavuje zhruba 35 % celkového priemyselného vývozu krajiny.

Automobilky s dodávateľmi dávajú prácu pre vyše 70-tisíc Slovákov. Nepriamo aj s nadviazanými odvetviami služieb a priemyslu výroba áut zamestnáva až 200-tisíc Slovákov. V rokoch 2009 až 2010 počas svetovej krízy a prepadu záujmu o autá Slovensko dosiahlo vysoké deficity, ktoré neskôr ľudia pocítili cez nepopulárne úsporné balíčky.

  • 1991 – Vláda podpísala dohodu o podnikateľskom zámere nemeckého koncernu Volkswagen. O rok vo februári 1992 sa vyrobili v závode v Devínskej Novej Vsi pri Bratislave prvé autá značky Volkswagen Passat (na historickom obrázku). V roku 2000 pribudol závod v Martine na výrobu komponentov. Za viac ako 23 rokov Volkswagen Slovakia vyrobil viac ako tri milióny áut, šesť miliónov prevo­doviek a 200 miliónov komponentov. Bratislavský závod Volkswagen Slovakia aktuálne vyrába exkluzívne Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a karosérie pre Porsche Cayenne. Pre Volkswagen Slovakia pracuje 9 900 zamestnancov. Robotníci bratislavského VW mali vlani čisté platy až nad úrovňou 1 200 eur.
  • 2003 – Oznámenie investičného rozhodnutia vybudovať nový závod francúzskeho PSA Peugeot Citroën na Slovensku pri Trnave. Následne v roku 2006 sa začala sériová výroba modelu Peugeot 207 a neskôr v roku 2009 modelu Citroën C3 Picasso (na obrázku). V roku 2012 pribudol model Peugeot 208, ktorý nahradil model 207. Výrobná kapacita je 300-tisíc vozidiel ročne. V závode pracuje 3 500 ľudí. Francúzsky automobilový koncern zveril nedávno slovenskému závodu výrobu v budúcnosti najpredávanejšieho Citroënu, ktorý má byť menší ako súčasná terénna novinka automobilky Citroën C4 Cactus. Priemerné čisté mzdy zamestnancov trnavskej automobilky sa v minulom roku pohybovali na úrovni 865 eur v čistom.
  • 2004 – Vláda podpísala dohodu o výstavbe závodu Kia v Tepličke nad Váhom pri Žiline s kórejskou Kiou Motors. V roku 2006 odštartovala výroba. Kapacita závodu je na úrovni 300-tisíc áut ročne. Výška investície dosiahla 1,6 miliardy eur ročne a v závode pracuje asi 3 800 ľudí. Závod produkuje model cee'd, Sportage a Venga. Zamestnanci žilinskej Kie v roku 2014 v priemere zarobili v čistom 913 eur za mesiac.
  • 2015 – Výrobca luxusných vozidiel Jaguar Land Rover podpísal memorandum o porozumení so slovenskou vládou, podľa ktorého sa uskutočňuje štúdia realizovateľnosti výstavby závodu v Nitre. Vlastníkom britskej značky je indická skupina Tata Group. Závod by mal začať výrobu v roku 2018 s ročnou produkciou 300-tisíc vozidiel. Investícia sa odhaduje vo výške 1,4 mld. eur a stimuly od štátu môžu byť okolo 400 mil. eur s tým, že pribudnúť by mohlo aj s dodávateľmi asi 8-tisíc pracovných miest. Indická Tata chce vo svete v najbližšom roku investovať takmer tri miliardy dolárov do rozširovania výrobných kapacít.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #automobilka #Nitra #Land Rover